180L Kongofloden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stork
    • January 2011
    • 16

    180L Kongofloden

    Nu är det äntligen igång! Akvariehyllan är snart färdig och en 180 liters kub, som varit förvisad till förrådet de senaste tre åren, står redo att placeras på den. Ett innerfilter från fluval samt helt nya 39 watts T5 lysrör har inhandlats, den gamla doppvärmaren fungerar fortfarande fint och jag tänkte därför använda den ett tag i alla fall innan det blir dags för en ny.

    25 kg rådasand har tvättats till förbannelse och är nu redo att utgöra bottensubstratet i denna blivande kongoflodsbiotop. Utöver sanden så ska även en ganska liten mangroverot samt ett stort stenröse få utgöra inredningen.

    Nu till de levande organismer som ska befolka akvariet. Till att börja med ska det i lite växter, närmare bestämt:

    Nymphaea lotus "green", Grön Tigerlotus

    Crinum natans, Krusbladig Crinum

    Anubias Barteri Barteri

    Vad tror ni? Är det någon som har koll på en förgrundsväxt som man kan låta breda ut sig ordentligt, från denna biotop?

    Nu till fiskarna:

    Ett par Steatocranus casuarius alternativtSteatocranus irvinei

    15 st Barbus fasciolatus

    Om allt går bra så kanske jag även slänger i några thomasiciklider efter några månader.
    Problemet är att jag inte har hittat någon algätare som härstammar från kongofloden, eller hela västafrika för den delen. Funderar på att fuska lite och slänga i några otocinclus eller ett par ancistrus för att ha några som städar lite. Någon som har någon algätande mal från denna biotop att tipsa om?

    Så, några åsikter? Några växter eller fiskar som ni tycker inte passar/skulle passa? Bilder kommer så fort akvariet är på plats vilket borde vara imorgon.
    Senast redigerad av stork; 22 January 2011, 20:34.
Arbetssätt...