low-tech/aquascape är det möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    low-tech/aquascape är det möjligt?

    God dag

    Under natten slogs jag av tanken att starta ett litet aquascape (ca 20 L) då jag inte är speciellt intresserad av att köpa en co2 anläggning och allt annat som brukar vara en självklarhet i ett aquascape...

    Ekonomin är näst intill obefintlig eftersom csn är så otroligt givmilda av sig.

    Lite jord i botten bygga upp sitt landskap med sand, sten och någon rot.
    Kör man utan filter så bör man nog ha lite levande varelser i för att få en bra balans, räkor kanske

    Frågan är om växter tillräckligt småväxta för scaping växer för långsamt..
    Man kanske till och med ska torrstarta detta för att få växterna att ta sig ordentligt först..

    Vad tror ni kan detta fungera eller är det onödig tid och kraft?
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Dom flesta växter som används inom aquascape idag är ju co2 krävande samt lite extra gödning som tex pmdd.. DOCK finns det ju inga regler man kan ju få ihop ett skit snyggt kar utan krävande växter!

    Men utan pump och något levande i karet tror jag dock inte så mycket på.. Utan ytrörelse så får du ingen syretillsättning i karet.

    Men du hade absolut kunnat tävla med ett low-tech! Utan tvekan!

    Kommentar

    • ViktorCollin
      • October 2010
      • 17

      #3
      meningen med low-tech är väll att syret skall komma från växterna och att co2 ska stanna kvar pga att det inte är någon ytrörelse och nybildas av de små levande varelserna..

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Jo men om du ska tävla i ett low tech och samtidigt ska prega det fullt med snabbväxande så det blir syretillsatt så tror jag inte direkt det går att få till något i aquascape klass

        Kommentar

        Arbetssätt...