Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av KJE

    Vad trist, jag har annars hört många som gjort det med framgång, fast det kanske är någon speciell sorts rötter dom använder.
    Har ingen aning om vilka rötter. Sen kan det ju vara så också, att för att kunna sänka PH, så måste detta värde kanske vara beroende av hur andra värden på vattnet ser ut? Tyvärr, så är jag hur dålig som helst på det här med vattenkemi

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ja, nu har jag varit utan kar i ung. ett halvår och saknaden är hur stor som helst. Varför sparade jag inte 220-literskaret åtminstone. Fast, som jag kände just då efter en massa skit som visade sig - och som jag inte fick någon rätsida på så sålde jag mina tre kar (aningen impulsiv som vanligt).

      Men, så sitter jag då återigen och planerar ett kar, skam den som ger sig, som jag har sagt åtskilliga gånger under årens lopp.
      Ett 220-liters är det som passar in just nu - dvärgciklider av någon passande art såklart .
      Hoppas, att mina ciklidvänner finns kvar här då, och ni andra också förstås .

      Just nu, så håller jag på med att anlägga en liten trädgård, som tar en hel del tid vilket är jätteskoj, men till hösten så...

      //Inger

      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jag tittar in med hyfsat jämna mellanrum, så jag kommer att följa dina nya projekt.
        Kul stt se dig här i tråden!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag tittar in med hyfsat jämna mellanrum, så jag kommer att följa dina nya projekt.
          Kul stt se dig här i tråden!
          Kul att återigen se dig i tråden Mats

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Roligt att du funderar på att köra igång igen. Du kanske skall anlägga en trädgårdsdamm när du ändå är ute och påtar. Det är riktigt roligt!

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Marten64
              Roligt att du funderar på att köra igång igen. Du kanske skall anlägga en trädgårdsdamm när du ändå är ute och påtar. Det är riktigt roligt!

              /Johan
              Tanken har funnits Johan, men lite för liten plätt att anlägga på . Dessutom har vi ju en ganska så stor sjö bara trettio meter nedanför huset - tror det får räcka som "damm" .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Trettio meter till en sjö låter alldeles underbart och jag förstår att det känns överflödigt ned damm
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Ja, nu har jag varit utan kar i ung. ett halvår och saknaden är hur stor som helst. Varför sparade jag inte 220-literskaret åtminstone. Fast, som jag kände just då efter en massa skit som visade sig - och som jag inte fick någon rätsida på så sålde jag mina tre kar (aningen impulsiv som vanligt).

                  Men, så sitter jag då återigen och planerar ett kar, skam den som ger sig, som jag har sagt åtskilliga gånger under årens lopp.
                  Ett 220-liters är det som passar in just nu - dvärgciklider av någon passande art såklart .
                  Hoppas, att mina ciklidvänner finns kvar här då, och ni andra också förstås .

                  Just nu, så håller jag på med att anlägga en liten trädgård, som tar en hel del tid vilket är jätteskoj, men till hösten så...

                  //Inger
                  jaaaa såå kul
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo

                    jaaaa såå kul
                    .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Marten64
                      Trettio meter till en sjö låter alldeles underbart och jag förstår att det känns överflödigt ned damm
                      Johan, här är en bild på vår "damm", Häggsjön

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7571.JPG
Visningar: 148
Storlek: 2,02 MB
ID: 2371088

                      ​​​​​​​//Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Holy high jumpin' Jayzus, Mary & Jozuf - vad vackert det är där!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Holy high jumpin' Jayzus, Mary & Jozuf - vad vackert det är där!
                          Haha, fattar du att vi har flyttat till paradiset för exakt ett år sedan

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H

                            Haha, fattar du att vi har flyttat till paradiset för exakt ett år sedan

                            //Inger
                            Ja...

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ojoj! Vad vackert. Det ser ut som sjön KI-chi-saga, där Karl-Oskar och Kristina hamnade men de fick resa över Atlanten för att hitta sitt paradis.

                              /Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Marten64
                                Ojoj! Vad vackert. Det ser ut som sjön KI-chi-saga, där Karl-Oskar och Kristina hamnade men de fick resa över Atlanten för att hitta sitt paradis.

                                /Johan
                                ....och så finns paradiset nästgårds i Ångermanland

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...