Tagit sig vatten över huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    Tagit sig vatten över huvudet

    God dag

    Nu finns det stor risk att jag tagit mig vatten över huvudet.

    I hopp om att inspirera fler börjar jag med att lägga ut min förlaga och det mål jag jobbar mot.
    drömakvarie

    Och nu till det lite mer praktiska.

    Vi börjar rakt på sak.. det största och mest uppenbara problemet... bakgrunden.
    tanken är att jag ska gå ut i skog och mark och där finna en liknande sten eller del av klippa för att kunna göra en avgjutning.
    Låt säga att jag hittar den perfekta stenen som också råkar ha det perfekta måtten...
    Har tänkt mig att slutprodukten skall ha måtten ca45 x ca80 x minst30 (BxHxD).

    Planen är då att göra en form av någon sorts latex eller liknande, som sedan täcks med byggskum för stabilitet.
    Låt säga att jag hittar den perfekta stenen som också råkar ha det perfekta måtten och dessutom lyckas göra en form av de hela...

    Sen kommer själva gjutningen... eftersom formen kommer att vara en negativ kopia av originalet är det det första lagret som kommer bestämma struktur, färg och skiftningar i ytan på slutresultatet..
    Att måla och sedan lacka med Akvarielack eller liknande som värkar populärt med diverse cellplast bakgrunder är inget alternativ då ytan kommer att bli för blank... (det gör inget under vattnet men över kommer det se för hemskt ut.

    för att gjutningen skall släppa från formen tänkte jag nog smeta/spraya på vit vasselin utspädd med lacknafta. när lacknaftan sen dunstar blir det förhoppningsvis bara en klibbig yta kvar där man kan för att få färgskiftningar i strukturen använda en papperstuss med pigmentpulver och bara "dutta" på topparna i formen. (det blir dalarna i avgjutningen).

    Jag har lite funderingar kring olika alternativ som ni gärna får vrida och vända på så mycket ni vill.

    alt 1.
    Det finns något som heter Sika Top Seal 107 som skall vara livsmedelsklassat och rekommenderas för några år sedan utav mannen myten legenden Sune Holm som bland annat ligger bakom BTN.. Detta ämne skall vara något cementbaserat tätningsmaterial för pooler och källarvåningar m.m. Det skall om jag förstått rätt dra upp PH till en början men detta skall gå över ganska fort efter någon vecka med 100% vattenbyte dagligen.
    Det finns dock två stora problem... Det skall vara svårt att få tag på och om man lyckas få någon att beställa hem det så är minsta möjliga mängd 25Kg vilket är alldeles för mycket.. räknar med att behöva ca 2-3 kg max

    alt 2.
    Polyuretanharts... skall enligt återförsäljaren gå att ha i akvarier efter 2-3 dagars härdning. det yttre lagret får man antagligen blanda ut med någon fin sand eller stenmjöl för rätt färg och struktur. de inre lagren förstärks sedan med glasfiberarmering för stabilitet och hållfasthet. Alltså likt proceduren "att bygga båt".

    alt 3.
    Husfix först och sedan glasfiberarmering... sedan skippa lacket... detta verkar vara populärt bland M/T ciklidare då det hjälper till att höja PH till skyarna. men då är man också låst till dessa typer av fiskar. och jag är rädd att eventuella malar kommer att göra ordentlig åverkan på fixet då det värkar vara många som får problem med "fällning" från sina frigolitbakgrunder.

    alt 4.
    lacka..... då gäller det som sagt att hitta ett sätt som gör att det inte blir det minsta blankt... kanske kan man då använda effektfärg granit från classe under lacken.. är det någon som har erfarenhet utav denna?

    Säg att jag lyckas göra bakgrunden och låt oss låtsas att den får godkänt av tjejen och därmed får tillåtelse att stå i vardagsrummet. Då kan vi börja fundera på tekniken jag kommer ha en ordentligt med filtermedia inne i utrymmet och där även ha någon powerhead eller liknande för att driva cirkulationen. Jag funderar på om det kanske är bättre att ha två utblås, ett på vardera sida på lite olika höjd (en vit ytan för syresättning och en längre ner för cirkulation och "bottenblåsning")
    insug kommer det antagligen och bli ett på var sida (för att få bort damm från ytan, öppet kar och orenheter på botten).

    Har ockås någon liten fundering på om man ska göra någon form av vattenfall ned för berget..

    Mycket av detta beror på hur stenen och antagligen inte kommer att hitta ser ut och därmed ger mig för förutsättningar.

    Det kanske finns någon färdig modul som skulle kunna fungera? är det någon som har tips på detta så är det mer än välkommet..

    Skulle vara tacksam för all input om detta då det är extremt viktigt att jag lyckas få den godkänd om jag plöjer ner en massa tid och pengar i det hela..
    Senast redigerad av ViktorCollin; 03 June 2011, 20:38. Anledning: mer passande rubrik
Arbetssätt...