Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Men innan jag kluddar ner din tråd med massa stressande tankar så står det så här om FFM:

    More serious problems, quarantine and transport
    Serious stress, bacterial infections (fin rot, sticky fins, internal and/or external injuries), damage to the skin mucous, heavy contamination of the water, fungi, after medical treatment, during (long-distance) transport and quarantine Triple dosage(10 ml per 10 litres of water) and, if necessary, repeat the treatment a day later
    Problemet i stora karet var ju just sår och svamp. Det blev bra och utan medicin utan med detta. Sådär Nu ska jag däremot släppa detta.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag tänker mera på att preparatet binder osunda ämnen karet bara. Men tänker inte dra iväg i något utforskande då jag förstått sedan tidigare diskussioner att jag snarare snurrar till istället för att mitt tänk hjälper direkt när jag spånar iväg. Det finns säkert kunnigt folk som vet vad man kan göra.
      Men Johnny, tror inte att jag har några osunda ämnen i karet, alla andra fiskar mår ju bra.
      Dessa tetror är nya, köpta via beställning alá "grisen i säcken" alltså osedda av mig. Handlar man som jag är tvungen att göra för det mesta så följer det med en del "skit" tyvärr. Å du Johnny, uppskattar verkligen att du vill hjälpa till!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag säger inte att det är något dåligt i karet. Bara det att dina stänktetror har någon form av reaktion som skapar en stress på immunförsvaret innebär att just de är extraordinärt mottagliga för även kanske alldeles normala nivåer i karet. Eftersom preparatet inte kan överdoseras så gör det ju inget om Stänktetrorna får en extremt ren miljö ett tag så de kan återhämta sig?

        Jag har sagt det förut att jag tror ju att grundproblemet uppe hos dig inte är att du har dåligt skötta kar och osunda processer, utan enbart att du har ett högre PH och vissa arter/individer behöver en längre tillvänjningsperiod än de andra. De som sedan landat i karet och vant sig vid dina nivåer. De mår ju utmärkt däruppe hos dig. Menar bara att vissa arter behöver skyddas mera innan de helt acklimatiserat sig till din vattenmiljö. Over and out (och jag kan bara säga att jag tror jag har rätt i detta). Detta är det enda logiska till det som hänt i perioder. Pratar inte nu om dina diskusar och allt detta.

        Men preparatet används ju av leverantörer och importörer för att skydda fisk under övergången och acklimatiseringen. Kaj använder ju också det på det sättet. Imazo rekommenderar det om fisken verkar stressad eller belastad.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Så det så
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Så det så
            ...å jag ler, kanske du har rätt - å kanske jag tippar i lite av den varan ändå , har ju faktiskt varan någonstans i mina skåp.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Även om nu detta preparatet inte fixar biffen så tror jag på tänket att man ska zooma in på hur man skapar en skyddande vattenmiljö för de fiskar du älskar (som egentligen ska ha lägre PH).
              Om du inte vill hälla en trippeldos i det karet dvs. 10 ml. till 10 liter så håva ut dem och testa det i ett mindre kar. Dör de rätt av pga detta råd så sponsrar jag dig till nya. Dvs. jag betalar dem. Det är ett löfte, Inger.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Skälet till att jag är så på i detta är att jag tycker ditt problem är intressant. Du sköter dina kar perfekt. Men råkar lite då och då ut för att fisken bara plötsligt blir sjuk och dör. Det kan bara inte vara tillfällighet. Medan vissa fiskar fungerar hur länge som helst. Ser ju att de Zoopetare som lever och bor i lägre PH-zoner i Sverige har det enklare och oftare får fisken att fungera. Skulle man sammanställa en lista över Sverige och se var fisk som trivs i surare vatten blir sjuka fortare så tror jag vi som ligger i högPh områden skulle toppa listan.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Så fina de är Inger! Härligt att se att de börjar komma fram nu
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Men Johnny, det är inte bara jag som har fiskar som dör ibland - högt PH eller inte. Om vi nu tar Apistogramma, så är det ett flertal här som har misslyckats med dessa och någon har dött, det är ingen lätt art att hålla även om man har ett lite lägre PH-värde. Tror inte heller att alla skriver om sina "tappade" fiskar.
                    Med det menar jag inte att man bör skaffa fiskar som kräver låga PH-värden. Själv är jag ju ett lysande exempel på det, eftersom jag har försökt att få Diskus att trivas (och slitit mitt hår) ett antal gånger under åren.
                    Men jag tror att en hel del arter faktiskt kan anpassa sig till dom olika vattenvärden vi har.

                    Sen som jag har skrivit hundra gånger förr, så har jag oftast inte möjlighet att se vilken kvalitet fiskarna har. Jag har lämnat tillbaka en del som har sett bedrövliga ut. Till 99% så kommer dom till mig i påsar direkt från grossisten.
                    Nu är jag den tjuriga kärringen och tänker inte tippa i "dimma" i karen

                    //Inger
                    Senast redigerad av Inger H; 17 October 2014, 08:22.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ok. Nu har jag iofs sagt att det verkar gälla vissa och inte generellt. Utan att jag tror att ett högre PH och förstås massa annat skapar mindre slarvmarginaler. Dimman ökar dessa marginaler ett tag. Inget annat.
                      Men då släpper jag diskussionen helt Inger Ville bara löpa linan ut kring hur jag tänkt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så fina de är Inger! Härligt att se att de börjar komma fram nu
                        Tycker jag med, tror det blir bra när det flyttar in lite kompisar i karet

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Fasen, Inger...Varför inte planera in en resa söderöver någon gång? Vi åker ner till Tyskland nästan varje år, och där får du minsann se fisken först innan du handlar...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Fasen, Inger...Varför inte planera in en resa söderöver någon gång? Vi åker ner till Tyskland nästan varje år, och där får du minsann se fisken först innan du handlar...
                            Ja det vore nåt, men jag skulle få spara i flera år för att resan över huvud taget skulle kunna bli av .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Vågar man fråga, lite lätt sådär, hur många av tetrorna var det som hade fått "munsår"?

                              Kommentar

                              • blaze1337
                                • July 2014
                                • 646

                                hehe kanske någon av tetrorna hade herpes o spred runt de under leken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...