Projektråd önskas !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Projektråd önskas !

    Hubba !

    I nya köket kommer det inom ett par veckor vara läge att sätta upp
    det där ensamma skåpet.

    Det blir ett Faktumskåp från IKEA, med djup 37 cm, bredden blir antingen 60 eller 80 cm.

    (Dagens stalltips är 2 x 40....)

    På detta skåp har jag förhandlat mig till att ställa ett kar.

    Vore taskigt annars nu när frugan idag fick klart med nya jobbet och jackade upp lönen med 13,000 extra (brutto) i månaden.....


    Tre huvudspår finns i mitt huvve idag.


    A) Köpa mig ett 112 liters, mått 80 x 35 x 40.

    B) Snickra ihop ett 96 liters med 60 x 32 x 50

    C) Beställa ett kar på 80 x 35 x 40


    Köket går helt i Högblankt vitt, med högblankt golv i svart sten, högblank svart bänkskiva i sten, väggar är i "offwhite", bord i "offwhite".

    Ur ett estetiskt perspektiv så borde nya skåpet och karet komma på nått sätt i samma skala. Det finns inlägg i köket med rostfritt.


    Min spontana tanke idag, är att ha bänken i rostfria dörrar / sidor.
    En bänkskiva i sten, samma som övriga bänkskivor. Och då göra karet i rostfritt, dvs alla sidor + ramp utom framsidan där man siktar på en bra glasruta.

    Inredning och invånare bör passa in oxå. Så några grälla malawis / färgade platys går fetbort.


    Tankar någon ??





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    juwels nya kollektion med vita kar? deras lido kub är ju rätt grym.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Bra tanke, men har de inte lite fel mått ??
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        har inte tittat så mycke på måtten på dom akvarierna så ja vet inte. tänkte mest att de skulle va snyggt me den vita färgen
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          MP.kub
          Bifogade filer
          Senast redigerad av hannesc; 24 August 2012, 15:20.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Jag har ju fått en tanke att göra ett lite lagom långt smalt och även lågt akvarium och hänga upp på väggen köksbordet står mot, och ha ett gäng snäckskalslekare där i. Behöver inte vara högt eller djupt utan lite mer en tavla.


            Ett alternativ med själva akvariet är ju att skaffa ett helt vanligt glasakvarium, antingen köp lister (hos en metalllevarntör) i rosenborstad rostfri stål eller låt en vattenskärare göra ramar, fäst det med lite silikon på glaset. Enkelt, du kan få liknande finish som resten av inredningen.

            Matcha grusets färg med bänkskivorna?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              MP.kub
              obegripligt vacker egentligen, men skulle inte funka här.


              hela tanken med skåpet är att det skall innehålla köksgrejer, det blir minimalt plats över till akvariepryttlar, absolut inte plats till ett ytterfilter, och det behöver en kub.

              och sist men inte minst, skåpet får bara vara 35-40 djupt, och en kub med dom bottenmåtten är inte mycket till kub....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av simpson
                Matcha grusets färg med bänkskivorna?

                antingen "rostfrigrått" eller svart botten kan vi nog fixa till,,,,,,



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  Vore taskigt annars nu när frugan idag fick klart med nya jobbet och jackade upp lönen med 13,000 extra (brutto) i månaden.....
                  .
                  Oj! 13.000 upp, det var inget dåligt hopp i inkomstligan, grattis till frun (och dig)
                  Hon betalar nu mao...

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ferengi
                    Oj! 13.000 upp, det var inget dåligt hopp i inkomstligan, grattis till frun (och dig) Hon betalar nu mao...
                    Blir så när man går från enkel kontorsråtta på 60 % till chefsposition på 100 %
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Dagens bud:

                      Skåp =
                      37 x 80 x 92, högblank vit

                      Skiva =
                      Högblank laminatskiva

                      Kar =
                      Rostfritt, lackat svart, höjd 50, botten täcker skåpet helt, enbart ruta på framsidan
                      Summa ~ 148 liter

                      Ramp =
                      Rostfritt, lackat svart, 3 x 18W T8 = ~ 0,36W/liter

                      Backgrund =
                      Sandad med svart grus

                      Botten =
                      Svart grus

                      Filter =
                      Egenbyggd filterkammare i glas, sandad med svart grus, ~ 5 liter matrial = ~ 3,4%

                      Pump =
                      Liten powerhead på ~ 800 L/H = ~ 5 ggr vattenvolym, strilrör kopplas på

                      Blommor =
                      Anubias + Cryptos + pistia

                      Invånare =
                      2 Spetsnosar + 6 Corys


                      What you say ??




                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        låter bra. väldigt mörkt dock så se till att det finns nått som ljusar upp det liiiiite. tex en växt som är riktigt grön.

                        se till att sanden inte är för spetsig o taggig bara för corrysarna, men det fattar du ju såklart

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          låter bra. väldigt mörkt dock så se till att det finns nått som ljusar upp det liiiiite. tex en växt som är riktigt grön.

                          njau...ingen riktigt grön blomma....det vill vi inte ha.

                          men belysningen funderar jag på.

                          bredden på karet blir isf ju ~ 80.

                          tänkte lägga 3x18W i mitten på karet.

                          de är ju 60 långa.

                          Så, på den ytan, som är då 60 bred x 37 djup och 50 högt = "111 liter", så får jag 0,48W/liter.

                          Lägger man på kanske 1-2 reflektorer, så blir det rätt bra kräm ner i "mitten" på karet.

                          Och ganska mörkt på sidorna.

                          Borde bli hyfsat effektfullt.


                          Funderar.....obs....enbart funderar på att ev trycka dit en powerled på 3W Cool White på en sida....kopplad på en timer....startar och släcker lite off från lysrören, så att det blir lite "sol upp/nedgång".


                          Tanken är oxå att i mittenpartiet så blir det antingen en fet rot, eller flera små rötter, dör jag binder fast en massa små anubias i en "halvbåge", och har en riktigt stor anubias i mitten längst bak, som går upp mot ytan.

                          sedan cryptos bredvid roten/rötterna bort mot sidorna.

                          ger en simyta för corysarna som är ganska smal...men lång.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            okej. a jo det kan nog bli jäkligt bra ändå!

                            effekten mot det vita i köket kommer bli riktigt häftig.

                            vad sa vi om filter? hamburgerfilter eller? synligt? hmm...ne inte synligt va?

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              filter:

                              Man tager 2 glasrutor, med måtten 13cm x 42 cm, limmar fast dom i en hörna, så
                              att det blir en filterkammare.

                              detta fyller man med 30 cm grov blå, ergo 1,3 x 1,3 x 3 = 5,07 liter matrial.

                              på toppen i kammaren har har vi en powerhead, kanske denna:


                              kan vara bra med att kunna reglera strömmen lite


                              sedan tar man svart silikon, breder ut på glaset, ungefär som när man
                              brer smör på en "tannamacka", sedan tar man svart grus och trycker
                              ner i silikonet.

                              eftersom tanken är att göra samma på baksidan + sidorna, så får jag en
                              "homogen" bakgrund.

                              fundrar på att sätta dit "trekantslister" av frigo på kammaren, så att det blir en
                              mjukare övergång mellan kammare och sida/baksida.



                              en annan variant som jag "skissar på", är att ha 2 mindre kammare, en på var sida,
                              skulle kanske ge ett jämnare estetiskt intryck....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...