Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av heba
    När hösten kommer och man tillbringar allt fler timmar inomhus så börjar nog suget infinna sig igen, för vad ska man annars göra om man inte får slabba med vatten överallt, inreda med rötter, växter och stenar och slutligen få se fiskarna i karet .
    Där prickar du nog helt rätt
    Känns faktiskt lite höstlikt idag med en helgrå himmel å "bara" 21 grader ute - å jag fryser lite...sköönt .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Här känns det också som om hösten är i antågande - regn, grått och mulet. Ska nog byta vatten i sista karet som jag inte hann med igår
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag köpte tio Amanoräkor för någon månad sedan, alla har dött en efter en. Såg precis ut som djupfrysta rosa räkor när jag hittade dem. Kan det ha varit värmen i karet som ställde till det tro (27-28 grader)?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Jag har 26-30 i mitt kar med räkor. Tempen har legat stadigt på 29-30 hela sommaren. De lever och frodas ändå. Så det låter konstigt.

          Är det i samma kar som med diskusen?
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Likan
            Jag har 26-30 i mitt kar med räkor. Tempen har legat stadigt på 29-30 hela sommaren. De lever och frodas ändå. Så det låter konstigt.

            Är det i samma kar som med diskusen?
            Nej, det är inte samma kar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ok... Är det någon som äter dem tro?

              (Bara spånar.)
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Mina Amano har ju överlevt 35 grader i Diskuskaret. Så jag tror inte det är tempen. Men alla räkor är ju känsliga för metaller och kemikalier.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tror inte att mina bolivianer eller apisar äter dem. PMDD ska väl inte vara boven, kanske jag har metaller i vattnet som jag inte vet om.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Nej PMDD ska inte vara problem. Har haft dem i dubbeldos utan att märka något. I egen brunn kan det ju i perioder bli förändrade värden. Du är ju så noggrann med dina kar så det är knappast skötsel. När det gäller fiskar så har ju mina klarat både diskus, nyckelhål och paletter, så det är knappast fisk. Är du säker på att det inte är ömsade skal?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      De är ganska känsliga för EC. Använder du det?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Nää säker kan jag ju inte vara förstås - men ingen räka syntes än .
                        Vilka fiskar dör inte hos mig, det har varit en salig blandning under årens lopp. Mmm, nu blev jag lite fundersam ang. metaller. Koppar vet jag ju att man inte skall ha, men vilka fler metaller är "farliga"?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har förstått det som att räkor är särskilt känsliga för många typer av metaller. Men vet inte vilka förutom att de är tokkänsliga för koppar. De är också mycket mer känsliga för kemikalier som t.ex. klor men också en hel del annat.
                          Men ett ömsat skinn ser ut som en död men tom räka. Alla delar finns där. Kan fortfarande tro att någon dött när det visar sig vara ett skal. När det är nytt så är det helt genomskinligt, sedan blir det lite gråare.
                          Är det svindyrt att kolla igenom brunnsvattnet gällande metaller och annat?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Vi tog vattenprov när vi djupborrade (det är några år sedan nu), jag ska leta efter det provsvaret ikväll. Har ingen aning om vad det kostar, det var gratis då.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Fanbyalperna

                              • September 2005
                              • 752

                              Har haft både PMDD och EasyCarbo i karet och det har inte påverkat mina Amano. Däremot tog det två månader ungefär innan de visade sig och jag trodde de dött. Sen blev de hur orädda och alerta som helst.
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                                Har haft både PMDD och EasyCarbo i karet och det har inte påverkat mina Amano. Däremot tog det två månader ungefär innan de visade sig och jag trodde de dött. Sen blev de hur orädda och alerta som helst.
                                Mina visade sig redan den första veckan i karet, sedan försvann dom och hittades döda och rosa .
                                Men jag tänker skaffa nya av en lokal odlare om det finns några kvar .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...