Cylinderformad akvarie-wannabee, räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silverryggen
    • August 2012
    • 43

    Cylinderformad akvarie-wannabee, räkvas

    Första meddelandet!

    Hej, jag är ny på detta forum. Hoppas att man blir mottagen med värme trots brist i kunskap och vett gällande dumma frågor
    Igår var jag på ett varuhus här i Karlskrona och köpte en vas. Cylinderformad, 60 cm hög och 15 cm i diameter. Tanken är att det efter uppstart ska flytta in ett gäng räkor och sniglar av trevligare sort. Sitter nu och plöjer igenom forum (redbee, zoopet) och läser böcker i temat nanoakvaristik. Har tidigare endast jobbat med större volymer (100 liter, har nu fyra st axolotlar varav två stycken är resultatet efter en lyckad kärleksstund). Därför kommer jag självklart att ställa massor med frågor innan detta projekt någon gång i framtiden kan invigas.
    Volymen landar på tio liter (vätska samt inredning) vilket jag tycker är i minsta laget, flera kommer säkert att upplysa mig om den ringa volymen och att vattenytan är på tok för snäv. Är mycket väl medveten om detta. Jag ser det som en utmaning att få detta att bli en miljö där jag kan tillåta mig att inhysa levande varelser, tror inte att detta är omöjligt med dagens akvaristik och så vet jag att väldigt många har stor kunskap i detta område, är därför tacksam vid hjälp.

    Planen är att efterlikna ett våningshus (punkthus), ett typ av akvarium med litet fotavtryck men med möjlighet att erbjuda bottenlevare olika plan att röra siga på. Jag tänker mig en slags "flytande sektionsindelning", flera etage med hjälp av inredning (trä och växter).

    Nu till min första fråga.
    Hur gör jag för att cirkulera vattnet i denna cylinder? Jag vill ju inte ha en lodrät fors, inte heller att bottnen dör av syrebrist. En lagom vattenrörelse som flyttar vattnet i uppåtgående riktning för att därefter byta riktning nedåt igen. En utanpåliggande lösning tror jag blir det bästa. Obs, detta är inte en fråga om filtrering, den frågan kommer senare!

    Tacksam för svar
    Robert
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3520791
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen
    jag har själv haft räkvas. ( är just nu nerlagd pga flytt)

    du kan ju göra ett filter genom att sätta en liten pumpskalle på ett långt rör. så du får insug längst ner i vasen. o sen rikta utblåset lite mot ytan så syresättningen blir så stor som möjligt.
    det borde räcka som cirkulation.

    titta gärna i min räkvastråd i min signatur här för lite inspiration. finns mycket bilder osv där

    Kommentar

    • Silverryggen
      • August 2012
      • 43

      #3
      hannesc! Hittade din tråd rätt fort efter att jag hittade forumet, gillar ditt upplägg. Din diameter är större vilket gör att jag inte kan copy-paste rakt av, annars hade jag gjort det, min sambo hade blivit överlycklig. Jag har med mina axoltoler lyckats med bedriften att få henne intresserad, hon har nu ett eget akvarium där hon föder upp black molly (som blir levandeföda till ax.)

      Såg att du hade gjort en inköpslista, ska försöka presentera något liknande längre fram.

      För att inte få för kraftigt sug (och därmed förlora invånare) kanske man längst ned på detta tänkta rör du beskriver, sätta ett munstycke liknande ett sådant man har till dammsugare. Gardinmunstycke eller vad det kallas. För om man har en större öppning till ett smalare rör borde väl suget bli mindre? Fysikens lagar råder väl även i en räkvas?! Detta projekt kan bli pilligt att få till, me like!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3520791

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        problemet med riktigt små kar, när man går ner på så få liter som 10, är att det är inte lätt att få en vettig/rimlig cirkulation med normala pumpskallar.

        en liten liten pump kanske man kan skruva ner till 100 liter / timme.

        det ger trots allt 10 ggr vattenvolymen i ett 10 literskar.

        det är häftigt det.....


        man kan minimera problemet som du föreslår med att ha stora in och utsug. samt "räksäkra" insuget med ett förfilter, men det är inte helt enkelt.


        enklast är att köra med en luftpump och ett lååååångt stigarrör.

        men då sitter man med två andra problem.

        dels låter det en del, vilket i vissa familjer är helt förrödande.

        dels så blir det en innerfilterslösning med lite grejer inne i karet.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag kör med en sånhär filtersvamp på mitt filter. dvs en liten pumpskalle på denna. den är räksäker. om du sätter den längst ner i karet på ett långt rör upp till en liten pumpskalle så borde det vara tillräckligt. då snurrar vattnet runt genom hela vasen.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            om du har ett rör som det är borrat ett antal hål i så blir suget obefintligt typ. mina räkor gick o käka på mitt filter

            Kommentar

            • Silverryggen
              • August 2012
              • 43

              #7
              Ken;
              Du skriver "Det är häftigt det", menar du att cirkulationen blir för kraftig, eller gillar du idén?

              hannesc;
              Har du några mått på ditt filter?

              Ken och hannesc;
              Ett stigarrör som döljs genom att man fäster det vid grenar med fiskelina, samtidigt som man fäster växter på dessa, borde fungera va? För det måste inte gå lodrätt från botten till topp? Ju längre transportsträcka desto kraftigare måste pump arbeta i och för sig.

              Det blir nog bra detta ska ni se, lite tankekraft behövs, tacksam för all fortsatt hjälp
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3520791

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                är nog dumt att fästa saker på det. då bler det jkävligt knivigt att rengöra. o det kommer du få göra då det är såpass fin filtermatta så den sätter igen lättare än vanlig ppi10.

                jag ska rita upp det åt dig

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  det är nog lite för mycket cirk för de flesta arter när man kommer upp
                  till 10 ggr vattenvolumen.

                  din idé om stigarrör - grenar - fiskelina bör nog fungera
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    såhär tänkte jag
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      blev lite misstänksamm angående volymen. den kan absolut inte vara 10L

                      om den är 60 hög o 15 i diameterså är volymen 50L ungefär. förmodlingen lite mindre då med tanke på konformen. men absolut inte 10L

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        nope......10,6 liter om man inte tar hänsyn till konform och tjocklek på glas....



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          fan räknade fel

                          Klicka på bilden för större version

Namn: heeke's blogg - Google Chrome_2012-08-15_12-48-25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,1 KB
ID: 2142081

                          Kommentar

                          • Silverryggen
                            • August 2012
                            • 43

                            #14
                            Ken;
                            Ok, då förstår jag vad du menar. Något man kanske kan mixtra lite med själv, strypa flödet på suget osv? I min axolotltank har jag strypt filtret med hjälp av en plastbit vid reglaget för utsprutet. Kan det vara en lösning månne?

                            hannesc;
                            Påstående: Det är inte stigarröret som sätter igen, det är filtret.
                            Om man sätter filtret så pass tillgängligt så att man lätt kan haka av det för rengöring borde väl inte stigarrörets placering spela någon roll. Vad blir din dom? Innovativt eller bara naivt tänkande. Snygg skiss förresten! Vilket program jobbar du i?

                            Ken och hannesc;
                            Jag fick användning av min gamla formelsamling från gymnasiet. Pi x (radie x radie) x höjd.
                            Innermåtten är vid öppningen 58 cm hög och 15 cm bred
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3520791

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              (höjden x 3,14 x diameter x diameter) / 4

                              dvs

                              (6 x 3,14 x 1,5 x 1,5) / 4 = 10,6
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...