Storlek på saltvattensakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FindingDoris
    • December 2011
    • 7

    Storlek på saltvattensakvarie

    Hejsan!

    Jag är totalt nybörjare när det kommer till saltvattensfirrar och har därför en hel drös frågor. Den första frågan lyder

    Hur stort akvarie ska jag ha för dessa fiskar?

    7 Clownfiskar 10 cm (1 lekhona samt hane, 5 hanar under)
    2 Royal gramma 9 cm (1 hona, 1 hane)
    2 Mandarinfiskar 10 cm (1 hona, 1 hane)
    1 Kirurgfisk 20 cm
    1 Pincettfisk 20 cm
    2 Pseudochromis 8 cm (1 hona, 1 hane)
    2 Kejsarfiskar 12 cm (1 hona, 1 hane)

    Jag har försökt räkna liter per cm på fisk men kommer inte fram till något vettigt. Det vore väldigt vänligt om någon här vill hjälpa mig lite. Tack på förhand!

    EDIT: Jag ser även att jag helt glömt att nämna att jag alltså inte skall köpa dessa fiskar eller hålla detta akvarie på riktigt. Jag gör ett stort arbete om saltvattensakvarie. Nä, jag är väldigt djurintresserad samt mån om deras hållning och skulle därför aldrig ge mig in på något som detta då jag vet med mig att jag inte kan ens i närheten av vad som gör det legitimt att hålla ett.
    Senast redigerad av FindingDoris; 12 December 2011, 20:49.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Dom fiskarna du skriver om... Ha dom tillsammans i dom mängderna så räkna med 1000 liters akvarie i alla fall.

    Du får inte clown fiskar till att bli så som du vill.. Dom lever i par.. Den starkaste blir honan, den minsta hanen, resten antingen "slåss" eller bildar egna par.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Ove.P
      • March 2007
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av FindingDoris
      Hejsan!

      Jag är totalt nybörjare när det kommer till saltvattensfirrar och har därför en hel drös frågor. Den första frågan lyder

      Hur stort akvarie ska jag ha för dessa fiskar?

      7 Clownfiskar 10 cm (1 lekhona samt hane, 5 hanar under)
      2 Royal gramma 9 cm (1 hona, 1 hane)
      2 Mandarinfiskar 10 cm (1 hona, 1 hane)
      1 Kirurgfisk 20 cm
      1 Pincettfisk 20 cm
      2 Pseudochromis 8 cm (1 hona, 1 hane)
      2 Kejsarfiskar 12 cm (1 hona, 1 hane)

      Jag har försökt räkna liter per cm på fisk men kommer inte fram till något vettigt. Det vore väldigt vänligt om någon här vill hjälpa mig lite. Tack på förhand!
      Skulle rekommendera ca 500 liter, tycker dock att du minskar ner antalet clowner till 3-4 st.
      www.ciklid.org

      Kommentar

      • FindingDoris
        • December 2011
        • 7

        #4
        Känner mig lite kluven nu, det är rätt stor skillnad på 1000l och 500l.

        Har ni några bra tips för Anemoner till Clownerna, samt koraller som går ihop med fiskarna?

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          ska du ändå upp mot 500L så kan du lika gärna slå till med 1000L.. nä allvarligt, ta hellre i lite på karet än för litet lycka till
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Man får gå mer på beteende än cm....
            Vissa av fiskarna du nämner kan vara grymt elaka och du har flera som är/blir stora och har dominans beteende.
            Man bör även ta hänsyn till att det blir rätt många gram fisk som belastar karet, så skummare etc bör vara väl tilltaget.
            Annars kan man börja se HIH på saltfisk som går i dåligt vatten där man inte gör nog med vattenbyten och har dålig rengöring.

            Jag har sett en burk med motsvarande innehåll som du planerar och den var på 1300liter.
            Trots det så börjar lite större kirurger visa tecken på fångenskapsstress, dvs dom simmar i samma mönster om och om igen (lite som rovdjur vankar av o an på gamla zoon).

            Ta en titt på saltvattensguiden.se istället, där har du fler som kan hjälpa dig(är rätt ointresserad av rena fiskburkar själv)

            //NiXoN

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Koraller anemoner osv... Du måste läsa en hel del innan för att hålla allt du skriver om.. Www.saltvattensguiden.se


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Kommentar

              • FindingDoris
                • December 2011
                • 7

                #8
                Fråga nr 2 lyder:

                Exakt vad för utrustning behöver jag till akvariet med dessa fiskar? Allt från pumpar till filter till.. ja, allt som behövs för att hålla ett så optimalt saltvattenskar som möjligt för dessa arter.

                Kommentar

                • FindingDoris
                  • December 2011
                  • 7

                  #9
                  EDIT: Jag ser även att jag helt glömt att nämna att jag alltså inte skall köpa dessa fiskar eller hålla detta akvarie på riktigt. Jag gör ett stort arbete om saltvattensakvarie. Nä, jag är väldigt djurintresserad samt mån om deras hållning och skulle därför aldrig ge mig in på något som detta då jag vet med mig att jag inte kan ens i närheten av vad som gör det legitimt att hålla ett.

                  Jag är dock väldigt intresserad av fiskar och har haft förut, dock inte saltvattens, men om jag skaffar igen så funderar jag starkt på ett väldigt mycket mindre, men dock saltvattenskar. Suger därför i mig all info jag kan få!

                  Kommentar

                  • Ove.P
                    • March 2007
                    • 168

                    #10
                    En BTA till clownerna kanske.
                    Sedan så kan du ha de flesta koraller tillsammans med de fiskar du föreslagit.

                    Vad menar du med kejsarfiskar finnes ett antal att välja på inom släktet Centropyge som blir ca 12 cm.

                    Kirurgfiskar finns det också en hel del av. Kirurger är aktiva simmare och vill ha stor yta att röra sig på.
                    www.ciklid.org

                    Kommentar

                    • FindingDoris
                      • December 2011
                      • 7

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ove.P
                      En BTA till clownerna kanske.
                      Sedan så kan du ha de flesta koraller tillsammans med de fiskar du föreslagit.

                      Vad menar du med kejsarfiskar finnes ett antal att välja på inom släktet Centropyge som blir ca 12 cm.

                      Kirurgfiskar finns det också en hel del av. Kirurger är aktiva simmare och vill ha stor yta att röra sig på.


                      Skulle ett akvarie på 1400l räcka då?

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Den frågan kan fylla en bok eller två, vilket för mig vidare till ett bättre svar på din först fråga.

                        Börja med o läsa på, saltvatten kostar och det är mångfaldigt så dyrt om man försöker lära sig vartefter.
                        Det finns litteratur men dom bra böckerna är endast dom som är relativt nya och beklagligt nog på engelska.
                        Hobbyn har utvecklats mycket och facklitteraturen har svårt o hänga med.

                        Håll handlarna på avstånd med en käpp, vässa helst ändan o peta hårt.
                        Det finns några duktiga men dom flesta jag krockat på borde knappt få sälja saltfisk eller koraller för att inte tala om utrustning.
                        Många nybörjare blir pålurade taskig/dyr underdimensionerad utrustning, även av butiker med fin renome på sötsidan.
                        En bra hint är att dom som är riktigt säkra på sin sak och bjuder på patentlösningar är oftast dom med minst koll
                        Du måste veta vad du skall handla och varför...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Ove.P
                          • March 2007
                          • 168

                          #13
                          Ursprungligen postat av FindingDoris
                          [/B]

                          Skulle ett akvarie på 1400l räcka då?
                          Beror på vilken art du menar här en länk till en bra sida med generella artbeskrivningar med bl.a rekommendationer om akvariestorlek http://se.reeflex.net/

                          Boken Saltvattensakvariet, för nybörjaren, av Daniel Knop är en bra bok att börja med.
                          www.ciklid.org

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Vad är grunden/iden/frågeställninge till skolprojektet då?

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • FindingDoris
                              • December 2011
                              • 7

                              #15
                              Ursprungligen postat av NiXoN
                              Vad är grunden/iden/frågeställninge till skolprojektet då?

                              //NiXoN
                              Att ställa upp ett snyggt akvarie samt motivera det hela. Jag vet precis hur jag vill att det ska se ut men jag besitter inte kunskaperna att veta vad allt heter samt vad som behövs i utrustningsväg. Det är t o m svårt att ha ett saltvattensakvarie bara på papper..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...