Projekt Guldfiskyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    Projekt Guldfiskyngel

    Vet inte om jag kommit rätt, men det är ett projekt jag har till mina studier att föda upp ett par guldfiskar (för första gången). Tänkte lägga upp bilder, fråga frågor och dela med mig om det jag kan (om det är användbart). Tänker även göra en kort liten timeline för mina yngel. Skall även försöka lägga upp bilder på honan och alla hanar som deltog i akten, men svårt med en kamera som inte är gjort att fota genom glas eller snabba/livliga fiskar som aldrig kan vara stilla.

    Honan: Orange comet. Denna individ har otroligt långa fenor. Kanske inte den vackraste fisken, men inget fel på den annars.

    Hane1: Röd/vit comet. Vet inte vad Röd/vit heter egentligen eller om det har ett speciellt namn. Vet ni det får ni gärna nämna det.

    Hane2: Shubunkin/Calico comet.

    Hane3: Orange Comet. Han är en riktigt stilig fisk! Vänta bara på bilderna!


    Algigt akvarium 250 liter
    Första försöket till lek (14-16 nov):
    När jag först såg dem börja leka så var det i mitt stora 680-kar. Jag flyttade snabbt över Honan, Hane1 och Hane2 till mitt 250-kar som just då beboddes utav två guramis, några ancistrusar och en scalarehona. Dessa flyttade jag över till 680 där dem bor tillsvidare.
    Hur som helst, jag lät guldfiskarna vara under natten. Dagen därpå fortsatte dem jaga varandra men inte lika mycket som tidigare. Helt plötsligt slutade jagandet och någon dag senare flyttade jag över alla fiskar till 680. Trodde dock inte att dom hade lekt. Såg inga rom alls.

    19 nov: Dagen efter att jag möblerat om och rensat (dumt gjort) i akvariumet upptäckte jag sent den 19:e pyttesmå rörelser längst in i akvariumet. Upptäckte då att det var pyttesmå guldfiskyngel! Trots rensningen hade ett par st överlevt! Det är inte många har bara sett till 7-8 st. Dom måste ha kläckits den 16-17 då dem var frisimmande. Deras första dygn vet jag att dom tillbringar tiden på ett blad för att förbruka resten av äggulesäcken samt utveckla sin simblåsa och mun. Har dock inte behövt mata dem så mycket alls under dessa dagar. Jag läste att de inte alls är kräsna under denna tid och äter i stort sätt allt som får plats i deras små munnar. Alger och småkryp finns det av någon lustig anledning gott om i det karet utan större ansträgning. Vet dock inte vart de små kommer från. Tusentals små kryp simmar runt på ALLA ytor! Men guldfiskarna verkar må bra. Dom äter och skiter nästan hela tiden. Vissa har mer än dubblat i storlek och dom är inte ens en vecka gamla! Såg också att en av dem sträckte ut sin mun!
    ((Foton på det algiga karet kommer))


    Inte-lika-algigt-akvarium 200 liter
    Lekförsök nr2:
    19 Nov:
    Såg att samma hona fortfarande blev jagad av hanarna så jag flyttade över henne och Hane3 i vårt 200-liter som stod tomt då vi precis flyttat över vårt monster Fahaka till ett 540-liters.

    20 Nov: Rommen har lagts och fiskarna ser otroligt utmattade ut efter timmar med jagande. Flyttade över båda fiskarna till 680-liters. Honan blev smått jagad så fort hon kom i. De har nu slutat jaga henne.
    Tidig morgon

    22 Nov: Rommen kläckit. Andra batchen med rom blev en succé! Jag uppskattar mellan 50-100 yngel. Ganska bra på andra försöket med tanke på att hon också redan lekt en gång. Länken här nedan är på ett yngel från imorse.
Arbetssätt...