Jag mätte mitt ph senast 1-2 månader sedan, tro mig sköter du resten så följer ph med och hamnar kring 8.
Sköter du inte ditt kh ca o mg så får du problem med allt, speciellt kh är kritiskt och går snabbt ner till nivåer där det kan skada/döda koraller.
Det bästa sättet som finns att hålla ph stabilt(7,9-8,4) är att se till att alkaliniteten(kh) är korrekt.
Undvik även att belasta karet för hårt då nitrifikationen har en utarmande effekt på alkaliniteten, samt så får du en ökad produktion av co2 under natten när alger etc inte är aktiva för att absorbera/konsumera co2.
Observera även att testerna inte är av laboratoriekvalitet och har en viss felmarginal på ett antal procent.
Om man skulle behöva byta vatten vid buffring av kh skulle det innebära 20 st VB´n per dag för mitt stora kar pga doserpumpen.
Ifall att du börjar få tillväxt på dina koraller så kommer det inte att fungera med veckovis dosering, ditt kh kan då sjunka mer än en grad per dag. För att dosera upp så skulle du då behöva höjja kh 7 grader över önskvärt värde vid VB och maximala rekommenderade höjningen är ca en grad per dag för att inte chocka karet.
Dosering av Kh kommer även att påverka Ca som sjunker i proportion till doseringen av kh.
Tror du behöver prioritera bokköpet lite mer

//NiXoN
Lämna en kommentar: