63 liters Med amazon tema, lite tips, smakråd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wictor_88
    • March 2007
    • 210

    63 liters Med amazon tema, lite tips, smakråd.

    Hej har nyligen startat upp mitt 63 liters akvarium, hade gärna köpt större men i en etta var det lite svårplacerat så det fick bli en kompromiss.
    Har sedan tidigare ett ca 25-30 liters hos föräldrarna efter att mitt 110 liters började läcka och inte blev tätat efter ett antal försök, så då svalnade intresset, men nu kände jag att jag får göra nått för dom stackarna i det lilla akvariet hos min aföräldrar.

    Tanken med akvariet är att det ska vara lite amazonflodstema över akvariet, och då med fiskar där ifrån och gärna växter, (troligen redan inhandlat arter från andra delar).
    Förmodligen är inte engelsksjösten heller optimalt Men men.

    Min tanke är iaf att fiskbeståndet ska vara följande.

    Ett stim med rödmunstetra (kan skippas pga platsbrist)
    4-5 pansarmalar
    En skäggmal, ancistrus hoplogenys (varit min i ca 5 år därinnan min polares i 2-3 år)

    Sedan även någon sorts mindre ciklid, fjäril, palett, eller som passar bäst.

    Då var tanken kanske en hane 2 honor för bästa trivsel och ingen grannfejd.

    Om nu inte detta skulle funka så kanske man kan göra en kompromiss till och väjla några guramis istället som tex mosaik?

    Hoppas någon kan bolla lite ider, och tänken är att fiskarna ska trivas i första hand.

    Lägger bilder under här!

    Mvh Victor


    Översikt


    Pansarmal
    Senast redigerad av Wictor_88; 20 June 2009, 11:21. Anledning: lkmk
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Hej!

    Skäggmal, Ancistrus, behöver större akvarium än 63liter, minst 100liter ska de ha. Så den borde du inte ha...
    Har också för mig att Rödmunstetra ska ha minst 120liter eller liknande. Som stimmfisk kan du ha någon liten rasbora tex. Boraras brigittae.

    Pansarmal funkar ju, men minst 6st då i och med att de är stimmfiskar.
    Fjärilsciklid kan du också ha. Ibland är det inte bättre med två honor, då en av dem kan bli mobbad av de andra då.

    Mosaikgurami ska ha större kar också.

    Kommentar

    • Wictor_88
      • March 2007
      • 210

      #3
      Okey tråkigt med skäggmalen, han är strax under 10 cm ska tilläggas, och kanske inte ska nämna att han har bott i ca 25-30 liter de senaste åren.... Dock aldrig varit sjuk eller sett dålig ut han/hon är ju trots allt snart 7-8 år.

      Då stryker jag rödmunstetra.

      Och införskaffar 5 stycken pansarmalar till.

      Och ang mosaik såg jag att dessa kan bli rätt stora så där har du nog rätt, kanske dvärggurami funkar ?


      Ska även kolla upp ang ciklider, och rasbora.
      Senast redigerad av Wictor_88; 20 June 2009, 14:13. Anledning: hon

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Jag förstod nästan det av ditt första inlägg. Inte bra på något sätt men nu kan man ju inte göra något åt det. Ancistrus är väldigt tålig och tolererar det mesta, även om de inte trivs. Så om du nu väljer o behålla den är ju 63liter bättre än 25....Men som sagt är det en stor mal som vill ha större utrymme.

        Dvärggurami funkar bra.

        Har du några fiskar i det nu? Hur länge har det varit igång?

        Kommentar

        • Wictor_88
          • March 2007
          • 210

          #5
          Det har varit igång sedan i tisdags, och har 6st guppi i nu,och en pansarmal.

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Okej. Det räcker gott och väl med de fiskarna nu i början. Köp inga mer fiskar förrens vattnet är mer stabilt, vilket blir om ca 1-1,5 månad.

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Bambubakgrunden passar väl inte riktigt i en amazonas biotop?

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • Wictor_88
                • March 2007
                • 210

                #8
                Ursprungligen postat av NIC
                Bambubakgrunden passar väl inte riktigt i en amazonas biotop?
                Haha nej det är från akvariekartongen.
                Ska bli någonslags sten/trä tema sedan.



                Yes ska stabilisera sig nu ett tag har även haft i ca 0,5 l vatten från mitt andra akvarie där de första fiskarna kommer ifrån, ska ner och göra vattentest i min akvariebutik i nästa vecka, även rådgöra om lite fiskar osv.

                Ang stenar från naturen, det är grönt att lägga ner om de är kokade och skrubbade noga?
                Senast redigerad av Wictor_88; 20 June 2009, 15:28. Anledning: k

                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  #9
                  Uppdate, nytt lysrör från Philips som enligt säljaren va det bästa och hade tagits upp på detta forum.

                  Och är det någon som har tipspå ciklider som passar till 60 cm 63 liter?

                  Olika sorters fjärilsciklider vet jag me finns det andra?


                  Mvh Victor

                  Kommentar

                  • Uddaveka
                    • June 2007
                    • 431

                    #10
                    kakaduaciklid skulle också fungera bra. Paletter och gurami (såg att du nämnde dm här ovanför), kommer från asien.
                    ~Love animals~
                    Kramar Sofia
                    160l, 100l, 54l, 40l

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      #11
                      Ursprungligen postat av Uddaveka
                      kakaduaciklid skulle också fungera bra. Paletter och gurami (såg att du nämnde dm här ovanför), kommer från asien.

                      Jasså, blir inte de ganska stora? ska kolla upp dem.

                      Paletter visste jag inte att de va från asien men gurami vet jag.

                      Men kommer med största sannolikhet bli 2 små ciklider av någon sort.

                      Gul fjäril är riktigt fin, men måste titta runt och rådfråga.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Paletter kommer väl från afrika?

                        ett stim av neontetra hade väl funkat? och så ett stim pansarmalar på botten och sedan ett par av någon liten ciklid.

                        Kommentar

                        • Wictor_88
                          • March 2007
                          • 210

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          Paletter kommer väl från afrika?

                          ett stim av neontetra hade väl funkat? och så ett stim pansarmalar på botten och sedan ett par av någon liten ciklid.
                          Ska läsa min bok och gå till botten med vart paletter kommer ifrån

                          Kanske ett stim, planen är att en skäggmal (ancistus) 4-5 pansarmalar, ett par ciklider.

                          Kinna kommer du ifrån, då kanske du känner min polare Samuel.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wictor_88
                            Ska läsa min bok och gå till botten med vart paletter kommer ifrån

                            Kanske ett stim, planen är att en skäggmal (ancistus) 4-5 pansarmalar, ett par ciklider.

                            Kinna kommer du ifrån, då kanske du känner min polare Samuel.
                            där kan du läsa om dom


                            sikta på att köpa 5-6st istället. är ny in flyttad sen april förra året så jag känner inte så många än.

                            Kommentar

                            • Wictor_88
                              • March 2007
                              • 210

                              #15
                              Så langar upp ett par bilder, det går i rätt riktning iaf, ljuset ser bättre ut och den nya växten som jag glömt namnet på just nu är på plats.

                              Växten köpte jag hos Herkules zoo, och herre gud va fiskar de hadde, va där när jag va liten men kom inte ihåg att de va såpass mycket. Kommer nog bli ett par besök till dit, förövrigt nöjd med amazon växten som de kallade den, och hade tur det va två plantor i en kruka

                              Översikt


                              Btw vad kan detta vara som jag fick med i javamossan?



                              Guppys, som jag tycker är vackra, härstammar från några indian guppy som beblandade sig med "vanliga guppys" men som har gått tillbaka i färg och storlek till indian guppyn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...