Svarta fläckar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Svarta fläckar?

    Orkar ni med ett par frågor till från mig? Det har kommit svarta fläckar på stenen i vårt akvarium. Verkar inte vara något som sugfisken vill städa bort, för den är där och suger men inte just på fläckarna.

    Vi har fått vattnet betydligt klarare sedan vi slutade att mata varje dag och inte har rengjort filtret, inga fiskar har dött *peppar-peppar*. Nu har det inte gått så lång tid så vi får vänta och se.

    Sen undrar jag om vi har tillräckligt med växter i akvariet. Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket man bör ha. Ska man ha nån bakgrund och isåfall vad för någon.

    Bilder finns här: http://trixie63.blogg.se/?tmp=07100411
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Hej!
    Jag tycker gott att du kan ha dubbelt så mycket växter! Gruppera dem gärna, så att det inte är "jämna" avstånd mellan alla, kanske ha lite fler i bakkanten som en fin "bakgrund". Det ser naturligare ut

    Fläckarna är säkert alger! Det är helt naturligt att få alger i ett akvarium. De finns -alltid- där, det är bara olika hur mycket de förökar sig. Oftast kommer en viss sorts alg först, i nystartade akvarier (bruna kiselalger), senare kommer andra typer av alger. Så man kan uppleva olika perioder då man får olika alger. Efter en längre tid stabiliseras det för det mesta, och man får mindre alger totalt sett.

    Det man kan göra för att minska alger är ju: Mycket växter (de tar näring och då får algerna mindre näring), rätt sorts ljus till växterna (ett bra lysrör), lagom lång belysningstid (själv har jag 10 timmar), och sparsam matning så att det inte ligger matrester på botten

    Jättebra att du matar sparsamt och inte gör rent filtret. Mitt filter brukar få ett sämre flöde efter cirka 4-5 månader, då kan man skölja av filtersvampen lite försiktigt men inte göra rent helt... Men du märker själv när flödet börjar minska, det ska ta lång tid.

    Har du några bottenfiskar, så vill de ha särskilda tabletter som sjunker till botten. Men oftast räcker det med en halv tablett så att den verkligen äts upp snabbt. Har du inga bottenfiskar så ska du mata så att maten äts upp direkt och inte flyger runt i akvariet och in i filtret. Små portioner

    Gör du några delvattenbyten? Jag byter cirka 25% en gång i veckan (söndagar), det tycker jag fungerar bra.

    Men som sagt, gärna fler växter så att det blir lite lummigt

    Själv har jag problem med svarta tofsalger i mitt akvarium. Det är troligen för att jag har för dåligt lysrör, men de gör ju ingen skada! Mina växter växer bra ändå. Så här ser mitt akvarium ut:
    Senast redigerad av toccata; 07 March 2009, 10:31.
    / Ebba

    Kommentar

    • Trixie63
      • February 2009
      • 41

      #3
      Vilket jättefint akvarium du har! Vad är det för storbladiga mörkgröna växter du har? Hur stort är ditt akvarium?

      Har funderat lite på om det spelar någon roll hur många olika växter man har, så att det inte blir rörigt. Finns det någon tumregel?

      Vi byter vatten varannan vecka, 1/3 ungefär. Idag har jag köpt tabletter till bottenätande fiskar samt en bakgrund. Har lagt till några nya bilder ifall du vill se: http://trixie63.blogg.se/2009/march/...t.html#comment

      Tack så mycket för ditt svar

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Mitt akvarium är 110 liter. De mörkgröna storbladiga är Anubias, en av de mest lättskötta växter som finns (och finns i alla zooaffärer). Det finns både lågväxta och högväxta sorter, vilket är viktigt att tänka på.

        Om du köper anubias, så ska den planteras med rötterna i sanden, men rotstocken som rötterna går ut från ska vara ovanför sanden. Så rotsystemet är synligt till viss del, vilket jag tycker ser häftigt ut.

        Det finns inga tumregler, men jag tycker det är finast att inte blanda för mycket. Till exempel kan man ju ha flera stycken av samma lågväxande växt, sen några av en som blir större, så att det blir grupper och fina "övergångar" mellan växterna. Sätter man de högre växterna i bakkanten så blir ju perspektivet finare med, då ser akvariet större ut!

        Mer växter betyder alltid mindre alger, eftersom de konkurrerar om näringen. I ett nystartat akvarium finns det inte så mycket näring i sanden, den byggs upp under lång tid när bajs, matrester och annat förmultnar och blir till näring. Så det kan ta ett tag innan växterna börjar växa synligt.

        Ett tips jag har till ditt akvarium är som sagt att gruppera växterna lite mer tillsammans, så att något hörn blir "lummigt". Den stenen som du har som ligger på sanden, skulle se mer naturlig ut om du grävde ner den någon centimeter i sanden, så att den liksom "sjunkit ner" lite i sanden

        Lycka till med ditt akvarium! Och bli inte förskräckt om det blir allt mer "brunt smuts" i sanden, det är naturligt och när akvariet fått en bra balans bryts bajs och annat ner mycket snabbt av alla nyttiga bakterier som bor i sanden och i filtret.
        / Ebba

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          snyggt Ebba, det enda som fattas är att det sitter en snygg U3 i högra hörnet
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            snyggt Ebba, det enda som fattas är att det sitter en snygg U3 i högra hörnet
            Nu går du ju off topic. Det enda som fattas är att alla tofsalger försvinner, skulle jag säga
            Men bilden är ganska gammal. Och så är det en "temporär lösning" eftersom vi precis flyttat hit och ska flytta igen om 5 månader. Sand för pansarmalar i ena hörnet, osv. Jaja, jag ska absolut ta en titt på den pumpen.
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...