Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Gott att höra, Inger!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Gott att höra, Inger!
      Ja, salt är bra det Funderar på om jag ska göra ett VB i karet idag, eller ska dom få gå i saltet ett par dagar till, vad tror du?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Låt de gå där i ett par dagar till, sedan kan du fasa ut salter genom dina normala vattenbyten.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          Låt de gå där i ett par dagar till, sedan kan du fasa ut salter genom dina normala vattenbyten.
          Ok då gör jag så

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Gôtt att se att windelöv-joxet kom fram! Lycka till med sortering och plantering/fästning. Det småkrafset som blir över kan du bara slänga i karet, så funkar de som flytväxter ett tag tills de dalar ner och fäster och nästlar sig fast sig där de hamnar.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Gôtt att se att windelöv-joxet kom fram! Lycka till med sortering och plantering/fästning. Det småkrafset som blir över kan du bara slänga i karet, så funkar de som flytväxter ett tag tills de dalar ner och fäster och nästlar sig fast sig där de hamnar.
              Ja, det ska bli kul

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så roligt det är att läsa att det är så mycket bra och roligt som händer hos dig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Fortsätter lite till. Det som är trist, uppvägs ofta av roligare saker

                  Igår fick jag ett växtpaket från Helene (heba), med en massa växter som jag inte ens känner till. Hon har varit noggrann med att skriva på dom olika påsarna vad växten heter. Huvvaligen, dessa snygga växter kommer verkligen att bli en utmaning för mig kan jag lugnt säga.
                  Helene; du får inte bli besviken om du får se någon bild på dina växter framöver, men jag ska göra så gott jag kan

                  Idag, så låg det en rekavi i postlådan med avs; Mats Bryzell. Inget paket i brevlådan där inte Jag försöker mig på att öppna paketet som man vanligen gör när paket ska öppnas, men det gick icke. Försöker mig på att ta till lite brutalare öppnande - går inte det heller. Mats hade tejpad så det förslår kan jag säga, jag fick ta till en mindre sax och klippa remsor av tejpen för att komma åt växterna trodde jag...
                  När jag väl hade fått loss tejpen så var där en kartong till lika ordentligt tejpad den.
                  Eter en ganska så lång tid joxandes med öppnande av paketet så anade jag i alla fall växterna (Windelöv). Dom var insnurrade i säkert en hel rulle med blött Torky (jag bad Mats att skicka med lite av hans dundervatten).

                  Massor av Windelöw, så djupgröna och fina har jag aldrig sett
                  Tack snälla Helene och Mats.
                  Glömde tyvärr att fota hebas växter igår.
                  Kolla den djupgröna färgen på Mats Windelöv.
                  Imorrn ska det pillas med växter
                  Tyvärr är det så att det som står på påsarna stämmer inte - påsarna är återanvända, jag önskar att jag kunde ta åt mig lite "cred" för att vara så noggrann, men tyvärr
                  Däremot är det dom växterna jag skrev om i meddelandet
                  Jag kommer absolut inte bli besviken - poängen är ju att du får prova olika växter och vad som passar dina akvarier, det som inte fungerar får försvinna. Det som däremot fungerar finns det mer av här
                  Dom små plantorna Microsorum "Trident" borde t.ex inte vara några problem då du haft den arten tidigare, även Marsilean (revan med små blad på) borde fungera i ditt mest upplysta kar då den är den enklaste bottentäckaren.
                  Lycka till med alla dina nyförvärv och ha en bra "växt-pillar-dag"
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Hum, har jag haft "Trident" , du vet mer än mig

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Hum, har jag haft "Trident" , du vet mer än mig

                      //Inger
                      Kanske inte just Trident, men andra Microsorum sorter så som Windelöv t.ex. Skötseln är ju lika för dom alla.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av heba
                        Kanske inte just Trident, men andra Microsorum sorter så som Windelöv t.ex. Skötseln är ju lika för dom alla.
                        Jodå, jag har visst trident, kände inte igen namnet bara Tack för PM:et, nu kan jag söka vidare på dessa för mig helt nya namn

                        /Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jodå, jag har visst trident, kände inte igen namnet bara Tack för PM:et, nu kan jag söka vidare på dessa för mig helt nya namn

                          /Inger
                          Lycka till! Det är riktigt kul med nya växter - "fungerar dom hos mig eller inte" ?
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av heba
                            Lycka till! Det är riktigt kul med nya växter - "fungerar dom hos mig eller inte" ?
                            Ja det är kul, tack för lycka till

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Idag har jag varit till min ek och fyllt på vinterförrådet, fick såklart mycket hjälp med lövplockningen
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Där har du ju en massa bra pinnar att stoppa i karet
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...