Behöver massa tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    Behöver massa tips!

    Hej!

    Jag är så gott som helt ny i denna världen, haft lite malawis tidigare men inte i den grad jag vill nu så jag skulle vilja ha lite tips och råd.
    Jag har läst på lite olika ställen och så men tycker det står olika lite här och var.

    Jag har köpt ett Juwel 450 Vision, vilket jag kanske ångrar att jag inte tog ett mindre. Tycker alla säger olika kring pumpar, filter, bakgrunder så jag vet inte vad jag ska köpa. Tanken just nu är att ha någon sorts Malawi då jag gillar öppna ytor utan mängder av växter.

    Men nu kommer alla funderingar.
    Sitter bara originalsaker i nu, juwel 1000 och en doppvärmare på 300w men vet att inte pumpen räcker till iaf!

    Byta till den större Juwel 1500 och komplettera med en filterpump till?
    Köra med originalpump och filter och endast sätta in en lös pump för mer fart?

    Bakgrund? Jag har knappt sett nån i verkligheten, men vilken ser bäst ut och har bäst kvalité, aquaterra eller BTN?


    Vet inte vad jag gett mig in på! hahaha
  • Guest

    #2
    450l blir alldeles perfa!
    Köp en fx5:a + hydor coralia 2 om de ska vara så billigt som möjligt. Annars så skulle ja köra me eheim 2260 + coralia 2.
    Senast redigerad av Gäst; 12 June 2009, 11:08.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ett mycket viktigt tips: Läs på om akvarieuppstart innan du drar igång det. Då undviker du risk för massdöd senare! Det finns både bra artiklar och trådar om det härinne.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Eric_H
        • June 2009
        • 87

        #4
        Ursprungligen postat av Narii
        450l blir alldeles perfa!
        Köp en fx5:a + hydor coralia 2 om de ska vara så billigt som möjligt. Annars så skulle ja köra me eheim 2260 + coralia 2.
        Om jag kör med detta så slänger jag alltså ut de grejor som sitter i idag och det behöver inget extra filter mer än det som sitter i ytterfiltret?

        Kommer nog ta ett tag att få igång det här, är ju inte så man har överflöd av sedlar och så vill man ju fan inte fuska ihop nånting heller

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Du kan lämna de som sitter i, och använda det med. Lättast så iaf.

          Du kan ju alltid börja me de inbyggda + en coralia.

          Kommentar

          • Eric_H
            • June 2009
            • 87

            #6
            Det finns ju hur många olika märken som helst! Men finns det något som är strået vassare/mer prisvärt än andra, du verkar tycka bra om coralian, en kompis till mig rekommenderade aquaclear.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Tunze har högre kvalité men coralian e bra.
              Ganska stor prisskillnad oxo.
              Hydor coralia 2: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=290&page=1

              Tunze turbelle nanostream 6025: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=294&page=1
              dom är båda energisnåla men pumpar massor me vatten.
              Aquaclear har inte sånna här pumpar, och de drar massor me ström.
              Senast redigerad av Gäst; 12 June 2009, 15:47.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                De cirkulerar bara en massa vatten, då är det i mina ögon bättre att köra med någon typ av innerfilter så du får mer filtervolym, typ Eheim 2252 eller Fluval4.
                Allra helst ett fett ytterfilter tillsammans med originalpumpen så kan du till slut ha ett ganska bra tryck på fisklasten.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ja, de va ju de ja sa... Men han hade inte pengarna atm..

                  Kommentar

                  • J Stefan J
                    • July 2006
                    • 74

                    #10
                    Jag skaffade ett Juwel rio 300 2002 & ångrar att jag inte tog det största rio 400.
                    Man vill alltid ha större men som du säger pumpen räcker inte till & är svår att se om den pumpar . Jag rekomenderar som vanligt Aqua El filter fan 3 som pumpar 750l/h & som är begåvad med en luftslang som direkt visar omdet är något fel på flödet. Den nämligen börjar stöta obehagligt utan rytm så fort flödet av vatten & syre blir för dåligt. Jävligt irriterande men samtidigt slår det sällan fel & man har "om man orkar & har motivation god tid på sig att fixa det hela"

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Nja, den syreslangen gör inte mycket nytta för syreförsörjningen till karet utan kan då vara mer en indikator på pumpens flöde. Då är det bättre att ha bra ytcirkulation så får du mer syrebyte ner i vattnet.
                      Och jag håller helt med dig, köp så stor kar som möjligt då man annars ofta ångrar sig efter ett tag att man inte gjorde det!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Eric_H
                        • June 2009
                        • 87

                        #12
                        Hej igen!
                        Har funderat i helgen och vill ha en riktig pump från början, men jag sitter här och undrar varför det inte räcker med en fx5 från början?

                        Sen har det hänr en annan sak, sambons lillasyster passade vår lilla kattunge igår. Och snäll som hon är tyckte hon att mitt kar var smutsigt och skurade det, med fönsterputs!!!! Vad gör jag nu?? Är det så farligt som folk säger? Hålla på och skölja med vatten i flera omgångar eller vad kan jag göra?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Kör du med Juwels innerfilter samt en FX5:a så räcker det alldeles utmärkt!

                          Är karet tomt så kan du bara skölja ut karet ett par gånger så är det lugnt (för det var på insidan, eller).
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Eric_H
                            • June 2009
                            • 87

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Kör du med Juwels innerfilter samt en FX5:a så räcker det alldeles utmärkt!

                            Är karet tomt så kan du bara skölja ut karet ett par gånger så är det lugnt (för det var på insidan, eller).

                            Okej, fx5:ans filter räcker alltså inte, var så nöjd med att jag kanske bara skulle kunna köra med en och ta ur den stora lådan.

                            Hahaha aaa det var på insidan! Men då kör jag över ett par ggr med en svamp o massa vatten

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Visst skulle det räcka med bara en FX5:a rent rengörningsmässigt, men jag har Malawi på jobbet och en cirkulation på ca 3000 liter/timmen i ett 450 liters kar är inte mycket att skryta med...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...