Bygga berg... experthjälp söker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    Bygga berg... experthjälp söker

    Nu var det dags att börja förverkliga ett projekt som legat och grott ett tag.

    Tanken är att försöka bygga ett berg som sträcker sig upp ovanför ytan med inbyggda krukor för plantering och vattenfall.

    Inne i berget skall all teknik gömmas, toppen skall vara avlyftbar för att kunna komma åt tekniken för pumprengöring m.m.

    vy framifrån
    vy bakifrån
    en till vy framifrån

    Cirkulationen hoppas jag kunna köra med min befintliga EHEIM Compact 1000 Dimension H x L x B: 94x54x78 mm 1000L/h
    Karet är H x L B: 35x75x35 cm 90L - subrat, berg, skvalpmån.

    Jag har ännu inte riktigt bestämt hur insug och utbås skall lösas då jag har en del funderingar kring detta.
    Det som är ritat på bilden är en insug vid ytan på vänstersidan och utbås via VP-rör under sanden och upp på vänster gaveln.
    Anledningen till att jag vill ha så mycket som möjligt på den kanten är att den står in mot ett hör i rummet vilket minimerar synligheten.

    Berget tänkte jag bygga i frigolit samt husfix/betong och färga detta relativt svart m.h.a. pigment pulver, svart för att det passar med resten av rummets inredning.
    Jag vill absolut undvika alla sorters lack då budgeten är extrem begränsad men framför allt vill jag inte ha någon blank yta ovanför vattennivån. Det kommer att gå afrikaner i karet så en hp ökning skall inte vara något problem.

    Jag har placerat rasten högt (vid ytan) för att försöka dra in ytvattnet då jag har tendenser till att få en protein-film dock medför detta problem med att jag inte alltid är så duktig på att kompensera för avdustningen och jag är lite orolig för att ytan skall sjunka så lågt att det inte längre rinner i vatten. Detta problem skulle kunna lösas med ytterligare en rast med är osäker på vart jag skall placera denna, lågt på motsatt sida skulle kanske medföra att vattnet ej passerar värmaren utan går direkt till pumpen. Några förslag kanske?

    Den lilla blå pricken högt upp på berget är tänkt som utbås för vattenfallet som skall rinna ner i sprickan i mitten på berget.

    Jag har ett antal frågor:
    I nu läget är det en rast på 4 cm i diameter som är dit ritad frågan är om detta kommer att räcka, vill ju inte att pumpen skall gå torr. Vad tror ni?

    Jag vet ej riktigt hur jag ska göra med filter media, här är jag helt öppen för förslag då jag inte har en aning om detta själv.

    Några tips på pump eller annat att tänka på var det gäller vattenfallet? Hur hantera avtagbar topp?

    Vad tror ni om den avtagbara toppen? Hur lätt spricker betongen på kanterna när man ställer ner det.

    Kom gärna med input, har aldrig gjort något liknande tidigare och hoppas på lite vägledning.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    inspiration, förvisso saltvatten men ändå.

    Really only for documentary's sake...this is just a static view of the Volcano Tank with one or two zoom-ins on interesting things. More for the die-hard fan...
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Riktigt coolt klipp... Kul med krabborna som bråkade om maten.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        haha ja, rätt häftig å se faktiskt. även om smakfullheten är lite si å så... men kul idé.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • the_gedd
          • July 2012
          • 23

          #5
          Denna tråd ska följas med spänning! keep up the good work!

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Har inte sett det du pratar om men har sett ett 8kantigt kar på flera hundraliter med en stenpelare i mitten och utblåset ovanför vattenytan. Den bestod mestadels av lavasten, riktigt snyggt men funkar bäst i pelarkar som man ser från flera håll.
            Har ingen erfarenhet av ett sånt bygge du pratar om, verkar klurigt men kör på!

            Kommentar

            Arbetssätt...