Åttkantigt 350L-Fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azak83
    • February 2009
    • 13

    Åttkantigt 350L-Fiskar?

    Har just startar mitt lite annorlunda akvarium. Det är åttkantigt, ca 60 cm i diameter och ca 2 meter högt. Rymmer ca 350 liter.
    Jag har köpt 4 st Ancistrusmalar och har 2 marmotscalarer (tror jag, de är lite silvriga med guldfärgad "panna"?) och två randiga, som djuraffären kallade Grå scalare.
    Är det någon som vet vart i värmland man kan få tag på kioscalare?
    Och den viktigaste frågan: Vad mer kan jag ha för fiskar? Gärna med lite färg på!
    Har inte haft akvarium på snart 10 år, och då var det bara ett litet ett....

    Hur många scalarer kan man ha i ett akvarium av denna storlek? Måste säga att jag blivit ganska förtjust i deras sätt att "åka hiss".
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    Många fiskar vill gärna kunna simma på längden typ så det kanske blir svårt att hitta fisk, som t.ex ancstrus är ju en botten levande mal och att du då ha 4 stycken på en sån liten bottenarera.
    Kan du skicka en bild, skulle vara kul att se hur ett sånt annorlunda akvarium ser ut?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • Azak83
      • February 2009
      • 13

      #3
      Han jag köpte akvariet av hade fler malar. Ett par av dem vill faktiskt gärna hålla till ganska högt upp!
      Finns bild på min sida: www.azak.webs.com

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Oj, det var ett annorlunda akvarium, minst sagt.

        Lite svårt att hitta algätande fiskar som gärna simmar på höjden, som sagt. Ett alternativ vore kanske äppel- eller posthornssnäckor? Posthornen är dock väldigt duktiga på yngla av sig, och att rensa snäckor i det akvariet är kanske inte det lättaste.

        Övriga fiskar med färg..tjaa...platys lär fungera bra ihop med scalarerna, och dessutom lär de ge lite dem lite småfisk att jaga då och då också.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Azak83
          • February 2009
          • 13

          #5
          Hmm... Snäckor vore lite roligt faktiskt. Men har märkt att Ancistrusmalarna gärna sitter ganska högt upp... Fast detta kanske inte är normalt för dem?
          Hur många scalarer skulle man kunna ha i detta akvarium?

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            om du bygger någon form av rotsystem så kommer malarna hålla till däri. I övrigt kanske de sitter högt upp för att vattnet blir för dåligt syresatt längst ner i botten. Det är ju trots allt en bit? :P jag skulle säga att du kan ha 10 skalarer där i men bara som unga sedan max 2 par som vuxna.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Jag tror heller inte att dina malar kommer trivas nåt vidare i det karet.
              Syrebrist misstänker jag med...
              Jag hade nog halverat mängden om du prompt envisas med att behålla dom.

              Äpplesnäckor hade jag provat!

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #8
                Om karet är 60 cm i diameter och 200cm högt, borde de inte vara 540L då?

                *Om man antar att tvärsnittet är en symetrisk oktagon.

                Kommentar

                • Azak83
                  • February 2009
                  • 13

                  #9
                  [quote=Anettejt;1256960]Jag tror heller inte att dina malar kommer trivas nåt vidare i det karet.
                  Syrebrist misstänker jag med...
                  Jag hade nog halverat mängden om du prompt envisas med att behålla dom.

                  Hmm... De verkar trivas ganska bra där nere, har god cirkulation och syresten i botten.... Men försöker övertala maken att vi faktiskt har plats för fler akvarier, kan flytta över ett par av malarna då. De är fortfarande väldigt små, så än så länge går det nog bra.

                  Kommentar

                  • Azak83
                    • February 2009
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av woodo
                    om du bygger någon form av rotsystem så kommer malarna hålla till däri. I övrigt kanske de sitter högt upp för att vattnet blir för dåligt syresatt längst ner i botten. Det är ju trots allt en bit? :P jag skulle säga att du kan ha 10 skalarer där i men bara som unga sedan max 2 par som vuxna.
                    Tack! Då är jag inte helt ute och cyklar som tänkte köpa 4 st scalarer till. Då lär de ha god möjlighet att hitta en partner att trivas med i alla fall.

                    Kommentar

                    • Azak83
                      • February 2009
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av JonasN
                      Om karet är 60 cm i diameter och 200cm högt, borde de inte vara 540L då?

                      *Om man antar att tvärsnittet är en symetrisk oktagon.
                      Jag ärdelös på matematik! Baserar mitt antagande på att det gick i straxt under 40 st inte riktigt fulla 10L hinkar. + Grus.

                      Nån som kan räkna ut det? En "sida" är 20 cm utv.

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #12
                        Volym

                        Enligt den här sidan http://henrik.eketjall.se/page/19/ där man för hjälp med att räkna ut volym för olika akvarier är ditt akvarium på ca 386 L (utvändigt mått) utan substrat. Om du skriver in hur tjockt substrat du har i kalkylatorn kan du även få fram volymen för substratet.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • JonasN
                          • September 2008
                          • 357

                          #13
                          Jo det stämmer om sidorna är 20cm.
                          Själv så räknade jag med en diameter på 60cm, men om sidorna är 20cm så är nog diametern 40cm.

                          *Måste tillägga att detta är nog de märkligaste dimensionerna jag stött på. En tumrgel vid akvariebyggen är annars att höjden aldrig skall vara högre än djupet. (Något som ifrångåtts lite lätt )
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av JonasN; 12 February 2009, 11:44.

                          Kommentar

                          • Azak83
                            • February 2009
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen postat av JonasN
                            Jo det stämmer om sidorna är 20cm.
                            Själv så räknade jag med en diameter på 60cm, men om sidorna är 20cm så är nog diametern 40cm.

                            *Måste tillägga att detta är nog de märkligaste dimensionerna jag stött på. En tumrgel vid akvariebyggen är annars att höjden aldrig skall vara högre än djupet. (Något som ifrångåtts lite lätt )

                            Du hade räknade med 6 kanter, det är faktiskt 8!
                            Men testade på länken du skickade, antal liter stämmer utv. Tack!
                            Senast redigerad av Azak83; 12 February 2009, 15:59. Anledning: Stavning

                            Kommentar

                            • osis
                              • February 2008
                              • 851

                              #15
                              snyggt akvarium! Snygga bilder på hemsidan också!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...