Juwel Rio 240 l malawi - behov av tips och hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grogga
    • August 2011
    • 73

    Juwel Rio 240 l malawi - behov av tips och hjälp

    God morgon!

    Jag har precis införskaffat mig två stycken akvarium efter att i alla år ha gungat i farfars gungstol och tittat in i hans enorma tank. Det första karet blev ett 54 l sällskapskar med lite tetror, guppys och lite malar. Men efter 2 veckor insåg jag att det är ett större akvarium jag vill ha.

    Därför inhandlades i onsdags ett svart Rio 240 liters med ett bioflow 6.0. Detta hade jag tänkt inreda i malawi stil med tillhörande invånare.



    Få se hur det blir att driva en projekttråd här på forumet när man inte är guldmedlem men bilder och så vidare, blir väl att länka till en början antar jag.

    Det som är gjort so far är att jag har packat upp tanken och testat den med vatten för att se så den var tät. Vilket den var och satte den på tömning innan jag for till jobbet i morse.

    Så snart akvariumet är tömt och urtorkat skall jag montera bakgrunden jag införskaffade. En http://www.pwss.se/image.php?productid=7010 , eller två då eftersom de är 60 cm långa.

    Nu är ju frågan, vad ska jag ha för botten material till detta? Tanken är att ha mörk inredning och så småning om anpassa lysrörern efter de arter som flyttar in.
    Behöver även tips på sten som jag kan bygga med.

    Jag vet med säkerhet att min Liposarcus pardalis (som jag mer eller mindre blev lurad till att köpa) behöver större plats och den har jag fäst mig vid, så den måste flyttas med. Men i övrigt är inga arter bestämt.
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    För det första. välkommen hit, och grattis till det nya karet. Kan inget annat än rekommendera dig att bli gold medlem, ovärderligt med alla dessa artbeskrivningar så nära tillhands. Och sen så är det ju så himla roligt att skriva projekttråd med bilder . Men nog med reklam för det.

    I Malawi brukar man ha ljus finkornig sand, typ blästersand eller så kallad ciklidsand, till Tanganyika köpta jag nåt som hette fågelsand. Vad gäller fiskar så kan jag inget om Malawi .
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      välkommen till malawiträsket.

      oj. helst inte de där bakgrunderna. de är verkligen jättefula. asså dåligt gjorda. tror du kommer ångra dig.byt tillbaka dom o välj tex BTN slimline eller Aquaterra Rockwalls.

      blästersand med kolsten kanske? kan bli jäkligt snyggt!

      men som sagt. de där bakgrunderna har inte särskillt bra rykte.

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Synd bara att BTN inte har en svart slimline, har själv beställt en sån Juwel bakgrund, så nu blir man ju lite orolig.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          a det är lite synd. dock blir ju alla bakgrunder rätt mycket mörkare med tiden då alger etc sätter sig där. aa asså de är inte naturtrogna för fem öre de där. tyvärr. och dålig passform har jag hört etc.

          Kommentar

          • Grogga
            • August 2011
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            välkommen till malawiträsket.

            oj. helst inte de där bakgrunderna. de är verkligen jättefula. asså dåligt gjorda. tror du kommer ångra dig.byt tillbaka dom o välj tex BTN slimline eller Aquaterra Rockwalls.

            blästersand med kolsten kanske? kan bli jäkligt snyggt!

            men som sagt. de där bakgrunderna har inte särskillt bra rykte.
            Tack, eller vad man ska säga.
            Jag såg iofs ett akvarium uppställt med just denna bakgrund i butiken och det såg riktigt bra ut. Det var dock den ljusare modellen.
            Får ta en funderare på det när den väl ska monteras.

            Jag höll i kolsten i affärren men kunde inte bestämma mig. Färgen är precis vad jag är ute efter men jag tyckte den "dammade" och färgade av sig så in i. Blir det bättre om man låter den stå ett par dygn i vatten?

            Det där med blästersanden hade jag tänkt. Men blir inte den rätt ljus? Såg en setup med svart finkornig sand, 0,5-1 mm tror jag det var, och blev direkt förtjust.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja men det är ju bara skölja av stenen så slutar den damma. jag har ju kalksten i mitt. o när man vatt o plockat det ser man ut som ett ritkigt kokain-huvve.

              jo svart funkar la med. jag kör ju med helvitt i mitt. med vita stenar. är inte helt fel det heller.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                mmm....många som hugger på juwelbakgrunden....och i vissa fall kan jag hålla med.

                samtidigt, om man bullar upp med stenar + någon enstaka blomma, så kan det faktiskt bli riktigt bra.

                jag skulle vilja säga så här:

                BTN kan vara ensam och ser f-t bra ut
                Juwelen behöver "sällskap" med annan inredning för att bli riktigt bra.


                gällande botten, så är det ju som så att fin (1-2mm) engelsk sjösten är den som kommer närmast
                den botten som finns i sjön.

                svart botten kommer att "suga ljus", vilket innebär att du får brassa på ordentligt med ljus för att
                det skall bli riktigt bra.

                blästersand, eller ännu hellre akvariesanden från biltema ger ett bättre utbyte med ljuset....tycker jag.

                samtidigt så beror botten / lampor och liknande på vilka firrar du skall ha.

                ju ljusare firrar (ex gula (ex golden)) funkar sämre (tycker jag) ju ljusare botten man har (de kan se lite bleka ut),
                ju mörkare firrar (ex mörkblå (ex demasoni)) funkar sämre (tycker jag) ju mörkare botten man har (de "försvinner" mot botten).



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Grogga
                  • August 2011
                  • 73

                  #9
                  Tack för all input!

                  Kanske inte blir så dumt med julas blästersand då. Den var uppe på tapeten här hemma när vi satt och diskuterade igenom detta. Känns som den blir ett mellanting och valet av fiskar inte blir lika svårt.

                  Då blir det två högar med kolsten då. Ordentligt sköljd naturligtvis. Höll även i mörka/svarta lavastenar i butiken. Men dessa kändes ordentligt vassa. Ingen idé att stoppa i dem antar jag då det kommer gravas och bökas kring stenen en del.

                  Angående det där med ljuset så beror det på hur bra ljus det är i de ljusrör som följer med. Såg en rekommedation i reklamen som följde med köpet att man kan installera reflektorer. Det kanske är något att satsa på om man har mycket mörk inredning i akvariet.
                  Senast redigerad av Grogga; 02 September 2011, 10:39.

                  Kommentar

                  • Grogga
                    • August 2011
                    • 73

                    #10
                    Glömde en sak, det funkar ju ypperligt med ljust också. Va bra du har fått till det hannesc

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      räkna med att köpa helt nya rör.

                      juwel är mer eller (ö)kända för sin "mindre goda kvalité" på de rör som hänger med.

                      lika bra att i budgeten lägga på några hundra pesos för ett par rejäla rör, samt några 10'or
                      för ett par vettiga reflektorer, men köp inte dom direkt, testa utan först, är du nöjd med hur
                      det ser ut, skit i dom, vill du ha lte mer kräm, köp dom då.

                      men testa först.

                      firrarna skiter fullständigt i vilket.



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        lavasten kan man ha.. men blanda inte olika typer av sten. ser bara illa ut. håll dig till en sort.

                        reflektorer tycker jag verkligen du ska ha. tycker jag alltid man ska ha. så man får ner allt ljus i karet.

                        Kommentar

                        • Grogga
                          • August 2011
                          • 73

                          #13
                          Får se hur mycket jag hinner göra i helgen. Fick en leverans av ett stycke Mackmyra och en Highlandpark plus lite öl.
                          Kan bli så att jag får börja med bakgrunden på måndag, eller söndag kväll när ruset släppt.

                          Kommentar

                          • Grogga
                            • August 2011
                            • 73

                            #14
                            Då får det bli kolstenen. Den tyckte jag var jäkla stilren. Passar min smak.

                            Kommentar

                            • Grogga
                              • August 2011
                              • 73

                              #15
                              En liten update.

                              Inhandlade ca 5 kg kolsten och blästersand från Jula igår. Men hade nog otur när jag tänkte för jag köpte 1 säck (25kg). Så det blir nog ytterliggare ett besök till Jula.

                              Men själva möbeln står i vardagsrummet nu uppställd och akvariet skall bäras upp idag för montering av bakgrund.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...