Nano 30 Liter, mitt första projekt :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Nano 30 Liter, mitt första projekt :-)

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 10:38.
  • Mrjoa
    • June 2012
    • 3

    #2
    Spännande!
    Har själv startat ett 30l nano för snart tre veckor sen, så ska bli kul att få lite inspiration

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Test remsor: Som du skriver finns det en hel del övrigt att önska med dessa. Jag tror du tänker lite fel i den frågan.
      Enligt min åsikt är det bättre att inte använda tester än sådana som garanterat visar fel. Risken är överhängande att du vidtar fel åtgärder om du har ett felaktigt test resultat. Att testa och sedan säga asch, det är stickorna det är fel på blir inte häller bra. Om du skall testa så använd grejor som i alla fall har en chans att ge dig rätt indikationer. Att bara testa för testandets skull är ju att bokstavligt slänga pengar i sjön, eller?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        De fungerar inte alls, ofta!

        De kan visa nitrit fast det inte är det i karet. Stoppa i toapapper istället, det fungerar lika bra men det är mångt billigare.

        De suger, spara hundringen istället. Jag kör inte på tester (möjligtvis nitrit)

        Inte ens i mitt nya brukas tester, jag provar en annan teori gällande fri tillgång på gödning istället
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Afrodite
          Ajdå, e dom såååå illa. verkar ju värre skit än jag trodde i så fall.. hmm undrar om man kan korrigera ordern i så fall.

          *rättelse* Jag mailade dom och bytte produkten, valde ett vanligt nitrittest istället... så nu får vi hoppas att det vinner bättre gillande
          Smart moove!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Ursprungligen postat av Afrodite
            Fick mail från aquaristic idag.Dels med kostnaden för leveransen. 28E (11kg) och att dom tar inget ansvar överhuvudtaget för leveransen då det innehåller ett Nanoakvarium. Det innebär att finns det skador på Nanoakvariet när det anländer så får jag stå för det.
            Känns lite knepigt om jag skall acceptera det. Dom skickar med UPS, och har inte dom någon försäkring för sina försändelser?
            Och hur kan ett företag inte ta något som helst ansvar? Om jag skulle få akvariet med skador så kan jag ju omöjligt veta om det e skador som uppstog under leveransen eller om det va skadat redan när dom sände det.
            Du kan inte beställa genom den butik du brukar handla i? Då har du garanti genom dom isf.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av Afrodite
              Prisskillnaden är rätt stor.
              För ett 30 L Dennerle får jag ge 29E.
              Att hitta liknande priser i sverige är ju inte ens att tänka på.
              Men om någon har tips om vart jag hittar ett 25-30 L Kubiskt med rundade hörnor fram så är jag öppen för förslag. Blocket har jag kammat noll på.
              Och i butik har jag inte hittat ett endaste under 1500 för ett 30 L.
              Ok.. då förstår jag.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Facebook-grupp typ denna? Efterlysning där?

                Norrköpings Akvarister är en grupp där akvarister (trots namnet!) oberoende av ort är välkomna. De flesta medlemmar är dock bosatta i Norrköping eller i omnejd. Om du vill bli med i gruppen är det...
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Och det finns inget sådant i Sth eller där omkring? En sån stor stad? Synd..
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Eftersom det är så stor risk så tar dom inger ansvar,i Sverige är det många företag som inte skickar akvarium just på grund av detta.

                    Det bästa är nog att beställa i någon lokal akvarieaffär eller hämta på annan ort.

                    Kommentar

                    • DP98
                      • May 2012
                      • 21

                      #11
                      Vad ska gå i karet då? :-)
                      //Danne ;D

                      Kommentar

                      • Pixter
                        • July 2010
                        • 52

                        #12
                        Kan väl aldrig ha för stort filter? Kan man bara reglera utblåset så det inte blir hela havet stormar borde det nog funka.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Afrodite
                          Kan man använda ett större ytterfilter i ett 30L?

                          om jag skulle beställa från zooplus istället så måste jag beställa ett annat ytterfilter. Kan man ha ett ytterfilter för 100L i ett 30L akvarium?

                          allt beror på.....

                          gällande storlek på filter så är det dels avhängigt vilken sorts fisk man har, dels hur man kan kontrollera
                          vattenströmmen i karet.


                          ett normalt standardpaket har oftast filter som taktar på 3-4ggr vattenvolymen i cirkulation.

                          till 30 liter = 30 x 3/4 = 90 -120 liter per timme.


                          nu kan man nästan alltid gå upp till 5-6 ggr utan att det blir kaos. man kan säkra insuget med förfilter
                          så att fisk inte sugs in i pumpen.

                          Ex Malawis gillar normalt att det är ganska strömt


                          Går man upp därefter till 7-8 ggr vattenvolymen så blir det ofta lite mer "intressant".

                          det som brukar sätta stopp för det är ofta som sagt var insuget, samt den totala strömningen
                          som bli i karet.

                          insuget kan man som sagt var ganska enkelt råda bot på med diverse förfilter. Smidigaste/billigaste
                          lösningen är att trä på antingen ett färdig skumfilter som sitter oftast på bilifilter på insuget, det är
                          nästan alltid så fina att de hindrar småfisk att flyga runt inne i pumpen.

                          strömmen i karet löser man nog enklast med strilrör, om det är fetemycket vatten so skall sprutas
                          runt, så koppla på 2 strilrör.

                          ex så har jag i mitt 240 kar scalarer, som är ganska "vindkänsliga" en total cirk på 8 ggr vattenvolymen.
                          Tre pumpar, alla har strilrör, alla scalararer svävar så grasiöst genom karet utan problem.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Afrodite
                            Tack för svaret,Allt det där låter Jättebra... men du glömde en sak, jag har Aldrig sett eller hållt i ett ytterfilter, det du skriver är nästan (och jag skriver nästan för jag börjar läsa mig till en del) grekiska för mig.
                            Om jag förstår dig rätt så kan det alltså gå att ha ett större filter om man kan filter och vet hur man får det att fungera med lägre hastighet.
                            Låter som om det ändå för mig är bättre att hitta ett filter som är avsett för 30 L då får det väl bli o beställa från någon annan sida. vad svårt det skall vara att hitta det man vill ha på en och samma sida.

                            njau, sådär språkbegåvad är jag inte att jag kan skriva på grekiska, min kunskap om det språket är klart begränsad.

                            Svenska, Danska, Norska, Engelska, Tyska, Italienska, och några hälsningfraser på Japanska och Kinessika klarar jag av.

                            Så, du har lite fel i när du antyder att jag skriver på Grekiska.......


                            Men....det är ganska enkelt egentligen.

                            Vi tar denna pump som exempel:



                            Där står det att den pumpar runt 1000 liter / timme.

                            Med omräkning på 3/4 så får man fram att den funkar "perfekt" till kar på cirka 250-300 liter.

                            Om man kopplar på ett strilrör, se länk:



                            Så skulle det utan problem vara OK för ett kar på 150-160 liter.

                            Och om man sätter på 2 strilrör + ett bilifilter på insuget, se länk (den där svampgrejen som
                            sitter på plaströret):



                            så skulle det förmodligen vara OK till ett kar på cirka 125 liter.



                            Dvs ....det blir bara att räkna baklänges.


                            ex

                            30 liter x 5 = 150 liter genomströmning med strilrör + skumgummi om du skall ha räkor....

                            (vilket du bör ha iaf....obereonde vilken pump du har),







                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              fast om man nu skall ha ytterfilter till en liten nanokub, så är nog EDEN 501 det som är bäst.



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...