Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Jag tror också varierad kost är viktigt. Nu vet jag väldigt lite om fiskars tarmar, men jag kan tänka mig att tarmsystemet är viktigt för immunförsvaret även hos fisk. Tänker då att torrfoder ät väldigt sterilt og misstänker att det i längden påverkar tarmens bakterieflora och gör den mer mottaglig för problem. Jag tror att det är en anledning till att Mats diskusar har mått bra. Att han sällan har försökt slå ut dessa bakterier med medel och mediciner.

    Så högst personligt tror jag på varierad kost.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Nu har ju jag klampat omkring i diverse trådar och babblat om olika medel och grejsimojs. När man utrycker sig i text kan det man skriver se bryskt och opersonligt ut, och jag kan tänka mig att ganska många är rejält trötta på mina inlägg vid det här laget.
      Men, Helena är inne på en intressant grej (och som jag har försökt att få fram tidigare) och det är just immunförsvaret som man ju hjälper genom god miljö och varierad kost.
      De flesta torrfoder har ett mycket näringsrikt och välbalanserat innehåll, och är nog faktiskt fullvärdiga foder att erbjuda som basföda.
      Det finns några väldigt intressanta artiklar om just Discusens mathållning (i skrivande stund har jag inga länkar till dessa men kan försöka hitta dom, samt att jag har för mig det var en lång artikel om discusmat i ett nummer av Ciklidbladet för ett par år sedan...) och hur komplicerad och varierad discusens matintag är, dessutom säsongsbetonad.
      Det är ju faktiskt så att man kan få tag i levande föda i zooaffärerna, dyrt och lite joxigt, skall medges, men det går.
      Har man möjlighet att fixa någon sorts vattenbehållare, tunna, liten damm eller dylikt hemma på balkongen, eller ute i trädgården så har man gratis levande mat hela sommarhalvåret.
      Som tur är har jag en trädgård och en pytteliten damm, så där finns vattenloppor, mygglaver och allsköns annan föda i plenty.
      Jag håvar bara ett par drag, så är dagens matning fixad.
      Fryst föda finns i affärerna i många varianter, artemia, svarta och vita mygglarver o.s.v. Det är bara att köpa hem och lägga i frysen.
      Man kan göra egna mixar. Jag tror att Anders har ett formidabelt recept i sin tråd. Med dessa mixar kan man själv styra innehållet och blanda i exakt det som ens fiskar gärna äter. Här går det att blanda både animaliskt och vegetariskt innehåll samt att man kan tweaka med med mineraler och tillsatser.
      Ger man en varierad kost bestående av torrfoder, fryst, mixar och levande så, inbillar jag mig iallafall, att man täcker stora delar av fiskarnas matkrav.
      För min del ser jag att levande föda skänker fiskarna stor trivsel, de får jaga och leta lite och tycks livas upp av detta.
      Själv är jag inte rädd för att släppa i egen fångad levande mat, lite skit rensar magen, brukar man ju säga (och bygger på och förstärker immunförsvaret).
      Man kan givetvis hålla sig till en eller få basmatvaror, i de allra flesta fall räcker detta - men om man är beredd att lägga rejäla mängder pengar på mätutrustning, vattenmedel o. dyl. kan man kanske också bredda matutbudet en smula.


      Edit:
      Här är en liten film på div. godsaker i dammen.

      Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 October 2014, 12:28.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        Otur i turen att det just inte finns mygg där jag bor

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Jag är allt annat än less på dina inlägg, Mats.

          Funderar ibland på att skapa en tråd som kallas Matz Bz guldkorn. Där man helt enkelt kopierar in alla dessa extraordinära inlägg du har skrivit om hur man tänker lite mer naturligt om akvariehållning. Jag har ju börjat snegla (ja snegla, inte mer) på diskus och plöjer Johnnys tråd från början igen. Och du är ju som Zoopets egen Mary Poppins med dina Supoeroptimistiskt topp i pang fenominaliska inlägg.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Nu har ju jag klampat omkring i diverse trådar och babblat om olika medel och grejsimojs. När man utrycker sig i text kan det man skriver se bryskt och opersonligt ut, och jag kan tänka mig att ganska många är rejält trötta på mina inlägg vid det här laget.
            Men, Helena är inne på en intressant grej (och som jag har försökt att få fram tidigare) och det är just immunförsvaret som man ju hjälper genom god miljö och varierad kost.
            De flesta torrfoder har ett mycket näringsrikt och välbalanserat innehåll, och är nog faktiskt fullvärdiga foder att erbjuda som basföda.
            Det finns några väldigt intressanta artiklar om just Discusens mathållning (i skrivande stund har jag inga länkar till dessa men kan försöka hitta dom, samt att jag har för mig det var en lång artikel om discusmat i ett nummer av Ciklidbladet för ett par år sedan...) och hur komplicerad och varierad discusens matintag är, dessutom säsongsbetonad.
            Det är ju faktiskt så att man kan få tag i levande föda i zooaffärerna, dyrt och lite joxigt, skall medges, men det går.
            Har man möjlighet att fixa någon sorts vattenbehållare, tunna, liten damm eller dylikt hemma på balkongen, eller ute i trädgården så har man gratis levande mat hela sommarhalvåret.
            Som tur är har jag en trädgård och en pytteliten damm, så där finns vattenloppor, mygglaver och allsköns annan föda i plenty.
            Jag håvar bara ett par drag, så är dagens matning fixad.
            Fryst föda finns i affärerna i många varianter, artemia, svarta och vita mygglarver o.s.v. Det är bara att köpa hem och lägga i frysen.
            Man kan göra egna mixar. Jag tror att Anders har ett formidabelt recept i sin tråd. Med dessa mixar kan man själv styra innehållet och blanda i exakt det som ens fiskar gärna äter. Här går det att blanda både animaliskt och vegetariskt innehåll samt att man kan tweaka med med mineraler och tillsatser.
            Ger man en varierad kost bestående av torrfoder, fryst, mixar och levande så, inbillar jag mig iallafall, att man täcker stora delar av fiskarnas matkrav.
            För min del ser jag att levande föda skänker fiskarna stor trivsel, de får jaga och leta lite och tycks livas upp av detta.
            Själv är jag inte rädd för att släppa i egen fångad levande mat, lite skit rensar magen, brukar man ju säga (och bygger på och förstärker immunförsvaret).
            Man kan givetvis hålla sig till en eller få basmatvaror, i de allra flesta fall räcker detta - men om man är beredd att lägga rejäla mängder pengar på mätutrustning, vattenmedel o. dyl. kan man kanske också bredda matutbudet en smula.


            Edit:
            Här är en liten film på div. godsaker i dammen.

            https://www.youtube.com/watch?v=G5oENHX_oO4
            Tack Mats. Det är precis så mina tankar gått på senaste. Varierad och bra kost ger starka fiskar.


            Känner att jag nått en läge där jag förstår hur saker och ting hänger ihop, förstår vad mina och andra händelser har för påverkan på karet. Karet känns väldigt friskt, växterna mår prima, får rensa ut bland växterna vid varje vattenbyte. Säger inte med detta att jag kan allt jag har massor kvar att lära men jag känner mig ganska trygg i hur saker och ting hänger ihop.


            Just av denna anledning så lägger jag nu betydligt mer tid på trivsel och miljö än kemi och teknik som jag gjort tidigare. Därav att jag nu ställer frågan kring vad som anses vara en bra kost eftersom jag helt inte anser att samma föda hela tiden kan vara optimalt oavsett hur bra föda det än måtte vara.


            Förutom föda och miljö så tycker jag aktivitet är viktigt, där har inredning av karet verkligen hjälpt till eftersom fiskarna älskar att simma omkring bland rötter och växter, gärna simma under saker i vågrätt position för att böka efter mat. Faktum är att diskusarna bökar omkring såpass mycket att jag nästan varje vecka har en växt som bökats loss och fastnat någon annan stans än där jag planterade den. Det är inte bara underhållande att titta på utan även vad jag anser vara ett friskhetstecken.


            I samband med matning var jag alltid tidigare noggrann med att maten hamnade på lättillgängliga platser så den inte blev liggandes och ruttna. Nu matar jag hellre på varierade platser och gärna där det är lite bökigt så att fiskarna får jobba lite för maten.


            Jag kommer absolut bredda matutbudet för mina kompisar, det är ju faktiskt bara att gå till sig själv. Vad är de jag behöver för att må bra? En god miljö, varierad kost, rörelse och stimulans. Fan vi kanske skall börja prata om Maslows behovstrappa även inom akvaristiken? Utgår man från den så är ju saken biff!
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HWH
              Jag är allt annat än less på dina inlägg, Mats.

              Funderar ibland på att skapa en tråd som kallas Matz Bz guldkorn. Där man helt enkelt kopierar in alla dessa extraordinära inlägg du har skrivit om hur man tänker lite mer naturligt om akvariehållning. Jag har ju börjat snegla (ja snegla, inte mer) på diskus och plöjer Johnnys tråd från början igen. Och du är ju som Zoopets egen Mary Poppins med dina Supoeroptimistiskt topp i pang fenominaliska inlägg.
              Tack, tack - härligt att höra Helena!
              Ja, vad kan vara bättre än att läsa Johnnys tråd när det börjar suga i Discustarmen? Den tråden innehåller nog det mesta för att skapa sig en uppfattning om vad det handlar om (och så har jag själv några inlägg där, som kanske rör runt i grytan en aning).
              Discushållning kan vara lite bökigt då det finns flera sätt att gå tillväga. Man får helt enkelt hitta den "stil" som passar ens egna visioner och mål.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 October 2014, 12:30.

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Mats du är en av dom som har gåvan att kunna uttrycka dig i textform så att du får fram vad du menar och samtidig får det att låta intressant , fortsätt med det är du snäll , och som vanligt slår du huvudet på spiken när det gäller hur viktig kosten är för våra fiskar .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Tack Mats. Det är precis så mina tankar gått på senaste. Varierad och bra kost ger starka fiskar.


                  Känner att jag nått en läge där jag förstår hur saker och ting hänger ihop, förstår vad mina och andra händelser har för påverkan på karet. Karet känns väldigt friskt, växterna mår prima, får rensa ut bland växterna vid varje vattenbyte. Säger inte med detta att jag kan allt jag har massor kvar att lära men jag känner mig ganska trygg i hur saker och ting hänger ihop.


                  Just av denna anledning så lägger jag nu betydligt mer tid på trivsel och miljö än kemi och teknik som jag gjort tidigare. Därav att jag nu ställer frågan kring vad som anses vara en bra kost eftersom jag helt inte anser att samma föda hela tiden kan vara optimalt oavsett hur bra föda det än måtte vara.


                  Förutom föda och miljö så tycker jag aktivitet är viktigt, där har inredning av karet verkligen hjälpt till eftersom fiskarna älskar att simma omkring bland rötter och växter, gärna simma under saker i vågrätt position för att böka efter mat. Faktum är att diskusarna bökar omkring såpass mycket att jag nästan varje vecka har en växt som bökats loss och fastnat någon annan stans än där jag planterade den. Det är inte bara underhållande att titta på utan även vad jag anser vara ett friskhetstecken.


                  I samband med matning var jag alltid tidigare noggrann med att maten hamnade på lättillgängliga platser så den inte blev liggandes och ruttna. Nu matar jag hellre på varierade platser och gärna där det är lite bökigt så att fiskarna får jobba lite för maten.


                  Jag kommer absolut bredda matutbudet för mina kompisar, det är ju faktiskt bara att gå till sig själv. Vad är de jag behöver för att må bra? En god miljö, varierad kost, rörelse och stimulans. Fan vi kanske skall börja prata om Maslows behovstrappa även inom akvaristiken? Utgår man från den så är ju saken biff!
                  Låter toppen, Tommy!
                  Jag tycker att du, Johnny och många andra har exemplariska kar, och imponeras stort av den noggrannhet och kunskapsiver som visas upp.
                  Prcis som inom vilka andra områden som helst, tror jag inte att man någonsin blir fullärd, utan man får fylla på sin kunskapsbank ständigt. Detta är ju en grej som är kul, det är roligt att lära sig nya saker - så är det för min del hela tiden!
                  Vi är alla olika, och har av naturliga skäl därför olika sätt, synvinklar och metoder för att skapa och verkliggöra de visioner vi har.
                  Jag för min del är inte så tekniskt intresserad och hänger mig därför inte heller åt så mycket "teknisk akvariehållning", men är givetvis ändå nyfiken på vad mer tekniskt drivna akvarister har att säga, och vad man kommer fram till. En blandning av olika sätt att förhålla sig på är nog en god väg.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av woodlund
                    Mats du är en av dom som har gåvan att kunna uttrycka dig i textform så att du får fram vad du menar och samtidig får det att låta intressant , fortsätt med det är du snäll , och som vanligt slår du huvudet på spiken när det gäller hur viktig kosten är för våra fiskar .
                    Härligt att höra. Tack skall du ha!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Vad kul det är när tråden rör på sig fast jag inte alls har varit här sedan i morse , dessutom med matnyttiga inlägg

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Förra sommaren så hade jag en murarbalja ute med vatten hela sommaren, inte en endaste liten larv såg jag till på hela tiden.
                        Ett tappert försök i alla fall

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Förra sommaren så hade jag en murarbalja ute med vatten hela sommaren, inte en endaste liten larv såg jag till på hela tiden.
                          Ett tappert försök i alla fall

                          //Inger
                          Det är ju lite knepigt, brukar ju bli smådjur direkt i diverse vattensamlingar. Blev det inte ens några vattenloppor?

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Förra sommaren så hade jag en murarbalja ute med vatten hela sommaren, inte en endaste liten larv såg jag till på hela tiden.
                            Ett tappert försök i alla fall

                            //Inger
                            Åh har ni inga mygg i Sundsvall?
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det är ju lite knepigt, brukar ju bli smådjur direkt i diverse vattensamlingar. Blev det inte ens några vattenloppor?
                              Jodå visst har vi mygg, men inte speciellt mycket. Vi har knott som man kan bli galen på i stället, i alla fall där vi bor.
                              Nej Mats såg inte till en minsta lilla loppa heller - kanske bytte jag vatten för ofta

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • RoffePoffe

                                • August 2012
                                • 88

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag vet inte hur det funkar med saltbad, har aldrig prova på det.

                                //Inger
                                Hej, jag har testat saltbad någon gång med bra resultat. Körde enligt anvisning på Ektozon fast med vanligt salt. Fångade den angripna fisken och la i en balja. Tog sedan motsvarande 2 teskedar salt på 5 liter vatten. Firren ska vara i detta bad i ca tre timmar. Ställ gärna mörkt och avskiljt så blir det lugnare för den. Kolla med jämna mellanrum, så fisken ser ok ut. Sedan bara tillbaka i akvariet. Upprepa sedan nästa dag.
                                /RoffePoffe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...