Mitt första 'stora' akvarie (240L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #46
    inte läst hela tråden....men...

    bakgrund ?



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #47
      Ja bakgrund har jag tänkt mycket på och velat fram och tillbaks i flera dagar.
      Men jag bestämde mig för att sätta svart plastsäck eller svart papper på baksidan. Ville egentligen ha antingen Aquaels svarta eller Juwels eller slimline sten bakgrunder, men jag fick inte tag på det inom rimlig tid och pris.
      Sen tänker jag som så att jag vill bygga upp akvariet (med tiden) så att bakgrunden inte kommer synas så mycket, så då är en fin påkostad bakgrund som att slänga pengarna i akv...sjön

      Försökte hitta en bild på ett akvarium som ser ut så som jag vill ha det, men av någon anledning hittade jag ingen bra bild. Men jag vill ha höga rötter och växter längst bak så det döljer bakgrunden i princip. Vill även prova på att göra en mossvägg.
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • Vinter
        • August 2006
        • 248

        #48
        Nu har det stått ett par dagar med vatten och medel med bakterier och annat nyttigt, dimman börjar lätta. Så idag åkte två testpiloter ner och den ena firren (en guppy) verkar helt ok men platyn jag också hade ner står mest i ett hörn. Hon har fenorna utspända och simmar omkring ibland men står mest still nånstans.
        Ska nästa helg köpa hem vattentester. Kan någon rekommendera märken och tester?

        Ska även skaffa mer växter och ha ner de rötter jag köpt. De ligger i badkaret just nu för att sjunka och få bort lite färg. Så fort jag får hem sandsnäckor så åker de också ner.

        19L Räkor
        63L
        240L under uppstart

        Kommentar

        • Vinter
          • August 2006
          • 248

          #49
          Var i Linköping igår och köpte 2 till platy honor för att ha som inkörnings fiskar samt 4st galaxyrasboror som får gå i annat kar tills de förhoppningsvis blir fler.

          Tyvärr råkade påsen med platyna sjunka ner i akvariet så jag hann inte koppa in dom, men de verkar helt ok ändå.
          Och idag kom ett gäng malaysiska sandsnäckor och flytväxter på posten. Kom även ett paket med PMDD och en digital foderautomat från ebay, är glatt överraskad av foderautomaten än så länge. Väl värd pengarna iaf!

          Får se när man inhandlar fler invånare och inredning, fick samtal idag om att jag är uppsagd från mitt jobb, så humöret är inte på topp. Hade tänkt åka till PWSS på lördag då de har 10% på allt i butiken och inhandla diverse saker, lite foder, vattentester, månljus, yngelkar mm.

          Har tänkt försöka få yngel av mina panda pansarmalar samt galaxyrasbororna. Kan någon ge förslag på yngelfoder som är i bra storlek/format till dessa yngel?

          EDIT: en annan foder fråga, behöver pandor något vegetabiliskt foder? Matar med nykläckt artemia, flingfoder, tabletter och granulat. Det ska finnas några gröna (vegetabiliska) tabletter som tydligen otocinclusar ska ha, ska även pansarmalar ha det? Jag ska skaffa otocinclusar till det nya karet så jag ska ändå inhandla gröna tabletter.
          Senast redigerad av Vinter; 15 January 2013, 17:57.
          19L Räkor
          63L
          240L under uppstart

          Kommentar

          Arbetssätt...