Nu är det inte mycket kvar :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Profettheone
    • October 2008
    • 29

    Nu är det inte mycket kvar :-)

    Detta är fortsättningen från: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124497

    Har tyvärr inga bilder på hur akvariet såg ut med bakgrund, men tro mig när jag säger att det såg riktigt illa ut. Här är jag färdig med lister. Bänken, ja döm själva. Har lagt extra massonit på sidorna för och bredda, plus att det var en skada på höger sida.

    Bänk

    Akvarium

    Så, efter 9 månader har det tagit denna form och kommit inomhus. Men det är dock inte klart än.

    Projektet står där det ska vara:-)

    Bakgrunden är gjord enbart av vattenfärger och sprayad med klarlack. Är en tillfällig lösning tills jag finner godtagbart pris på "back to nature" varianter, eller skapar min egna i mån av tid.

    Om ni undrar vad det är som står uppe på akvariet, så är det ett hemma gjort bilogiskt filter, men som ska göras om helt i ny form och sitta till höger om akvariet ovan vattenytan, annars blir det blött. Kör även för tillfället min gamla utombordare ståendes på en IKEA pall då jag ej fått dom beställda grejorna till mitt filter och beställda koralia nano.

    Lysrampen står i mitt garage för målning och ska komma in så snart den är klar. Har dock inte bestämmt mig för hur jag vill ha den. Hängandes över akvariet eller jag bygger enkel ställning på sidorna så den kan sitta ovan.

    Bara för och nämna. Detta ska vara ett öppet akvarium utan täckglas. Ska ha klätterväxt Aristolochia macrophylla och vatten lijor // finns en mängd olika. Kanske även testa med näckrosor, våra svenska då.

    Använder även en gammal doppvärmare som min far köpte på loppis för 25:-, 150wattare. Fungerar aldeles utmärkt... billigt och gott!

    Så, det är där jag står just nu.

    *En timme efter jag skrev detta så gjorde min 3 åring något som jag bara kunde drömma om. Han hällde i all fling-fisk mat i tanken, ca 150g av hela 175. Som ett stort moln av, ja, mat! Blev lite smått orolig, men det gick bra och jag fick ur nästan allt, eller snarare den mängden så mina stackars fiskar inte dör. Sen skickade jag min son in på rummet och talade om att man måste fråga innan man ger mat. Fy fy. Så en läxa lärd, ha ej maten ståendes på akvariet, iaf inte flingfoder om barnen är uttråkade. Dom vet ändå att dom slipper undan med en enkel utväg till skilnad om det var en vuxen.*

    3 fiskar dog under denna fisk sörja // hade fullt upp hela kvällen med vattenbyte och rengöring av filter. Suck :-(
    Senast redigerad av Profettheone; 30 August 2009, 18:49.
  • Profettheone
    • October 2008
    • 29

    #2
    Fick mina PVC kopplingar i Tisdags och svängde förbi deras butik u sundbyberg för och köpa till lite extra och märka på deras kundservice som är usel!
    Iaf så är det bra priser på PVC delar (samma som här:http://www.aquaristic.net ) vilket betyder en hel del då svensk PVC, typ vit är svindyr.
    Så idag satte jag ihop skönheten, borrat upp hål och testat. Fungerade utmärkt det lilla jag testade. Nu ska det bara upp ett skåp på väggen till höger ovan akvariet där filter och annat akvarie material ska ha sin plats.
    Har även bestämt mig för och tillverka min egen lysramp vilket inte kommer bli allt för svår. Ska bara bestämma mig för vilken typ av lysrör jag ska ha, nya eller gamla // = pengar i watt!
    Har ej tagit bilder på filtret utan ska göra det imorgon vilket kommer postas här.

    ;-)
    Senast redigerad av Profettheone; 02 September 2009, 20:00.

    Kommentar

    • Profettheone
      • October 2008
      • 29

      #3
      Filtret har kommit upp. Men bara provisoriskt. Här ett par bilder på hur det fungerar för den som inte vet. Måste säga, att det blev riktigt bra när man har riktiga kopplingar och tillgå till normala priser.

      Pumpen är ställbar från 1000-2000 literH. Eheim Compact 2000
      Pump


      Använder ceramiska ringar samt biobollar. Grovfilter som uppgår till finare mot toppen.
      Filter(kompost låda)

      Under locket i biofiltret. (OBS: Denna har ej UV ljus. Ej av betydelse!)
      Under locket

      Kommentar

      • Profettheone
        • October 2008
        • 29

        #4
        Senast redigerad av Profettheone; 05 September 2009, 09:51. Anledning: Dubbelpost!

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Din bänk blev riktigt snygg! Det är inte alltid så lätt med förståndet hos en 3åring

          Men det ser ut att bli riktigt bra det där.

          Kommentar

          • JothaR
            • August 2008
            • 115

            #6
            Ser riktigt bra ut ja... Skall bli kul att följa utvecklingen =)
            ------------------------------------
            JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

            Kommentar

            • Profettheone
              • October 2008
              • 29

              #7
              Åter tillbaks till Zoopet

              Ber om ursäkt för min frånvaro!

              Det nämnda akvariet ovan åkte ut nu i onsdags för ett nyare men 50 liter mindre "snyft".
              Stor anledning till borttaget är osäkerheten kring siliconet. Samt att jag ville förnya.
              Då detta är ett hemma bygge och säkerligen över 13 år, så beslutade jag mig för och göra mig av med detta.
              Så såg det ut innanKlicka på bilden för större version

Namn: 20140929_153415_Android.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,6 KB
ID: 2164154 ser nu ut så här Klicka på bilden för större version

Namn: 20141016_212318_Android.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,3 KB
ID: 2164155

              Det nya karet blev riktigt snyggt må jag själv säga. Då efter en hel del slit med det, med tanke på att förra ägaren ej gjorde rätt vad gäller "back to nature" modellen och rening.

              Ser nu ut så här Klicka på bilden för större version

Namn: 20141016_213831_Android.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,2 KB
ID: 2164156 och renar enormt bra.

              Det går, Malawi, silverhaj, tigerbarb(sonens), praktbotia, ancistrus, gibbicep samt en piraya som jag ville göra mig av med. Men frugan ville behålla klumpfisken.
              Dock så går som vi vet ej tigerbarbar samt L malar riktigt så bra ihop. Har ej en bra lösning på detta problem!!

              Lill pojken har ett kar i sitt rum där jag ville placera tigerbarbarna. Men dessa är inte lätta och fånga upp.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20141018_114226_Android.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,2 KB
ID: 2164157

              I denna går det 3 ålar. Varav en fire eel. De andra 2 vet jag ej namnet på. 4 scalarer som inte trivs och en synodontis mal som haft en fight med fire eel. Så nu vet dom sina platser.
              Detta akvarium ska dock göras om. Synodontis går ej ihop med L malar då den är alldeles för aggressiv och tuggar sönder fenor. Men jag har haft den alldeles för länge för och göra mig av med den. Dock ska de andra 2 ålarna bort.
              Senast redigerad av Profettheone; 18 October 2014, 10:51.

              Kommentar

              • Profettheone
                • October 2008
                • 29

                #8
                Tigerbarberna har fått ett eget kar. Silverhajarna är jag lite osäker på. Enligt mig så fungerar dom bra med malawi. Men vad anser ni?

                Kommentar

                Arbetssätt...