Dags att köra igen!!!:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    Dags att köra igen!!!:)

    efter 2 års uppehåll har jag blivit sugen att börja igen och har införskaffat mej ett. 200 liters kar som bror min haft stående i ca 3 år.

    så tänkte be om lite förslag och tips på vad för projekt man ska starta? skulle gärna ha 10 olika med olika stilar men sambon sätter stopp(jaja toffel jag vet ;p )

    och en fråga till:
    Borde väl inte vara nån fara om akvariet stått i 3 år i en mörk klädkammare i ca 22 gradersvärme för silikonet?
    Mvh Robin Brännström
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    #2
    ingen med nått förslag?
    blir galen genom att titta igenom allas fina kar man vill ju bara ha alla stilar...
    Mvh Robin Brännström

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jisses, möjligheterna är ju nästan ooooääändliga.

      alltifrån fiskasoppa till renodlat art / biotopkar från en liten miniflod i bolivia........

      det är bar de större fiskarna och din egen ekonomi som sätter gränsen......



      vad gillar du...med eller utan blommor i karet ?

      få stora firrar eller många småttingar ?



      testa med att vattenfylla karet i badrummet över en natt, läcker det inte så är det bara att köra på.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Släng i en schysst rot, lite mexikanska eklöv, ett knippe lila äppelsnäckor samt några Pandaplatys. Funkar kanoners för mig i ett 240. Du kan även addera lite endlers till mixen om du känner för det.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • sauser
          • May 2009
          • 133

          #5
          gillar ju att ha det färggrant ich snygga växter så funderar på ett gäng malawi ciklider och sen ett stim kardinaler sen eventuellt ha 2 malar och 3 pansarmalar...den funderingen jag haft och jag antar dom kan funka bra i hop?
          Mvh Robin Brännström

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Malawi och kardinaltetror = dyr Malawimat Förutom att de vill ha vattenvärden i varsin ände av pH-skalan. Malawi funkar bäst i biotopkar med bara Malawi. Det finns gott om vackra sydamerikanska ciklider som funkar med kardinaler, dessutom så är starka färger inte det enda som gör en fisk intressant. Och pansarmalar bör man ha fler än 3 av, åminstone 6, gärna 10 eller fler. Malawi brukar dessutom inte hållas med så mycket växter, på grund av att de gräver en del, och det inte förekommer så mycket växter i deras naturliga miljö, mest sand och sten. Möjligen kan några dungar Vallisneria funka, och/eller nå´n Anubias som man binder fast på en sten. Rötter bör man heller inte ha med Malawi, eftersom det sänker pH.

            Personligen brukar jag tröttna på Malawi rätt fort, särskilt Mbunas, som är lite för aktiva och stirriga för min smak, mycket jagande och grävande, och alla är munruvare, inte så mycket variation på lekbeteenden.

            Jag skulle föreslå ett stim på i alla fall 20-30 kardinaler (eftersom du vill ha dem), ca 10 stycken av nå´n av de vanligare och billigare pansarmalarna, som t.ex Corydoras aeneus (metallpansarmal) eller C. paleatus (fläcklig pansarmal), kanske en hane och några honor av nå´n Apistogramma, kurvciklid, eller boliviansk fjärilsciklid. Och en Ancistrushane och en eller ett par honor.
            Senast redigerad av Shepard; 07 May 2012, 17:34.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Malawi och kardinaltetror = dyr Malawimat Förutom att de vill ha vattenvärden i varsin ände av pH-skalan. Malawi funkar bäst i biotopkar med bara Malawi. Det finns gott om vackra sydamerikanska ciklider som funkar med kardinaler, dessutom så är starka färger inte det enda som gör en fisk intressant. Och pansarmalar bör man ha fler än 3 av, åminstone 6, gärna 10 eller fler. Malawi brukar dessutom inte hållas med så mycket växter, på grund av att de gräver en del, och det inte förekommer så mycket växter i deras naturliga miljö, mest sand och sten. Möjligen kan några dungar Vallisneria funka, och/eller nå´n Anubias som man binder fast på en sten. Rötter bör man heller inte ha med Malawi, eftersom det sänker pH.

              Personligen brukar jag tröttna på Malawi rätt fort, särskilt Mbunas, som är lite för aktiva och stirriga för min smak, mycket jagande och grävande, och alla är munruvare, inte så mycket variation på lekbeteenden.

              Jag skulle föreslå ett stim på i alla fall 20-30 kardinaler (eftersom du vill ha dem), ca 10 stycken av nå´n av de vanligare och billigare pansarmalarna, som t.ex Corydoras aeneus (metallpansarmal) eller C. paleatus (fläcklig pansarmal), kanske en hane och några honor av nå´n Apistogramma, kurvciklid, eller boliviansk fjärilsciklid. Och en Ancistrushane och en eller ett par honor.
              sydamerikanörd som jag är, så kan jag inte annat än hålla med.......meeeen...alltid ett litet meeeen.

              nu ska vi se, ett kar delas generellt upp i tre delar (ibland fyra).

              Botten + mitten + toppen, den fjärde skulle isf vara "rötter/grottor/etc"

              Med denna blandning som blir det ganska trångt på botten, glest i mitten, tomt på toppen,
              och hyfsat ok bland rötterna.

              man bör nog befolka varje del, så att det blir hyfsat jämt fördelat.

              vad sägs om följande:

              Bland rötter / grottor = 2-3 ancistrus

              På botten = ett stim med 6-8 Corydoras malar, kanske Panda ? (snygg som fan)

              I mitten = 25-30 Kardinaler

              På toppen 6-8 Bilbukar.


              Vi drattar ner 2-3 mediumstora rötter.

              Lite Vallisneria på sidor och bakgrund, ett par tre cryptos framför rötterna,
              och några javaormbunkar fastsurrade på rötterna.

              Helst Engelsk Sjösten, storlek 2.3mm.

              Men om budgeten är tight, så tar vi Jula Blästersand.

              Till detta har vi Sylvania Aquastar som verkligen tar fram neonet i kardinalerna.....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • sauser
                • May 2009
                • 133

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                sydamerikanörd som jag är, så kan jag inte annat än hålla med.......meeeen...alltid ett litet meeeen.

                nu ska vi se, ett kar delas generellt upp i tre delar (ibland fyra).

                Botten + mitten + toppen, den fjärde skulle isf vara "rötter/grottor/etc"

                Med denna blandning som blir det ganska trångt på botten, glest i mitten, tomt på toppen,
                och hyfsat ok bland rötterna.

                man bör nog befolka varje del, så att det blir hyfsat jämt fördelat.

                vad sägs om följande:

                Bland rötter / grottor = 2-3 ancistrus

                På botten = ett stim med 6-8 Corydoras malar, kanske Panda ? (snygg som fan)

                I mitten = 25-30 Kardinaler

                På toppen 6-8 Bilbukar.


                Vi drattar ner 2-3 mediumstora rötter.

                Lite Vallisneria på sidor och bakgrund, ett par tre cryptos framför rötterna,
                och några javaormbunkar fastsurrade på rötterna.

                Helst Engelsk Sjösten, storlek 2.3mm.

                Men om budgeten är tight, så tar vi Jula Blästersand.

                Till detta har vi Sylvania Aquastar som verkligen tar fram neonet i kardinalerna.....



                .
                låter brA nå tips på andra fiskar att ha på toppen? vill ha lite alternativ
                Mvh Robin Brännström

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Det är lite begränsat om man skall hålla sig till sydamerika tror jag.

                  Accepterar man "fisksoppa" (vilket är ganska gott) så kan man ju ha ett gäng med zebrafisk på toppen.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Det är lite begränsat om man skall hålla sig till sydamerika tror jag.

                    Accepterar man "fisksoppa" (vilket är ganska gott) så kan man ju ha ett gäng med zebrafisk på toppen.

                    .
                    Med ett gäng Sebrafiskar i karet är det alltid fart och fläkt där. De far runt överallt. Efter överflytten till mitt större kar och när de gjort sig hemmastadda där var det en hane som gottade sig med två honor inne i en grotta...
                    Det är nog min favorit bland firrarna faktiskt... pricken över i:et liksom...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • sauser
                      • May 2009
                      • 133

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      Det är lite begränsat om man skall hålla sig till sydamerika tror jag.

                      Accepterar man "fisksoppa" (vilket är ganska gott) så kan man ju ha ett gäng med zebrafisk på toppen.


                      .
                      tror faktisk det blir din lösning med zebrafisk på toppen nu ska jag bara hitta några snygga rötter och leta privatpersoner man kan köpa fisk och växter i från zoo butiken där jag bor är sviiiindyr och måste åka dom 20 milen och hämta akvariet och måla det(träfärgat i dag och sambon vill ha möbeln vit så ska måla trädetaljerna) och nyalysröroch reflektorer ..tips på bra såna?
                      Mvh Robin Brännström

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag skulle satsa på bilbukarna, de håller sig ju vid ytan. Även vinkeltetror gör det, har jag för mig. Har själv ett 20-tal marmorerade bilbukar, gillar dem.

                        Zebrafiskar brukar i alla fall jag tröttna på rätt fort, de stirrar omkring en del.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • sauser
                          • May 2009
                          • 133

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Jag skulle satsa på bilbukarna, de håller sig ju vid ytan. Även vinkeltetror gör det, har jag för mig. Har själv ett 20-tal marmorerade bilbukar, gillar dem.

                          Zebrafiskar brukar i alla fall jag tröttna på rätt fort, de stirrar omkring en del.
                          lust att skicka nån länk på fina såna? betalade just in zoopet gold så kan inte kika här än på ett par dagar
                          Mvh Robin Brännström

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av sauser
                            lust att skicka nån länk på fina såna? betalade just in zoopet gold så kan inte kika här än på ett par dagar
                            Här har du marmorerad bilbuk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

                            Du kan kolla på den artbeskrivningen, eftersom man inte behöver vara goldmedlem för att se den
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • sauser
                              • May 2009
                              • 133

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Här har du marmorerad bilbuk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

                              Du kan kolla på den artbeskrivningen, eftersom man inte behöver vara goldmedlem för att se den
                              den va ju galet fin ska försöka hitta nån zoo butik som har dom nu bara fast jag bor i stockholm har jag inte hittat nån riktigt bra marknad än
                              Mvh Robin Brännström

                              Kommentar

                              Arbetssätt...