540 liter in i väggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    540 liter in i väggen

    Tänkte att jag skulle visa lite hur jag gått till väga med mitt projekt att bygga in mitt 540 bakom/i en vägg. Detta är ett standardkar med måtten 150 x 60 x 60 cm. Jag hoppas att jag med denna tråd kring hur jag gjort kan inspirera till fler liknande lösningar. Detta är givetvis ingen manual för hur man bygger en sådan här lösning, utan enbart min variant på det hela. Om du skall ge dig in i ett sådant här projekt så se till att du har tillräckligt med kunskap för att göra jobbet på ett riktigt och säkert sätt.

    Akvariet skall stå i ett förråd som är i direkt anslutning till vårt vardagsrum. Väggen som skall visa akvariet är även riktad mot vår soffgrupp.

    Det enklaste hade varit att låta väggen stå som den gör och bara såga upp ett hål där akvariet skall visas. Nackdelen med detta blir ju då att man får ett hål med ett djup på ca 7 cm från yttervägg till glaset på akvariet. Detta ville jag minimera genom att ställa akvariet i själva väggen och därmed få bara den yttersta väggskivan som distans mot glaset.

    Det första som skulle göras var givetvis att riva ut allt som redan fanns i förrådet, bl.a. en platsmonterad garderob, som visade sig vara förankrad i taket. Dessutom var spänntaket bara uppsatt runt garderoben och ingen golvmatta var lagd under den. Det blev därmed till att riva ut även plastgolvet. Taket får vara som det är tills vidare.

    Nu kom långpasset och sågen fram. Ett hål stort som hela akvariet med blivande ställning och allt plus lite till sågades genom de inre väggskivorna, utan att gå igenom till reglarna. Varför jag inte ville såga i reglarna var för att jag var osäker på om där gick några elledningar. Men dessa slapp jag som tur var. Även reglarna sågades då av och plockades bort. Det blev till att slita en del då de givetvis var spikade även från utsidan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3038.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,5 KB
ID: 2183424

    Byggandet av ställningen tog sin början. Jag valde att genomgående använda mig av reglar i storleken 45 x 95 mm. Detta är överdimensionerat, men jag är ingen beräkningsingenjör och tar hellre det säkra före det osäkra.

    Till att börja med byggde jag den övre och nedre ramen anpassade efter karets bottenstorlek, alltså 150 x 60 cm. Glöm inte att förborra! Dessa sammanfogades sedan med ett ben i varje hörn för att få dem i önskad höjd. Dessa ben är inte på något sätt bärande, utan används mest för att anpassa höjden på ställningen samt för att de bärande benen senare skall ha något att fästa mot.

    Som synes så sträcker sig den bortre regeln i ramen längre än själva karets bredd. När alla reglar som tidigare funnits i väggen togs bort, så blir givetvis ytterväggen mycket instabil. Genom att nu fästa den yttre väggskivan i den horisontella regeln så blir den mycket stabilare. Jag kommer även att montera reglar runt hela öppningen i den yttre väggen, men mer om det senare. Det var lite bökigt att få in ställningen i vårt lilla förråd, så jag fick såga upp ytterligare i väggen för att kunna få det på plats.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,4 KB
ID: 2183425

    Nu monteras de bärande benen i ställningen. Dessa är tillsågade så att de bara precis kommer in i utrymmet mellan övre och nedre ramen. De bärande benen skruvas fast i de tidigare monterade stödbenen. Lägg märke till hur skarvarna överlappar varandra i hörnen för att belastningen senare skall fördelas så bra som möjligt. Jag monterar även två extra stöd i mitten av ställningen. Detta för att ytterligare förstärka ställningen. Dessa monteras med vinkelbeslag.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,2 KB
ID: 2183426

    Mellan de extra stödbenen monterar jag bärande ben. Även dessa med vinkelbeslag. En toppskiva sågades till, men ligger löst tills vidare.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,0 KB
ID: 2183427
    "Failure does not require planning"
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Då är ställningen så gott som klar. Jag kommer senare montera hyllplan, men först började finliret med att få karet helt i våg. Ett par extra armar hjälpte till att få karet på plats. Därefter började jag fylla, tömma och lägga mellan tunna tunna skivor av masonit under toppskivan för att få karet att stå plant i alla led. Glöm inte att mäta även diagonalt! Detta upprepades ett par gånger tills resultatet var tillfredsställande. Jag drog en linje på väggen längs karets ytterkant, varefter det lyftes av och toppskivan skruvades på plats.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,3 KB
ID: 2142593

    Eftersom jag inte vill se akvariets aluminiumram från utsidan så drog jag in storleken på det blivande hålet med ett par cm från min tidigare markering. Därefter riktborrade jag från insidan hål i de fyra hörnen av mitt tänkta akvariehål. Detta för att jag vill såga från utsidan, det blir ju så mycket lättare än att sträcka sig över hela den byggda ställningen. Som synes så fick jag även dra bort en massa spacklade skarvar, men dessa fixar vi snart.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,0 KB
ID: 2142594

    Nu skall vi regla upp på insidan av hålet. På kortsidorna är det enkelt, men över karet lite klurigare eftersom de gamla vertikala reglarna sitter kvar. Jag gjorde en fuling och sågade av dessa med cirkelsåg ca 45 mm ovanför den inre väggens kant. Då trillade de flesta bitarna ut, de resterande hade någon spik i sig och fick bändas loss. Sedan sågade jag till reglar som passades in i gapen mot väggen och skruvade fast från båda håll. Detta gjordes dels för att det inte skall bli öppna hålrum in i väggarna. Men framför allt för att väggen blir så mycket stabilare om man reglar upp den ordentligt. Hålen från cirkelsågen fylldes senare igen med latexfog.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3083.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,5 KB
ID: 2142595
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      För att undvika att väggen drar åt sig fukt från akvariets lite blöta miljö målade jag väggen med en våtrumsfärg. Jag har även lagt ett par strängar med silikon i skarvarna kring bygget. En liten strykning med färg blev det även på ställningen. Mest för att eventuellt vattenspill inte skall gå direkt in i träet.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,4 KB
ID: 2142596

      Ytterväggen fick sig en omgång med glasfiberarmering och spackel över skarvar och skruv…
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3087.jpg
Visningar: 1
Storlek: 52,0 KB
ID: 2142597

      … innan den målades. Jag målade även skarven i ytterväggen med den svarta täta färgen.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3129.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 2142598
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Hyllplan sågades till och monterades på horisontella reglar som jag satt mellan benen på sidor och baktill i ställningen. Även en bottenplatta monterades i samband med detta. Som synes så börjar även förrådet få form efter bygget. Ett klick-golv har lagts in och lagerhyllor har kommit på plats.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3120.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2142599

        För att nyttja förrådet maximalt så bygger jag hyllor på sidorna om karet. Och för att undvika att något skulle falla från dessa ner i karet så har sidoväggar monterats från golv till tak. Dessa är dock tvådelade och den övre delen sitter löst. Detta för att man skall kunna plocka ut den om man av någon anledning vill nå akvariets kortsida. Hyllplanen på andra sidan väggen är givetvis inte monterade på skivan, utan på två reglar som även ser till att skivan står på sin plats. Ett handtag har monterats för enklare hantering av den övre sidoväggen. Även den bakre glasrutan kommer att få ett liknande skydd mot fallande saker från lagerhyllorna. Vi har väldigt många prylar som hoppar omkring i våra förråd :-)
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,3 KB
ID: 2142600

        Den tidigare passiva ventilen har bytts mot en aktiv fläkt. Elektrikern har kopplat in den samt dragit fram ett par välplacerade vägguttag för filter och lysramper.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3135.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,5 KB
ID: 2142601
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Så jävla fränt!

          Bra jobbat, det är sällan man blir så ställd när man öppnar en tråd som jag blev nu.

          Plötsligt händer det...

          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ser riktigt trevligt ut
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Då var det så gott som färdigsnickrat och dags att börja inreda karet. En ram skall jag fixa på utsidan också, men den har jag inte bestämt modell av ännu.

              Jag har under den senaste tiden köpt på mig en del växter från andra akvarister till vettiga priser. Dessa har fått trängas i ett annat akvarium samt en plastbalja modell större.

              Roten är en Red Moor, eller rötterna skall jag säga, det är fem stycken.

              Plantor som nu huserar i karet i olika omfattning är:

              Sagittaria Subulata
              Vallisneria gigantea
              cryptocoryne wendtii
              Javamossa
              echinodorus tenellus
              Microsorum pteropus
              Microsorum pteropus ’Needle leaf’
              Hygrophila polysperma
              Salvinia natans
              Staurogyne Repens
              cryptocoryne undulata
              Ludwigia repens
              Echinodorus uruguayensis
              Vallisneria spiralis
              Rotala sp green
              Limnophilia aromatica
              Christmas moss
              Taiwan moss
              Fissidens fontanus
              Cryptocoryne crispatula

              Invånare i nuläget är
              Black Molly, 6 st
              Koppartetra, 15 st
              Neritider, 5 st
              Amanoräka, en ensam stackare

              Detta har planterats och flyttats in idag. Vi får se vad framtiden har att ge, men jag har lite idéer.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,3 KB
ID: 2142602Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,5 KB
ID: 2142603Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3144.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,5 KB
ID: 2142604
              Senast redigerad av Neptun; 06 September 2012, 22:18.
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • Neptun
                • March 2004
                • 719

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Så jävla fränt!

                Bra jobbat, det är sällan man blir så ställd när man öppnar en tråd som jag blev nu.

                Plötsligt händer det...

                Kul att höra, tackar!

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ser riktigt trevligt ut
                Tack! Det är fint att sitta i soffan nu
                "Failure does not require planning"

                Kommentar

                • Neptun
                  • March 2004
                  • 719

                  #9
                  Är det ok att pytsa i pmdd direkt, eller skall jag vänta lite tills akvariet har gått ett par veckor? Både filtermedia, grus och vatten har fått följa med från ett tidigare mindre kar. Då borde det väl vara ok att göda?
                  "Failure does not require planning"

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Japp, det går att göda från start..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Toppen, slänger i ett par skvättar sen då
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • kokillen
                        • January 2012
                        • 54

                        #12
                        Snyggt bygge, snygg rot och när växterna tagit sig lite mer så sitter nog pricken över i:t på plats. Vad har du för fiskidéer?

                        Kommentar

                        • Neptun
                          • March 2004
                          • 719

                          #13
                          Sv: 540 liter in i väggen

                          Det kommer att bli ett par skalarer och ytterligare kanske 20 koppartetror. Vill gärna ha någon Cory, och/eller någon apistogramma. Men inget är bestämt så jag kan påverkas om det dyker upp några intressanta förslag.
                          "Failure does not require planning"

                          Kommentar

                          • Neptun
                            • March 2004
                            • 719

                            #14
                            Har hört lite blandade uppgifter kring om man kan ha koppartetra med skalarer eller ej.
                            Erfarenheter någon?
                            "Failure does not require planning"

                            Kommentar

                            • skoda-15
                              • August 2010
                              • 456

                              #15
                              detta blir snyggt :-)
                              375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                              180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                              35 liters cocon kub med guppy och black molly

                              Kommentar

                              Arbetssätt...