600L ska införskaffas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    600L ska införskaffas!

    Ska åka och hämta ett 600L senare idag, och det finns en stenmodul med, som är fastsiliconad. Men vet inte om jag vill ha kvar den eller ej, vad tycker ni?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 600l.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,9 KB
ID: 2183030

    Tänkte köra blästersand som bottenmaterial. Sen ska jag nog åka och köpa mer rötter imorgon, så jag har 3 medelstora med mossa på. Och sen en del växter, har inte riktigt bestämt än.

    Ska slå ihop mina två kar som jag har nu, ett 180L och ett 150L. Funderar på att göra 180L till en liten ancistrusodling...
    Senast redigerad av Vanish; 19 April 2012, 19:35.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror helt på vad du ska ha för innehåll i burken, men personligen hade jag troligen tagit ur den. Är det ett 540 du köpt?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nadine
      • August 2010
      • 98

      #3
      Det är väl en smaksak Ska bli spännande att se hur det blir iaf!

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        Jag håller med Anjo där att du ska nog ta ur den och titta på hur den passar ihop med dom rötterna du pratade om att ha, kan kanske passa att klämma in den någon stans senare när du ser var du vill ha rötterna för om stenen ska vara där den är nu så tror jag att du kan bli begränsad vad gäller rot placeringen.... detta blir lite spännande att hänga med på, Gött Gött
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Jag tror att det ska vara ett 600L, 150x60x65, men har inte mätt själv. Jag känner också så med rötterna att det blir väldigt begränsat med att ha den fastsatt där.

          Som sagt ska fiskarna som jag har nu gå tillsammans där, alltså:

          2 lekpar skalarer
          Tror 2 lekpar ancistrus + en extra hona
          7 sterbai (ska köpa till fler pansarmalar)
          Ett par kakaduor, tyvärr inte lekt
          4 ancistrus 'super red'
          ca 20 koppartetror

          Saker jag vet att jag vill ha mer av:
          Pansarmalar
          Ett par bolivianska fjärilar
          Fler tetror av något slag

          Har ni några tips på fler saker som kan passa in?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            OT, jäkligt trevliga mått!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              OT, jäkligt trevliga mått!
              Ja, passar perfekt till mina skalarer iaf!

              Förresten, har ett biltema ganska nära mig men jula ligger "långt" bort. Den blästersanden där, det borde väl gå alldeles utmärkt att blanda den med julas?

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Fy i helsike va jobbigt det va att få bort "stenen". Tog nog en timma. Och hade jag inte haft så tur att jag hade en tapet-avskärare hemma så hade det aldrig gått!

                Enligt vattenpasset så ska det stå ganska bra där det står. Ska fylla upp det lite efter en del rengöring och se så att det ser bra ut. Längtar såklart tills man ska fylla upp det helt och få över alla fiskar!

                Jag har 2 ytterfilter igång just nu, ska jag bara föra över dom och låta dom pumpa i någon vecka, eller ska jag bara stänga av dom, öppna dom och krama ur böset?

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Fy i helsike va jobbigt det va att få bort "stenen". Tog nog en timma. Och hade jag inte haft så tur att jag hade en tapet-avskärare hemma så hade det aldrig gått!

                  Enligt vattenpasset så ska det stå ganska bra där det står. Ska fylla upp det lite efter en del rengöring och se så att det ser bra ut. Längtar såklart tills man ska fylla upp det helt och få över alla fiskar!

                  Jag har 2 ytterfilter igång just nu, ska jag bara föra över dom och låta dom pumpa i någon vecka, eller ska jag bara stänga av dom, öppna dom och krama ur böset?
                  hehe busenkelt med fisklina att skära bort moduler och bakgrunder med attans att jag inte tänkte på att nämna det när jag skrev om att ta bort modulen.. sorry
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    hehe busenkelt med fisklina att skära bort moduler och bakgrunder med attans att jag inte tänkte på att nämna det när jag skrev om att ta bort modulen.. sorry
                    Det är lugnt, för den ända fisklina jag hade hemma klarade inte av det för fem öre. Den gick av 4 gånger och då gav jag upp med den! Antingen va den för tunn eller så va det för mycket småstenar inkilade under som skavde av den

                    Har ju inte hänt så mycket än, har bara svampat av karet lite och provfyller nu och prövar pumpen. Ska lägga upp lite bilder strax. Pumpen står och pumpar luft som en galning!

                    Ska ta bild på den, någon som vet vilken det är. Det är antagligen en större variant av någon crystalprofi.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Detta karet
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240203.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 2139791

                      Tillsammans med detta
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240204.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,0 KB
ID: 2139792

                      Och vad som varit i detta
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240205.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,2 KB
ID: 2139793

                      Ska nu in i detta
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,5 KB
ID: 2139794
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240207.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,6 KB
ID: 2139795

                      Någon som vet vilken model det är av JBL crystalprofi?
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P3240208.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2139796

                      Ska garanterat sälja hörnakvariet. Men vet inte om jag vill ha kvar 180L och odla i, fast känns lite onödigt stort för lite ancistrusodling. Och 54L kan ju vara bra att ha för yngel isf. Men det känns som att jag satsar på att sälja båda stora och kanske skaffar ett lite billigare kring 100L isf. Eller vad tycker folket?
                      Senast redigerad av Vanish; 24 March 2012, 20:59.

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: P3270211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,3 KB
ID: 2139873

                        Såhär ser det ut just nu. Har bara tryckt ner allt då det va lite bråttom att komma i säng. Men väntar på lite växter och att det andra karet ska bli av med sin cyano innan jag börjar försöka inreda.

                        Egentligen skulle jag behöva en rejält stor gren, men ekonomin kan vara lite ansträngd just nu, får se lite i slutet av månaden.

                        Vad har ni för tips på stora växter som kan ta upp något hörde eller liknande?

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          grenar kan du ju hitta ute i naturen, kostar gratis

                          som skrivet tidigare. riktigt trevliga mått på det där karet.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Ja, jag får väl ta och leta runt. Läste att det inte får vara barrträd, men att rötterna/grenarna kan flyta jäkla länge... Så får se lite hur jag löser det.
                            Hur är det med stenar, där är väl också "ok" (tänker på markägare osv) att plocka utifrån. Men att man ska koka dom om möjligt? Eller räcker lite skrubbande?

                            Jag tycker karet är riktigt trevligt, trots att det är långt ifrån klart så är det sån stor skillnad mot de gamla karen. Och måtten är verkligen fina Kul när man ser att fiskarna simmar runt som galningar också för att dom har så stora ytor nu!

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              barrtäd ska man undvika, helt korrekt. sen visst flyter dom, om dom är torra, men dom grenar å rötter du köper på affären flyter ju oftast också så ingen skillnad där.
                              det du kan göra är ju att gå ner till nån sjö eller älv eller dylikt å leta efter sjunktimmer, borde vara ganska lätt å hitta nu då det antagligen är lågvatten just nu kolla längs stränderna så borde du hitta en hel del.

                              stenar kan du plocka hur som helst typ, så länge du nu inte är på någons tomt tror kommunen struntar i om du tar en påse med sten från någon båthamn eller skärgård eller dylikt.
                              skrubba å tvätta rent räcker gott å väl, jag kokade dock mina då dom är plockade i en båthamn å risken för att det fanns bensin å kemikalier på dom var ju rätt stor. så kändes säkrast å koka dom
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...