Äntligen! 600L Sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #76
    Jag följer den här tråden med intresse, eftersom även jag går i co2-tankar
    Anders, har du ingen bild på hur liksom hela systemet är monterat o klart. Var sjutton får man plats med alla prylar

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #77
      Jag har för mig att det finns någon bild i min tråd med det stora räkkaret. Det tar lite plats, men i skåpet under karet får jag plats med allt, även tuben som är den största enskilda grejen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        #78
        Ursprungligen postat av gullefjun
        Jag följer den här tråden med intresse, eftersom även jag går i co2-tankar
        Anders, har du ingen bild på hur liksom hela systemet är monterat o klart. Var sjutton får man plats med alla prylar

        /Inger
        Kan ju börja med att säga att det var en riktigt fin visningsbild du har
        Jag kommer få ställa allting jämte karet först men hoppas på att kunna bygga in det på något vis sen.
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • kullgren
          • June 2010
          • 160

          #79
          Ursprungligen postat av ilon
          Jag har verkligen ingen koll på priserna på CO2, men känns som att det där är prutbart :] *blocketskadad*
          Det är nog inte alls omöjligt, det där med att folk ska flytta brukar ge lite prutmån.
          Lite synd bara att det finns i Stockholm när jag bor i Halmstad, blir lite svårt att svänga förbi och kolla.
          Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            #80
            Ursprungligen postat av ansjo
            Där har du det mesta, men kolla när tuben är provtryck. Sedan kommer problemet att få ner det hit...
            Ja den finns ju inte runt hörnet precis, men borde nog följa ditt råd och ha lite is i magen och se vad som dyker upp.
            13kg:s flaska känns i största laget med.
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • kullgren
              • June 2010
              • 160

              #81
              Idag har jag roat mig med att göra grottor av en cocosnöt som förhoppningsvis ska bli hem åt någon av apistogrammorna sen. Slänger med en bild på 2 st från det gamla karet med
              Bifogade filer
              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #82
                Fördelen är att man slipper fylla den så ofta...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #83
                  Ursprungligen postat av kullgren
                  Ja den finns ju inte runt hörnet precis, men borde nog följa ditt råd och ha lite is i magen och se vad som dyker upp.
                  13kg:s flaska känns i största laget med.
                  Varit ute på resa igen

                  Så jag är sen som vanligt, 13 kg tup är en femkilos. Det är fem kilo CO2 i den men tuben väger nog närmare 13 kg när den är fylld. Jag själv har två sådana så att det alltid står en fylld i beredskap, eftersom CO2 har en förmåga att ta slut vi fel tidpunkt alltid.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • kullgren
                    • June 2010
                    • 160

                    #84
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Varit ute på resa igen

                    Så jag är sen som vanligt, 13 kg tup är en femkilos. Det är fem kilo CO2 i den men tuben väger nog närmare 13 kg när den är fylld. Jag själv har två sådana så att det alltid står en fylld i beredskap, eftersom CO2 har en förmåga att ta slut vi fel tidpunkt alltid.
                    5 kilo låter mer bättre, tyckte den såg lite liten ut på bilderna för att vara på 13
                    Smart att ha en i reserv, kan vara bra att ha i åtanke i framtiden
                    Vad tycker du om mina apistogramma förslag förresten?
                    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #85
                      Ursprungligen postat av kullgren
                      Jag hoppas att det ska bli trevligt, jag har en liten önskelista med fiskar som ser ut såhär:

                      8 Scalarer
                      30 Rödmunstetror
                      20 corydoras sterbai
                      10 corydoras adolfoi
                      10 Corydoras green lasers
                      Schackbrädesciklider
                      Apistogramma borelli
                      Apistogramma Trifasciata
                      Apistogramnma Hongsloi

                      Tanken är att byta ut scalarerna mot discusar sen när jag kommit igång ordentligt. Antalen är inte helt 100 heller, har hört att många av apistogramma arterna helst ska hållas med flera honor till en hane. Kanske är någon här inne som håller någon av arterna jag är sugen på som kan berätta mer?
                      Kommer nog få plocka bort någon av dvärgcikliderna med känns lite mycket med 4 kanske. Frågan är bara vilken
                      Just det, det var Ap som var frågan

                      Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.

                      Sen är frågan hur många du har tänk dig av de andra? Jag har själv funderingar på att konvertera mitt 500 liters till ett Ap kar. Jag skulle vilja ha två arter men rejält många av varje, typ fyra hanar och åtta honor. Sen ska botten vara helt fylld med små rötter som skapar ett oändligt system med grottor och skrymslen, förmodligen så kommer jag inte se skymten av någon fisk. Ditt val med Ap trifasciata och hongsloi skulle passa bra för ett sådant kar.

                      Vill du ha färre av varje art och tre arter istället skulle nog Ap barlowi kunna platsa som en tredje.

                      Sen skulle jag nog byta ut Schackbrädesciklider mot Bågciklider, i alla fall från start. Dicrossus släktet kräver extremt lågt pH för att rommen ska utvecklas och är generellt känsliga och ganska blyga av sig. Jag tror att de inte kommer att visa sig från sin bästa sida med tanke på sällskapet.

                      Jag antar att du redan vet att corydoras är grymma yngelrövare av Ap yngel, de fixar dem på natten när ynglen ligger och trycker på botten.

                      Åtta Scalarer är fyra för många när de har vuxit till sig och parat ut, men om du har tänkt att starta med åtta och plocka bort fyra senare så är det ok. Om du får tre lekande par så har du problem! Det kommer inte att bli en lugn stund i något hörn av karet.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • kullgren
                        • June 2010
                        • 160

                        #86
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Just det, det var Ap som var frågan

                        Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.

                        Sen är frågan hur många du har tänk dig av de andra? Jag har själv funderingar på att konvertera mitt 500 liters till ett Ap kar. Jag skulle vilja ha två arter men rejält många av varje, typ fyra hanar och åtta honor. Sen ska botten vara helt fylld med små rötter som skapar ett oändligt system med grottor och skrymslen, förmodligen så kommer jag inte se skymten av någon fisk. Ditt val med Ap trifasciata och hongsloi skulle passa bra för ett sådant kar.

                        Vill du ha färre av varje art och tre arter istället skulle nog Ap barlowi kunna platsa som en tredje.

                        Sen skulle jag nog byta ut Schackbrädesciklider mot Bågciklider, i alla fall från start. Dicrossus släktet kräver extremt lågt pH för att rommen ska utvecklas och är generellt känsliga och ganska blyga av sig. Jag tror att de inte kommer att visa sig från sin bästa sida med tanke på sällskapet.

                        Jag antar att du redan vet att corydoras är grymma yngelrövare av Ap yngel, de fixar dem på natten när ynglen ligger och trycker på botten.

                        Åtta Scalarer är fyra för många när de har vuxit till sig och parat ut, men om du har tänkt att starta med åtta och plocka bort fyra senare så är det ok. Om du får tre lekande par så har du problem! Det kommer inte att bli en lugn stund i något hörn av karet.
                        Borellin är struken från det stora, däremot kan det bli ett senare projekt i ett lite mindre kar
                        Vad det gäller hur många av varje har jag inte riktigt bestämt mig. Det hade ju varit riktigt grymt att en liten koloni av 2 olika, om jag kan skapa en miljö där det inte blir fullt krig villsäga.
                        Det var förövrigt din trifasciata hane som fick mig att börja kolla på arten, riktigt imponerande

                        Scalarerna har precis börjat para ut sig. Har bara blivit ett par hittills så är ganska lugnt men är beredd att flytta på dom senare.

                        Hur ställer du dig i frågan om apistos tillsammans med diskus?
                        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #87
                          Ursprungligen postat av kullgren

                          Hur ställer du dig i frågan om apistos tillsammans med diskus?
                          Jag och många med mig har provat, med lite varierat resultat. Problemet är värmen i akvariet, när temperaturen går upp mot 28 grader så verkar det som att Ap bränner ut sig snabbt och blir mer kortlivade än vanligt. Om man har upp mot trettio grader så tynar de bort ganska snabbt.

                          Det här är ju något man lär sig efter att ha testat flera gånger. För när man släpper ner Ap i ett Diskus kar så trivs de hur bra som helst och många på forumet har efter att ha haft Ap och Diskus tillsammans en månad påstått att det bara är skitsnack att det inte fungerar! Vilket det gör en månad eller tre, men inte under sex månader.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • kullgren
                            • June 2010
                            • 160

                            #88
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Jag och många med mig har provat, med lite varierat resultat. Problemet är värmen i akvariet, när temperaturen går upp mot 28 grader så verkar det som att Ap bränner ut sig snabbt och blir mer kortlivade än vanligt. Om man har upp mot trettio grader så tynar de bort ganska snabbt.
                            Jag har hört det med så blir lite tveksam. Vilka arter har du haft med diskus och märkte du någon skillnad mellan de olika arterna?
                            Är ju en väldigt vacker kombination i övrigt.
                            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                            Kommentar

                            • slade
                              • May 2010
                              • 159

                              #89
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Just det, det var Ap som var frågan

                              Ap borellii går bort direkt, den är för vek för sällskapet. Ap borellii är den vekaste Ap jag känner till än så länge och bör hållas som ensam Ap.
                              Ursäkta att jag kapar tråden men får man sticka in med en fråga...

                              Vad menar du med att borellii är vek? Är det att den är lite skygg i sällskap med mer framfusiga fiskar eller är den svår att få att överleva.

                              Anledningen till frågan är att jag har testat två par nu i ett kar tillsammans med enbart guppy och ottisar. Första paret dog efter 2 månader. I det andra paret dog den ena fisken efter 3 månader och den andra lever fortfarande (4 månader plus). Jag försöker hitta orsaker till att de inte klarar sig.

                              /Mats
                              450 L SA
                              80 L SA

                              Kommentar

                              • kullgren
                                • June 2010
                                • 160

                                #90
                                Ursprungligen postat av slade
                                Ursäkta att jag kapar tråden men får man sticka in med en fråga...
                                Inga problem Mats, kul att du skriver här!

                                Jag tror han menar att den har svårt att hävda sig mot andra fiskar och att dom lätt blir bortjagade. Är säker på att C90 kan ge dig ett utförligare svar
                                Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                                Kommentar

                                Arbetssätt...