ÄNTLIGEN ett stort akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #46
    Är det säkert att jag inte behöver ta med vatten från akvariet?
    Fick veta idag att leasingfirman inte vill ha sina fiskar så jag får dem också!
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #47
      De goda bakterierna finns visserligen även i vattnet, men det är inredning och filter som står för merparten av dessa. Kan du transportera filtret på ett bra sätt kan du hoppa över att ta med en massa vatten, då blir det mer som ett lite större vattenbyte.
      Personligen brukar jag skölja ur gruset innan jag stoppar tillbaka det i karet, oavsett längd på färdvägen. Detta för att inte få för stor belastning på karet om bottenmaterialet skulle råka "dö".
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Guldancistrus
        • January 2011
        • 261

        #48
        Nu är det bara 2 dagar kvar tills jag ska hämta det!
        Jag har tittat på lite olika fiskar, jag vill gärna ha nån rolig och annorlunda bottenlevande fisk. Den här verkar ju grym: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=346 men den lär väl riva upp alla växter. film som den finns med i: http://www.youtube.com/watch?v=7JqeMYy-e64
        Även knorrmalarna i den filmen verkar ganska kul men de kan vara ganska skygga har jag hört.
        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #49
          Några pansarmalar blir det nog iallafall.
          Senast redigerad av Guldancistrus; 19 December 2012, 17:35.
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #50
            Pansarmalar är trevliga roliga att se på och de far mest om kring och busar med varandra när de trivs och för att trivas så skall de vara minst 7 st.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Guldancistrus
              • January 2011
              • 261

              #51
              Nu har jag samlat ihop en hel hög med hinkar och ska snart åka och hämta det! Det blir nog en uppdatering i eftermiddag/kväll eller i morgon om jag inte hinner. Jag tar med kameran också så att ni får lite bilder.
              Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #52
                Ursprungligen postat av Guldancistrus
                Nu har jag samlat ihop en hel hög med hinkar och ska snart åka och hämta det! Det blir nog en uppdatering i eftermiddag/kväll eller i morgon om jag inte hinner. Jag tar med kameran också så att ni får lite bilder.
                ...spännande.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Guldancistrus
                  • January 2011
                  • 261

                  #53
                  Jag kollade runt lite på slangar igår och det verkar som att biltemaslangen också innehåller det där ämnet eller liknande så jag försökte hitta slangar som är godkända för dricksvatten och det enda vettiga jag hittade var den här: http://www.clasohlson.com/se/Pr308924000/Pr308924000 eller på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PE...-slang-866098/

                  Den finns säkert i de flesta byggvaruhus också. Det kan hända att den är alldeles för hård för att använda men jag ska kolla på en i en butik så får vi se.
                  Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Jag kör med vanlig Gardenaslang, och har haft samma slang i snart 10 år utan problem.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #55
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag kör med vanlig Gardenaslang, och har haft samma slang i snart 10 år utan problem.
                      Jag har använt min i 4 år .. PVC som PVC och dom har båda härliga mjukgörare som avgår liksom i de flesta plaster. Hade det varit såå farligt för fiskarna hade man inte kunnat ha sådan slang till ytterfilterna.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #56
                        Det är inte mjukgörarna som är problemet (iaf inte de "gummiexperter" jag har frågat.... flygrc kan nog lätt se det framför
                        sig vilken typ det skulle vara...) utan det är antimögelbehandlingen, vilken finns på en del slangar, inte alla men en del,
                        det är ju ganska enkelt att maila till clabbe eller feltema om deras slang med artikelnummer XYZ är antimögelbehandlad
                        eller ej.

                        det ska de kunna svara på, svarar de att de inte vet, så är det bara att ge sig på dom igen med följande intressanta meningar:

                        så, ni som är ett stort företag har med andra ord ingen som helst koll på vad ni säljer ?
                        ni vet inte alltså inte vad för något ni säljer till privatkunder som mycket väl kommer i
                        kontakt med barn, för att inte tala om vilken övrig miljöpåverkan era produkter har...?


                        sist jag gjorde det....så dröjde det ungefär 30 sekunder innan svaret kom tillbaka......




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #57
                          PVC som sådant är enligt senaste utbildningen jag gick på, helt ofarligt i den form det
                          är i normala temperaturer, typ mellan minus 100 och plus 100 grader,

                          du kan tugga på det utan att det händer något.



                          det är först när du förbränner det i fel temp som det omvandlas till otrevliga saker.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Guldancistrus
                            • January 2011
                            • 261

                            #58
                            Hej igen! jag är ledsen att jag inte har kunnat göra någon uppdatering här ännu, men jag lovar att det kommer en inom kort!
                            Jag har haft(har) så mycket att göra nu under jul/nyåret och har knappt suttit vid datorn alls.
                            Allt har gått väl med akvariet.

                            Gott nytt år/ Guldancistrus
                            Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #59
                              Skönt att höra att det gått bra ser framemot lite bilder och en uppdatering.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...