Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Testing av reed-more. Jag ska ju också göra små revir till dvärgcikliderna - och dom tänkte jag göra mot kortsidorna. Växter som jag köpt är, anubias, vallisar, svärdsplantor, korta och lite högre cryptisar, samt polysperma.
    Ska jag placera dom annorlunda tycker ni...tanken med reed-more är scalarer.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Glömde tyvärr bilden
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Du har inte funderat på att ha dem uppifrån och grenarna nedåt? Borra ett litet hål i den tjocka änden och beroende på akvarium fäster man dem med rostfri plåt, tråd eller buntband.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av ansjo
          Du har inte funderat på att ha dem uppifrån och grenarna nedåt? Borra ett litet hål i den tjocka änden och beroende på akvarium fäster man dem med rostfri plåt, tråd eller buntband.
          Jag visste, att du skulle säga det. Jo, jag testade det också - men tyckte det blev så "hopknycklat", med att hänga flera i mittstaget. Jag har inte en susning om hur man får fast dom - om man inte fäster dom i mittstaget. F**n det här blir inte lätt.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            En tunn rostfri plåt som du böjer till och hänger på bakgrunden. Du behöver inte hänga alla, men för att inte få det uppstyltat kan det vara en ide'.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              En tunn rostfri plåt som du böjer till och hänger på bakgrunden. Du behöver inte hänga alla, men för att inte få det uppstyltat kan det vara en ide'.
              Ropar på Håkan ang. rostfri plåt... "Uppstyltad" var ordet jag letade efter i skallen, i stället för "hopknycklat".

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                eller ett till glasstag? eller har du täckande lock så de inte får plats kanske...
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av MrH
                  eller ett till glasstag? eller har du täckande lock så de inte får plats kanske...
                  "Glasstag"

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    "Glasstag"

                    //Inger
                    tror att han menar ett glas-stag
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      ja hur fasen stavar man till de där då glas-stag, glas stag, glasstag. haha
                      ett sånt mena ja om du lägger dit ett till sådant så kan du ju knyta rötterna i det.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        tror att han menar ett glas-stag
                        Vad är det - ja, jag såg vad han skrev - glas-stag! Jag vet inte vad det är för stag - okey då, ett stag av glas...finns sådana.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          ja, du har väl ett mittstag nu? men de kanske är i aluminium eller nått sånt.
                          till helglas akvarie så använder man ju glas istället.

                          gå till glasmästaren å be han skära till en bit som är lika lång som akvariet är bred, sen duttar du på lite silikon i kanten å lägger ner det ovan på fram å bak utan, ungefär såhär, fast i det här fallet går de från sidorutorna.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1702.jpg
Visningar: 2
Storlek: 79,9 KB
ID: 2139118
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            nu är detta iofs limmat i dom andar stagen också men det är för att detta agerar även som stag men det behöver ju inte du. ditt ska ju bara ligga ovanpå så du kan knyta rötterna i det, dock är de ju bra om det sitter fast så inte rötter kan åka iväg med det men som sagt, en dutt silikon på kanten där du lägger glaset så sitter de ju fast sen.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av MrH
                              nu är detta iofs limmat i dom andar stagen också men det är för att detta agerar även som stag men det behöver ju inte du. ditt ska ju bara ligga ovanpå så du kan knyta rötterna i det, dock är de ju bra om det sitter fast så inte rötter kan åka iväg med det men som sagt, en dutt silikon på kanten där du lägger glaset så sitter de ju fast sen.
                              Njaa, det jobbet lägger jag inte ner på att få rötterna hängande - då får dom hellre vara som på bilden. Fast kan jag lösa det med att få dom hängande på bakgrunden så blir det ok. Tack ändå, för att du förklarade!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                låter som mer jobb än va de egentligen är, de enda som tar tid är ju att fixa glas, de andra går på 5 minuter ju.

                                om du nu vill att dom ska hänga vid bakgrunden så finns ju även möjligheten att knyta dom där med. knyt en fiskelina eller något dylikt runt roten, häng den på den höjden du vill ha den och sen knyter du bara andra änden av linan i bänken eller något som finns utanför akvariet. de syns ju ändå inte på baksidan
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...