Första akvariet med en Kamphane.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • milily
    • December 2008
    • 3

    Första akvariet med en Kamphane.

    Hej allihopa.

    Jag fick för mig en vacker dag att köpa mig en fin fin kamphane. Har läst på en hel del, men fortfarande är det frågor jag har snurrandes runt som jag inte kunnat få svar på. Och det är här ni kommer in i bilden.

    Vad är det för storlek EN kamphane ska ha på sitt akvarium?

    Om han bygger ett skumbo, vad betyder det? Betyder det att han vill leka, bara trivs i sitt hem eller bygger dom skumbo oavsett vad det är för förhållanden eller känslor han har?

    Vill en kamphane ha sällskap, eller trivs han bäst själv?

    Min käraste har ett saltvattensakvarium, så han är inte kunnig inom sötvattensakvarium så honom kan jag ju inte fråga.

    Stort tack från mig på förhand.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Såhär tycker jag och du kommer säkert få olika svar på din fråga är jag rädd
    Köp ett minst 60L akvarium och inred med mycket växter och gärna växter som sträcker sig ända upp till ytan.
    Skaffa en Kamphane du gillar och inga honor. Han kommer trivas alldeles utmärkt utan honor som bråkar med honom. Skulle han bygga skumbo är det inget du behöver bry dig nämnvärt om utan det är förmodligen bara ett tecken på att han trivs.
    När akvariet har varit igång med fisk i minst en månad kan du köpa till andra passande fiskar om du vill. Tex. Pansarmalar, någon sugmal eller ett litet stim med någon rasbora.
    Tillsätt några fiskar med en månads uppehåll tills du uppnått den mängd du vill ha och mata sparsamt under hela uppstartstiden för att utesluta nitrit.
    Tänk på att vissa fiskar inte funkar ihop med kampfisk men om du håller dig till de jag rekommenderade ovan bör det inte vara några problem.

    Lycka till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Jag skulle säga att 40 liter räcker till en hane, dock blir det svårt att hitta andra fiskar som kan städa åt honom, osv. då.

      Efter att ha läst om andra som fått skumbo så utgår jag ifrån att de inte behöver trivas för att göra skumbo, utan att det är en instinkt som de gör i vilket fall.

      Detta misstänker jag efter att ha sett flera skumbo i affärerna, där kampfiskarna bor i 2 liters BURKAR och skitigt vatten.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • milily
        • December 2008
        • 3

        #4
        Jag får tacka så jätte mycket för era svar.

        Har ett litet kar på 17l för tillfället, där han en växt som går ända upp till ytan, lite flytväxter, en lite mindre växt och en rot.

        Det är rätt mycket i ett sådant litet kar, men på något sätt så är det inte mycket ändå. Det ser fint ut och han trivs alldeles utmärkt.

        Han simmar omkring som en liten dåre kommer fram till glaset när man kommer fram, äter väldigt bra och är allmänt... ja, glad.

        Innan någon säger något mindre positivt , så kommer jag inom en ganska så snar framtid skaffa mig ett större kar. Minst 100l. Och då kommer detta lilla akvarium att vara ett reserv akvarium.

        Här har ni en liten bild på det hela. Mindre bra ljus och inställningar på kameran, men det får gå ändå.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          det såg ju inte så pjåkit ut . Din kampfisk var riktigt fin
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            du kan om du vill ha honor till din hane. det är sällan dom dödar vandra, ibland är det att det är honorna som små bråkar med vandra och inte rör hanen, och mina hanar om dom är med honor ''ser'' lyckligare ut. ska du ha honor så ha minst 3st helst runt 6st. en hane ska ha ca 30L som minst. ska du ha honor också runt 40-60L som minst. jag har alltid haft 1kampfisk hane med flera honor.

            ha en temp på +26c +28c i karet.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Min favorit fråga:

              Hur vet du att kampfisken mår bra? Simma runt, äta, skita, och simma runt som en dåre för att på något sätt få sin dagliga motion måste han ju göra i vilket fall?

              Gillar att ställa den frågan till folk som har fiskar i för små akvarium och försvarar med "jag ser att han mår bra", även om han antagligen inte mår så bra som om han hade haft ett fullgott akvarium..


              Men du har iallafall lyckats inreda akvariumet bra, jag hade gärna haft det karet, men då endast som räk akvarium.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • milily
                • December 2008
                • 3

                #8
                Jaa, jag kan väl inte med 100% säga att han mår så bra som han skulle kunna göra. Är inte så erfaren när det gäller fiskar över huvudtaget. Jag är väl medveten om att karet är för litet.

                En fisk som är allvarligt sjuk, ser man väl på ändringar utseendemässigt samt att denne kan vara trött och jaa, helt enkelt röra sig sjukt?
                Självklart så kan man inte se hur han mår mentalt. Så som jag har upplevt det, så rör han sig inte på något annorlunda sätt mot vad han har gjort tidigare. I och för sig, han har nog aldrig bott i ett större heller för den delen. Vet med 100% säkerhet att han faktiskt skulle må bättre i ett stort kar med kompisar och allt vad det heter.

                Men som jag skrev i ett tidigare inlägg; jag kommer att köpa ett nytt inom en snar framtid och använda denna lilla som reserv, som karantäns kar.

                Jag får tacka för komplimangen jag fick av dig JojjeN

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Jag skulle säga att 40 liter räcker till en hane, dock blir det svårt att hitta andra fiskar som kan städa åt honom, osv. då.

                  Kan han inte städa själv?

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sjöhane

                    Kan han inte städa själv?
                    Vet faktiskt inte vad jag ska svara på detta, vet inte om du var seriös eller inte, eller vad du syftade på
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av milily
                      Jag får tacka så jätte mycket för era svar.

                      Har ett litet kar på 17l för tillfället, där han en växt som går ända upp till ytan, lite flytväxter, en lite mindre växt och en rot.

                      Det är rätt mycket i ett sådant litet kar, men på något sätt så är det inte mycket ändå. Det ser fint ut och han trivs alldeles utmärkt.

                      Han simmar omkring som en liten dåre kommer fram till glaset när man kommer fram, äter väldigt bra och är allmänt... ja, glad.

                      Innan någon säger något mindre positivt , så kommer jag inom en ganska så snar framtid skaffa mig ett större kar. Minst 100l. Och då kommer detta lilla akvarium att vara ett reserv akvarium.

                      Här har ni en liten bild på det hela. Mindre bra ljus och inställningar på kameran, men det får gå ändå.
                      http://1.bp.blogspot.com/_ES9sgywTlG.../s1600-h/1.jpg
                      Det där såg väl bra ut men har du ingen filtrering? Det tycker jag absolut du ska ha, en aquael fan 1 plus är billig och bra och justerbart flöde! ...Vill du ha ännu bättre grejer http://www.guldfisken.se/beta/catalo...4600c1b3ed2319
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Vet faktiskt inte vad jag ska svara på detta, vet inte om du var seriös eller inte, eller vad du syftade på
                        Jag kan inte så mycket om kampfiskar, men brukar de få andra fiskar att städa? Är det något beteende jag inte känner till? Jag har läst artbeskrivningen på zoopet men det stod inget om det. Vet ej om du var seriös angående detta ellet inte, eller vad du syftade på.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sjöhane
                          Jag kan inte så mycket om kampfiskar, men brukar de få andra fiskar att städa? Är det något beteende jag inte känner till? Jag har läst artbeskrivningen på zoopet men det stod inget om det. Vet ej om du var seriös angående detta ellet inte, eller vad du syftade på.
                          fiskar städar inte åt vandra. men det finns ju exempel bottenfiskar,räkor,sniglar som tar hand om lik,alger,matrester. och det kan man ju kalla att ''städa''.

                          vad du menade med ''kan han inte städa själv'' förstod jag inte heller. fiskar kan ju inte städa.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Jaha, jag läste det som om kampfiskhanen skulle få det svårt att hitta fiskar som kunde städa åt honom. Jag fattade fel. Nu förstår jag. Tack. Jag återgår till min kopp te.

                            Kommentar

                            • FamiljenMårtensson
                              • October 2008
                              • 93

                              #15
                              Akvariet såg ju jättemysigt ut! Han liknar min kampfisk lite.

                              Har han också såna där ljusblå typ lysnade ränder i fenorna när han kommer ut i ljuset? =)
                              Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                              Kommentar

                              Arbetssätt...