100L Tätplanterat SA med trycksatt co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    100L Tätplanterat SA med trycksatt co2

    Startar en ny tråd då mitt projekt börjat om efter flytten.

    Såhär ser det ut efter 4 veckor:


    Har fått en och annan alg nu.




    Men jag antar att det inte är någon fara på taket än. Kör med bakteriekultur varje vattenbyte för jag tänkte ha igång det snabbt. Normaldos PMDD och Co2 via mäsk á 2x 1,75 liter.

    PH 6.5 cirkus
    KH 4.5 cirkus
    Co2 nånstans runt 25ppm
    Temperatur 27 graderish.

    Filter: http://uk.hagen.com/Aquatic/Filtration/External/A207 (Fluval 207 med 780 liter/h).
    Lampor: 2x 28W 10000K

    Just nu finns en pleco, 3 corydoras och en fjärilciklid. Har även 5 zebrafiskar och en neon tetra som jag räddade från ett kar som lades ner. (De är gamla dock, typ 3 år, vet inte hur länge de lever).

    Planen är iaf i framtiden ett stim med Rubintetror och ett par apisto kanske. Zebrafiskarna och tetran adopterar jag bort om jag hittar någon plats för dem. De passar ju inte i mitt kar men jag ville inte att de skulle få sätta livet till i onödan.


    Angående växterna så har jag en batch till på g! Mer Staurogyne, ludwigia(den röda) och några anubias och några cryptocoryne, så även vänstersidan av akvariet ska luffsas till ordentligt. Blir mycket växter med andra ord!

    Lyckades mycket bättre denna gången med layouten, åtminstone på högersidan som är relativt klar. En och annan planta ska nog dit till.
    Senast redigerad av Einarsson; 13 October 2012, 13:47.
    350L Diskus
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    En av mina gamla zebrafiskar (typ 3 år) verkar sjunga på sista versen. Ser väldigt mager ut nu och sett flera ggr nu att han bara ligger någonstans och ser död ut, sen när jag öppnar karet och ska fånga honom så vaknar han till liv och kämpar på lite igen.

    Kanske borde försöka fånga upp honom och avliva? Känns som att han lider..

    Är en sån jäkla djurvän att jag blir rejält illa till mods och nedstämd trots att det "bara" är en fisk...
    Senast redigerad av Einarsson; 27 September 2012, 20:39.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      En hel del tofsalger nu, typ mörkgrönsvarta. Men det är beror sannolikt på att min mäsksystem inte kommit igång i någon jämn cykel än. (bara kört med det 2 veckor) så co2-nivåerna svajar nog en del. Ska testa att byta små mängder vatten så det inte svajar så mycket. Sen när jag byter mäskflaska varannan vecka (har 2 st) så kommer det nog jämna ut sig.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Är en sån jäkla djurvän att jag blir rejält illa till mods och nedstämd trots att det "bara" är en fisk...
        Du är inte ensam! Om det kan vara någon tröst... Liv som liv. Har själv fått avliva fiskar med obotliga sjukdomar, aldrig roligt. Även om man gör det för fiskens skull och de övriga invånarna.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Ursprungligen postat av Likan
          Du är inte ensam! Om det kan vara någon tröst... Liv som liv. Har själv fått avliva fiskar med obotliga sjukdomar, aldrig roligt. Även om man gör det för fiskens skull och de övriga invånarna.
          Jo det är ju så. Den här fisken har iaf levt 3 år vilket ska vara nära maxåldern för en zebrafisk. Så han har levt ett lyckligt liv åtminstone, kan man hoppas. ;D
          350L Diskus

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Jo det är ju så. Den här fisken har iaf levt 3 år vilket ska vara nära maxåldern för en zebrafisk. Så han har levt ett lyckligt liv åtminstone, kan man hoppas. ;D
            Det måste ju ändå kännas bra Att det är på ålderns höst Precis så man vill ha det!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Överväger starkt att fixa trycksatt co2. Jämfört med vad akvarier generellt kostar känns det inte ens dyrt och man slipper hålla på med jästen... Som dessutom är ojämn, och osäker, "läcker det? läcker inte?" osv..

              Lär ju vara lättare att hålla en jämn balans i karet med trycksatt... jästen svänger ju lite upp&ner hur man än gör.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Kollade upp 2kg co2 tub idag på lokal firma. kostar 1045 kr inkl moms, testad för 10år, beggad brandsläcakre moddad och klar samt fylld.

                345 kr för påfyllning. Antar att det bör räcka ett halvår för mig iaf.

                Är detta dyrt? Låter överkomligt.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  http://fish.aquaristic.net/aquaristi...ete-plant.html Billigare att köpa ett 2g-system här iofs, och sen åka till dom när det är dags för påfyllning.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jag skulle skaffa större flaska om jag var du (förutsatt att det inte finns något utrymmesskäl). Det kostar ju inte så mycket mer och fyllningen blir inte nämnvärt mycket dyrare.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      http://i47.tinypic.com/2hg5q3k.jpg Såhär ser det ut nu med alla nya plantor! Nu ska det bara få växa till sig.

                      En fråga någon kanske kan svara på: Är normaldos PMDD tillräckligt nu med så mycket växter? Jag "fuskar" med EasyCarbo nu tills om en vecka ungefär då jag får igång trycksatt co2.


                      Kristian: jag insåg att jag kan lösa platsen för en 6KG enkelt. Så det blir nog det istället. Som du säger är det nog bättre.


                      Det roliga är att i karet finns 20 rubintetror men de är så pass små och har så mycket gömställen nu att man knappt ser dom. Men det är väl så de vill ha det om de ska trivas och färga ut ordentligt.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12


                        Fixat mina grejer nu, bara flaskan kvar som kommer imorgon. Saknas bara en bubbelräknare...

                        Direkt efter nålventilen nu sitter ett litet "munstycke" som är till för att man ska sätta slang där men jag ska ta bort dne och sätta magnetventilen direkt på regulatorn istället och enbart köra slang den sista biten så att säga.

                        Ska köpa gängtejp imorgon också så det blir tätt och bra.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Japp, magnetventilen direkt på regulatorn så slipper du missöden med läckande slang mellan magnetventil och regulator.
                          Jag skulle ha testat att öka dosen pmdd lite, jag styr min gödning/co2 dos efter hur mycket der bubblar om växterna på kvällen när jag kommer hem funkar kanon.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Får kanske öka lite sen när co2n kommer igång. Har märkt att easycarbo inte har i närheten av samma effekt på tillväxten som "riktig" co2 har.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Nu kör CO2 för fullt! 1 bubbla i sekudner ungefär.

                              Startar 1 timma innan ljus tänds och slutar 1 timma innan ljus släcks.

                              59 Bar i flaskan och arbetstryck på 1 bar.

                              Sprayade med massa grön vatten (massa diskmedel i) och såg inga bubblor alls förutom de som blev när man sprayade såklart.

                              Allt verkar bra so far.

                              Nu är det bara hoppas att flasktrycket inte har sjukt märkbart på typ några månader så att en flaska håller lääänge.
                              Senast redigerad av Einarsson; 22 October 2012, 18:09.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...