Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

    Den här tråden är en fortsättning på "mina nya guldkorn-tråden"

    Med sorg i hjärtat och med vemod, har jag nu avvecklat mitt diskuskar. Det sista halvåret har det "klatrat" (är det norrländska tro), betyder i alla fall, att det inte riktigt har gått min väg!
    Diskusarna...dom som blev kvar, har flyttat till ny ägare - jag får rapporter då och då, att allt funkar bra.
    Jag har haft diskus i nästan fem år nu - för det mesta har allt funkat, men känner nu, att det är dags att börja med något nytt i detta 540-literkar. Diskus är för mig, och kommer alltid att vara "dom vackraste fiskar som finns".

    Det kommer att bli ny bakgrund i detta kar - förmodligen "Aquaterra Rainforrest". Fiskar - ja, såklart någon art av apisto och någon annan art av dvärgciklid, eftersom jag verkligen gillar dom här små firrarna. Jag tycker om fiskar, som man kan studera i lungn och ro - som man kan göra med apistogramma. Sen vet jag inte. Jag vill ha det relativt lungt i mina kar - såklart gillas en och annan fight. Så, alla förslag på vilka fiskar, som kan passa tillsammans med dvärgciklider mottages tacksamt.

    Annars så tuffar apistokaret på som vanligt. Mr. Borellii har gjort sina bägge fruar på smällen igen - så dom ägnar nu några dagar i varsin "grotta" = hål i en rot + kokosnöt.
    Visst ja - har ett jädrans "problem" tycker i alla fall jag, i det karet. Snäckor, snäckor och åter snäckor (matas väldigt lite i det här karet) Plockar kanske trettio-fyrtio om dagen. Kan sägas - att alla råd "för att få bort snäckor" har gjorts. Nu är jag trött på dom, samt att fånga snäckor i karet - återstår väl, att sanera, byta grus, växter m.m.

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 29 December 2011, 17:48.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    Botia är en trevlig och snigelätande liten firre http://www.plantedtank.net/forums/im..._kubotai.e.jpg
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Köp annars den snäckätande snäckan så slipper du skaffa fler fisk anentome helena

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av gonzo44
        Botia är en trevlig och snigelätande liten firre http://www.plantedtank.net/forums/im..._kubotai.e.jpg
        Nja - dom käkar yngel har jag för mig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Majki01
          Köp annars den snäckätande snäckan så slipper du skaffa fler fisk anentome helena
          Helenorna förökar sig också...väldigt snabbt.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Inte utan sitt huvudfoder .. Andra snäckor.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Skriver lite till jag.
              Idag har alla kontakter blivit utdragna, karet är tömt på 540 liter vatten, slängt alla växter och karet har blivit rengjort - bara lite putsa sen, innan det fylls på nytt så småningom.
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • källebacken
                • February 2006
                • 574

                #8
                tråkigt fast du får se fram emot alla fina dv. ciklider du kan ha nu istället, har dock inga jättebra tips på fiskar till dvärgciklider mer än just olika dv. ciklider då . Jag har olika dv.ciklider ihop med tetror och corydoras....men ett stort stim var av dom nämda och lite fina dvärgciklder skulle jag ha som nyckelhål, dorsigeras eller kurvciklider kanske snälla och trevliga funkar bra ihop med apisto hos mig iaf...finns massor att välja på om man har 540L
                Annica

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Sen köper du en växt och har physor i karet igen :s


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av källebacken
                    tråkigt fast du får se fram emot alla fina dv. ciklider du kan ha nu istället, har dock inga jättebra tips på fiskar till dvärgciklider mer än just olika dv. ciklider då . Jag har olika dv.ciklider ihop med tetror och corydoras....men ett stort stim var av dom nämda och lite fina dvärgciklder skulle jag ha som nyckelhål, dorsigeras eller kurvciklider kanske snälla och trevliga funkar bra ihop med apisto hos mig iaf...finns massor att välja på om man har 540L
                    Ja, det känns kul att planera nu - främst för att det kommer bli i rätt ordning från början - grus, växter, och sist fiskarna.
                    Det som känns lite trist, är att det inte finns någon affär här, där jag kan hitta lite roligare arter - jag är hänvisad till vad som finns hos grossisterna och beställa utifrån vad som finns där. Utbudet på dvärgciklider hos grossisterna verkar inte vara speciellt stort, tyvärr - men det finns allt några i alla fall.
                    Jag har i alla fall köpt en del reed-morerötter, som ligger i blöt - tar ju måååånga veckor innan dom sjunker.
                    Kul att du kikade in i min nya tråd Annica, fast det inte finns mycket att läsa i den...än.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Äntligen!! Efter att ha sparat ganska länge till ny kamera (har fått "nallat" i den kassan då å då), så köpte jag den igår.
                      Ojoj - mycket att lära! Ska försöka ta lite bilder på på dom nyligen frisimmande Borelliibebbarna idag, då får jag se hu denna nya funkar på dom pyttesmå. Dom fastnade inte på bild med gamla kameran, i alla fall inte på yngel som är så här små.

                      Vet inte om Pia å jag önskar samma julklapp av tomtefar - min klapp börjar i alla fall på M. Jag har försökt, att vara väldigt snäll den sista tiden, så jag får väl se då i morgon om det har hjälpt.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Har suttit och lekt lite med nya kameran nu på julftonsmorgonen medans sambo å hundar snusar. Jag har inte hunnit att läsa på, hur allt funkar, men fick i alla fall bebbarna att fastna på bild.
                        Sen efter att ha bytt till nytt filter, har jag fått infusioner - alltid ska det var något!! Fattar inte hur det kunde hända.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          God Jul Inger!

                          Det verkar som att kameran funkar finfint! Det är härligt att du kommit igång med karen och givetvis kommer jag att kolla in din nya tråd, det skall bli jättespännande att följa hur allt utvecklar sig!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Har suttit och lekt lite med nya kameran nu på julftonsmorgonen medans sambo å hundar snusar. Jag har inte hunnit att läsa på, hur allt funkar, men fick i alla fall bebbarna att fastna på bild.
                            Sen efter att ha bytt till nytt filter, har jag fått infusioner - alltid ska det var något!! Fattar inte hur det kunde hända.
                            Härligt med ny kamera, eller hur
                            Hoppas att det löser sig med infusionerna snabbt.
                            Kommer följa denna tråden jag med, jag har redan läst allt
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              God Jul Inger!

                              Det verkar som att kameran funkar finfint! Det är härligt att du kommit igång med karen och givetvis kommer jag att kolla in din nya tråd, det skall bli jättespännande att följa hur allt utvecklar sig!
                              God Jul till dig med Mats.

                              Bakgrunden är beställd och skickad - kanske kommer nu i mellandagarna. Reed- Morerötter ligger i blöt sen ett tag - kommer nog att handla några fler, jag gillar dessa rötter skarpt!
                              Mmm - får nog be om hjälp, så karet verkligen "utvecklar sig"


                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Härligt med ny kamera, eller hur
                              Hoppas att det löser sig med infusionerna snabbt.
                              Kommer följa denna tråden jag med, jag har redan läst allt
                              Gissa vad min tomtegubbe hade med sig för paket till mig...ett CANON MACRO EFS 60 mm. Jag får nog vara snäll ett bra tag till.
                              Inte nog med det, så hittade Håkan ett stativ som han har haft stående i många år i förrådet. Det är köpt före min tid! Hur sjutton kan han bara helt plötsligt komma på, att det finns ett stativ någonstans bland allt "skrot". Jag som hela tiden surrar om "att jag måste köpa ett stativ".
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...