Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Dom har inte verkat påverkad alls av medicineringen, utan betett sig precis som vanligt både dom vuxna och ynglen. Det var en stund efter vattenbytet som detta hände.

    Pia; dog dina under medicineringen eller efter VB?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ok, bara något jag läste på guppyfolkets forum, att de är känsliga för nematol...

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H
        Dom har inte verkat påverkad alls av medicineringen, utan betett sig precis som vanligt både dom vuxna och ynglen. Det var en stund efter vattenbytet som detta hände.

        Pia; dog dina under medicineringen eller efter VB?

        //Inger
        Mona dog strax efter vattenbytet, nån dag eller så.. Jag vet inte om det var medicinen som gjorde det dock men det var i nära samband med att jag medicinerade det karet.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Ja, en varning alltså för Nematol till små fiskar.
            Mina amano blev också röd/rosa av medicinen precis som det står i tråden som du länkade till.
            Även en pennfisk har dött nu ikväll, och två av dom sex pygméerna mår inte bra . Men varför började dom att må dåligt efter vattenbytet idag och inte i samband med medicineringen.

            Det är väl lika bra att jag avlivar dom små innan nästa kur - inge kul alls att plocka upp så många döda fiskar på en och samma dag.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Fan vad tråkigt det här...
              Insåg inte riktigt vad för sorts kar det handlade om, men likväl är du ju tvungen att behandla när du väl fått in skiten.

              Mina C.habrosus klarade visserligen behandlingen fint trots att de var både små och malar...

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Mina corydoras klarade detta med, det var "bara" ungfödarna som inte klarade detta. Det var det samma sak som för Inger, de dog efter behandlingen och inte under.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Fan vad tråkigt det här...
                  Insåg inte riktigt vad för sorts kar det handlade om, men likväl är du ju tvungen att behandla när du väl fått in skiten.

                  Mina C.habrosus klarade visserligen behandlingen fint trots att de var både små och malar...
                  Jag som trodde att det skulle funka lätt som en plätt, eftersom det har gått så bra för dom flesta som har haft samma skrot i sina kar. Men men, det är som det är nu - bara att bita ihop. Vet inte om jag törs titta in i karet i morgon bitti.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Tråkigt
                    J***a skitparasit, men hoppas det går bättre framöver!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      De enda som dog i behandlingen var mina 4 Svärdbärare. Ungfödare. Sniglar och räkor tål inte heller behandlingen. Sedan vet man ju inte hur stora de inre skadorna är av parasiten förrän det gått en tid. Tråkigt Inger.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        De enda som dog i behandlingen var mina 4 Svärdbärare. Ungfödare. Sniglar och räkor tål inte heller behandlingen. Sedan vet man ju inte hur stora de inre skadorna är av parasiten förrän det gått en tid. Tråkigt Inger.
                        Nannostomus och pygmésvärdbärarna var inte drabbade, dessa har gått i karet länge. I morse hittade jag ytterligare två svärdbärare och en nannostomus döda. Det är tråkigt att jag har tappat dessa små svärdbärarna bara två kvar nu, dom är ju inte så vanliga precis.
                        Japp Johnny det är trist.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Tråkigt
                          J***a skitparasit, men hoppas det går bättre framöver!
                          Hoppas jag med Jesper.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Men fy vad tråkigt Inger Hoppas att det ordnar till sig

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Men fy vad tråkigt Inger Hoppas att det ordnar till sig
                              Ja, men det finns trots allt saker som är värre. Det löser sig.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Tänkte att några skulle dra på smilbanden, i alla fall dom som brukar kika in i min tråd då och då .

                                Jag har hittat några gamla bilder på mina första Diskusar som jag hade, tror det var 2007/2008. Jag hade inte hittat Zoopet då och visste inte alls hur en Diskus skulle se ut för att vara "snygg". Beställde dom via affären och dom var runt 4-5cm alldeles för små förstås. Dessa växte, men såklart inte så mycket som dom borde ha gjort. Jag tyckte att dom var världens vackraste fiskar och dom var aldrig sjuka under den tiden som jag hade dom .

                                Malawisar hade jag under en intensiv och väldigt kort period. Visste inte mycket om denna art heller skall erkännas och jag blandade hej vilt som man inte skall göra. Ojoj vilka slagsmål det blev.
                                En del har jag lärt mig under åren i alla fall...tror jag. Fiskfotograferingen är ju inte den bästa heller, minns inte ens vad jag hade för kamera

                                //Inger
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...