190 liter hörna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nahoj79
    • January 2012
    • 96

    #31
    Får väl köra i dubbel dos av PMDD, så Nitrathalten åker uppåt Men det är sant, växterna har inte tagit sig ordentlig faktiskt...

    PMDD normal dos är för ett normalt planterat akvarium, vad är det? Kanske skulle har i mer än dubbeldos, för att få fart på det...fast det är nog bätte att låta det ha sin lilla gång...men alger avstår jag gärna...

    Vilka tabletter använder du till Ancistrusar förresten?
    Johan
    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Nej, normaldos är det bästa, det kör jag och det växer som faen!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #33
        Ancistrusar vill ha vegetabilisk föda- så algtabletter och andra maltabletter funkar. Gurka, broccoli , ärtor osv. En mjuk trädrot vill de också ha.
        350 l

        Kommentar

        • Nahoj79
          • January 2012
          • 96

          #34
          Så, första veckan med akvarium avklarad. Idag blev det vattenbyte ca 20%, 30 liter.
          I med en omgång PMDD också.

          Passade på att plocka upp några växter som inte alls ville växa (typ var helt mjuka och bruna). Ner i karet åkte två nya svärdplantor och ett nysta med hornsärv. Provade att plantera några stänger hornsärv och resten fick ligga på ytan. En del växter fick nya platser i karet. Svärdplantan blev verkligen bra...tycker jag i alla fall
          Tyckte inte att växterna har tagit sig under veckan, men när jag jämrörde med bilden från förra veckan så...jo, det har växt...en hel del...

          Lägger med en bild från efter vattenbyte och omplantering.
          Johan
          En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #35
            ser riktigt bra ut, men kanske några flytväxter? såg lite naket ut upptill...
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #36
              Tjusigt!
              350 l

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Tittar in I den här tråden och ser ett snyggt akvarium, kul!
                Ögnade som hastigast igenom kommentarerna och undrar varför den korta ljustiden?
                Växter behöver ljus annars dör de! 6 timmar är alldeles för lite. Bränn på med 12 minst om du gödslar med annat annars kan du slå PMDD direkt i slasken i stället.
                Jag kan inte förstå varför man skall svälta både fisk och växter vid uppstart! Är det för att de skall härdas och bli tuffa eller nått? Eller är det för att man är rädd för de hemska algerna?
                Det otrevliga är att de kommer i alla fall! Då de klarar betydligt lägre ljus och näringsnivåer än växterna.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Nahoj79
                  • January 2012
                  • 96

                  #38
                  Ursprungligen postat av MrH
                  ser riktigt bra ut, men kanske några flytväxter? såg lite naket ut upptill...
                  Kan hålla med...men jag tror jag avvaktar lite. Jag har funderat på musselblommor, men kan inte riktigt bestämma mig. Är rädd att dem ska skugga de andra växterna för mycket. Jag vet inte riktigt hur stora musselblommor blir. Nåt tips annan flytväxt?

                  Ursprungligen postat av Anki L
                  Tjusigt!
                  Tackar!

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Ögnade som hastigast igenom kommentarerna och undrar varför den korta ljustiden?
                  Växter behöver ljus annars dör de! 6 timmar är alldeles för lite. Bränn på med 12 minst om du gödslar med annat annars kan du slå PMDD direkt i slasken i stället.
                  Jag kan inte förstå varför man skall svälta både fisk och växter vid uppstart! Är det för att de skall härdas och bli tuffa eller nått? Eller är det för att man är rädd för de hemska algerna?
                  Det otrevliga är att de kommer i alla fall! Då de klarar betydligt lägre ljus och näringsnivåer än växterna.
                  Kul att du tittar in bossep! Ja du...ska jag vara helt ärligt så har jag också funderat lite på det där med tiden. Men "överallt" jag läser, så är råden att man ska öka belysningen successivt just för att undvika alger. Men jag håller med dig, för det rimligaste borde vara att man krutar på med ljus och gör växterna nöjda, och därmed ökar växtkraften => större chans att hålla algerna borta i större skala?
                  Ska gå och ändra timern direkt

                  Fiskarna matar jag en gång per dag. Mängden är så att de äter upp det på några minuter. Ska jag öka det med?
                  Johan
                  En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                  Kommentar

                  • Nahoj79
                    • January 2012
                    • 96

                    #39
                    Har kollat runt på flytväxter....känns inte som det finns några riktigt bra (som jag tycker passar mig alltså). Musselblomman verkar kunna bli väldigt stor...och dessutom så ser man den inte uppifrån eftersom karet är heltäckt.
                    Vattenspikblad verkar dock lite mindre och ser fin ut. Verkar även tåla lite strömt vatten...
                    Får kolla vidare...
                    Johan
                    En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #40
                      flytormbunke är trevlig flytväst, vattenspikblad tycker jag gör sig bäst på botten planterad nära bakgruden så den blir som en klätterväxt mot den.

                      de där me musselblomman är en mysterium tycker jag, har aldrig lyckats fått dom å bli så stora å fina som man ser på en del bilder å tycker överlag att de är svårt å få den i någe bra skick alls, hos mina räkor växer den kanon bra men blir inte stor men i det andra karet så växer den inte alls utan tvärdör hela tiden. jäkla knepigt de där alltså.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Nahoj79
                        • January 2012
                        • 96

                        #41
                        Ok ska kolla på flytormbunken...har inte sett flytväxter i någon butik jag varit i...

                        Som en notis till tidigare diskussion så var nitratvärdet idag 10 efter vattenbyte och ny dos PMDD, jmf med 5 igår.
                        Johan
                        En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #42
                          kolla på plantswap och tradera, där brukar det vara mycket akvarieväxter till bra priser.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Nahoj79
                            • January 2012
                            • 96

                            #43
                            Japp, har köpt i stort sett alla växter via Plantswap...
                            Johan
                            En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                            Kommentar

                            • Nahoj79
                              • January 2012
                              • 96

                              #44
                              En rapport...
                              Köpte en ny omgång neontetror idag...under tiden som påsen med fiskarna låg och "anpassade" sig och inkoppningen skulle göras så gjorde jag nitrittest i väntans stund. MEN oj...det borde jag nog gjort innan fiskinköpet. Nitriten var på 0,4, dvs på god väg in i en för hög nivå. Vad ska jag göra nu?
                              Jag har ju inget annat akvarie att stoppa dem i. Ska jag stoppa i Nitrivec?
                              Johan
                              En nybörjare som håller på att starta ett Juwel Trigon 190 L

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #45
                                50% vattenbyte, nitrivec!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...