Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jepp, här ingen gödning alls - tänker inte tillsätta någon heller .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Jag göder min java uttta bara 17 numera men dom är ju så stora så jag känner att det behövs om andra växter ska kunna överleva också

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag är så himla fotosugen, men har ingenting att fota (mina barber är ju redan fotade), så jag kan inte låta bli att knäppa några bilder på mina växter, som jag har i detta 240-liters.
        Jag är helt förundrad över dessa "enkla" växter, som inte alls har varit enkla sen år 2007, då jag startade mitt allra första kar. Jag har alltid gillar både anubias och dessa java av olika varianter, men har aldrig lyckats något vidare.

        Så för att analysera lite, så måste nog denna långsamma uppstart (som har pågått snart i en och en halv månad), som jag nu har gjort för allra första gången även ha en inverkan på växterna - i alla fall dessa som jag har.
        Jag använder ingen gödning av något slag, bara vanligt vatten utan några tillsatser alls .
        Mina vänner som har följt mig genom åren, vet hur mina växter brukar bete sig
        Nu så suger jag på den här godbiten så länge den varar...

        //Inger
        Jag tycker också om anubias och java☺ Dessutom Vallinseria, ytterligare en favorit. Grattis till väldigt fint kar!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tack

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            vadå inget att fota.... du har ju massor att fota =D ja dina växter ser så himla frodiga å fina ut.... jag har blandat runt lite hit å dit.. vissa verkar smälta sönder... andra verkar trivas =)

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ja dom är frodiga, det är ju därför jag tjötar på om det . Några få blad på mina cryptocoryner tynade bort, men mer blev det inte.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                mina cryptos verkar med trivas, men växer väldigt långsamt. Tacknämligt dom inte är så oerhört törstande på ljus. JAg går lite efter principen på landväxter där... mörkare blad klarar mindre belysning, samt de ljusare vill ha lite mer...dom å valesinerian verkar trivas bäst... =D

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Cryptos växer ganska så långsamt, huvudsaken att dom är gröna och fina

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Cryptos växer ganska så långsamt, huvudsaken att dom är gröna och fina

                    //Inger
                    Jepp, instämmer - fast när de väl kommer igång så........
                    Snyggt akvarie
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      jag har 3 olika sorter =) kanske skulle jag vilja ha någon högre sort jag har mest låga =)

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jepp, instämmer - fast när de väl kommer igång så........
                        Snyggt akvarie
                        Tack Kjell . Ja, när dom väl kommit igång så brukar det bli som en tät cryptocoryneskog

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Spännande med kommande fiskarna och skönt att Inger blivit klok till slut.
                          Fräscha växter. Det kan ju hända att vattnet du har nu dessutom har gott av de mikroämnen plantorna behöver?
                          Gällande dessa växter som inte är så näringskrävande kan de växa bättre utan än med gödning ibland. Men då måste de få tid så som hos klok-Inger.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ja det blir spännande på onsdag om dom kommer eller inte .
                            Du blev ju också klok till slut, så då måste ju även jag bli det . Det ska bli intressant att se om dom andra karen beter sig likadant framöver.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Det är nu nio månader sedan jag tömde mina kar p.g.a. flytt till ett paradis. Mycket ska fixas när man flyttar till ett nytt hus som är i stort behov av renovering.
                              Vi har rivit ner alla väggar och rum i huset, och börjat om igen. Mitt hobbyrum byggdes ut lite, så jag fick plats med några kar. Blev hur bra som helst. Det har tagit ungefär ett och ett halvt år med denna renovering. Just nu byggs garage + stallbyggnad. Rabatter ska rensas - några kommer att försvinna och tusen saker till.
                              Nu har i alla fall jag landat lite, så nu är mina kar på gång igen .

                              Idag har jag fyllt på med några fiskar till i mitt 240-liters - ciklider såklart, som jag har saknat så in i sjutton, julafton för mig idag . Lite bleka just nu, men med lysande blåa ögon. Känns så jäkligt kul att få fylla på igen.
                              Nästa kar som kommer att startas upp på nytt är mitt 180-liters



                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Så kul att höra Inger!
                                Vad är det för ciklider?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...