Nystart av akvarium, hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YPro
    • February 2009
    • 16

    Nystart av akvarium, hjälp?

    Hej på er alla!

    ...

    Läs inlägget längst ner.
    Senast redigerad av YPro; 06 February 2009, 14:00.
    Mitt akvarie!
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    #2
    Äh, fiskarna bryr sig inte om vad du har för växter. Så misslyckats rejält har du absolut inte gjort. Ta god tid på dig att välja ut vilka fiskarter du ska ha. Det är framförallt här man kan misslyckas om man kombinerar fel och förhastar sig. Använd zoopets sökregister och se om du hittar några arter som passar bra ihop utifrån storlek på karet, temperatur osv. pH kan vara bra att känna till. Antingen att du köper ett dropptest och kollar själv eller tar reda på det via vattenverket i din kommun.

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      ja du har gjort helt fel och hela världen kommer gå under på grund av detta. nej men seriöst läs på lite. låna någon bok på bibloteket ir läs guiden hur man startar ett akvarium här på zoopet. ph och nitrit test är bra att ha. och kom ihåg att inte ha för brottom. skynda långsamt. köp inte en massa fisk på en gång m.m. no need to panic
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • Utter
        • January 2009
        • 166

        #4
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 denna tråden är bra
        93 l 3 guppy hanar
        3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
        4 yngel eller mer och
        1 dvärgklogroda

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          Ursprungligen postat av Utter
          den jag menade riktigt bra faktiskt
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • YPro
            • February 2009
            • 16

            #6
            Nu har jag bestämt mig för att akvariet ska bestå av centralamerikanska fiskar.

            Då ska jag köpa lite till växter, och några dagar senare 3st platys, 1 hane och 1 hona.

            Är det något mer man ska tänka på ang. växterna? Jag har hittils bara tagit ut dem från sina krukor, tagit bort stenvadden(tror jag det hette), klippt till rötterna lite och stoppat in dem i gruset. Oroar mig mest för att växterna inte börjar växa och förblir så små som de är just nu.

            Sen har jag även ett filter där man kan välja om man vill ha luftbubblor inpumpade i akvariet, är det något som behövs eller kan jag bara stänga av den funktionen (låter ganska så mycket)?

            Går det att lägga till växter senare om man tycker att det är för lite? Samma sak för rötter och stenar?

            Ska lampan vara släckt på nätterna även om det inte är några fiskar i ännu?

            Nu blev det en väldans massa frågor.

            Ska även lägga upp ett par bilder sen, när fiskaran väl flyttat in


            //YPro.
            Mitt akvarie!

            Kommentar

            • Link_Mag
              • January 2009
              • 238

              #7
              brukar ha bubbelfunktionen avstängd då växterna inte gillar det så mycket. mer för akvarium utan/väldigt lite växter. för att växterna ska må så bra som möjligt är bra ljus viktigt. du kan också börja göda med PMDD som innehåller det mesta näringsämnen som växterna vill ha. PMDD kan man beställa från nätet. om man vill kan man även skaffa en Co2 anordning som tillför extra Co2 till karet. dessa anordningar brukar vara ganska dyra men man kan lätt bygga en själv. om du vill veta mer om hur man bygger en kan du skicka ett PM ir nått. lampan ska vara släckt på natten även om du inte har fisk i.

              hoppas jag varit till hjälp

              Mvh Link
              Diskus och Växter FTW!

              Kommentar

              • ATIX
                • September 2006
                • 96

                #8
                Ursprungligen postat av YPro
                Nu har jag bestämt mig för att akvariet ska bestå av centralamerikanska fiskar.

                Då ska jag köpa lite till växter, och några dagar senare 3st platys, 1 hane och 1 hona.

                Är det något mer man ska tänka på ang. växterna? Jag har hittils bara tagit ut dem från sina krukor, tagit bort stenvadden(tror jag det hette), klippt till rötterna lite och stoppat in dem i gruset. Oroar mig mest för att växterna inte börjar växa och förblir så små som de är just nu.

                Sen har jag även ett filter där man kan välja om man vill ha luftbubblor inpumpade i akvariet, är det något som behövs eller kan jag bara stänga av den funktionen (låter ganska så mycket)?

                Går det att lägga till växter senare om man tycker att det är för lite? Samma sak för rötter och stenar?

                Ska lampan vara släckt på nätterna även om det inte är några fiskar i ännu?

                Nu blev det en väldans massa frågor.

                Ska även lägga upp ett par bilder sen, när fiskaran väl flyttat in


                //YPro.

                Hej, tänkte hjälpa tioll med lite svar på dina frågor.

                Stäng av den där bubbelfunktionen då det inte ser snyggt ut (min mening) samt så är det som ovan skriver att växterna inte trivs lika bra.

                Dina växter kommer med all sannolikhet att växa, en bra sak kan vara att köpa snabbväxande växter i början och ha som uppstartsväxter. Min erfarenhet är att du inte behöver ha några speciella tillsatser till dina växter. Testa utan och ser växterna ut att må bra så behöver du inte tillföra någor själv. Jag har haft mitt akvarie i tre månader och än så länge mår mina växter fint.

                Man kan enkelt tillföra mer rötter och växter senare. Vad gäller grus går det också fint men då skulle jag rekommendera att du tar ut alla växter och rötter (samt 30% av vattnet) och planterar om efter att du lagt i mer grus. Jag gjorde själv det då jag tyckte det var för lite grus - hade problem att få fast mina växter.

                Belysningen har man mest för växterna och där bör du ha en maxtid på runt tio timmar om dygnet för att inte alger ska börja trivas i ditt akvarium.

                Kommentar

                • YPro
                  • February 2009
                  • 16

                  #9
                  Tack för svaren!

                  Flera av dem jag känner (inga akvarister dock) påstår att "bubbelfunktionen" för in syre i akvariet, men tydligen så är det inte så?

                  Nu har förresten 3 platys flyttat in, de håller på och utforskar runt i akvariet. Vill gärna köpa en hornsärv så det blir lite mer djungel där inne.
                  Några mer tips?
                  Mitt akvarie!

                  Kommentar

                  • Milbot
                    • November 2005
                    • 188

                    #10
                    Syresättning är viktigt, men det räcker att utblåset på filtret är riktat så att du får lite rörelse på ytan.

                    //Christian


                    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                    Kommentar

                    • YPro
                      • February 2009
                      • 16

                      #11
                      Tack för svaret, igen.

                      Ska lägga upp lite bilder senare, när lampan är tänd.
                      Jag har just nu bara 2 växter, eftersom hornsärv inte fanns i någon butik jag varit i. Något tips på lättskött, snabbväxande växt som gärna inte växer upp till vattenytan?

                      //YPro.
                      Mitt akvarie!

                      Kommentar

                      • YPro
                        • February 2009
                        • 16

                        #12
                        Blir dubbelpost nu men iaf. Nu finns bilderna i mitt signatur, kommentera gärna.
                        Mitt akvarie!

                        Kommentar

                        • cecilienne
                          • February 2007
                          • 282

                          #13
                          En mycket trevlig början Vad roligt..

                          Kommentar

                          • Milbot
                            • November 2005
                            • 188

                            #14
                            Ursprungligen postat av YPro
                            Jag har just nu bara 2 växter, eftersom hornsärv inte fanns i någon butik jag varit i. Något tips på lättskött, snabbväxande växt som gärna inte växer upp till vattenytan?
                            En växt som växer snabbt växer ju ofta upp till ytan snabbt. Fast Hygrophila difformis växer hyfsat snabbt och blir mer buskig tycker jag. Alltså lite annat beteende än typiska stängelväxter som hornsärv och limnophila sessiliflora, som sticker rakt upp.

                            //Christian


                            Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                            Kommentar

                            • YPro
                              • February 2009
                              • 16

                              #15
                              Tack för tipset där! Ska kolla på dem i affären sen och kanske köpa sådär, 1-2st.

                              Märkte imorse att temperaturen i akvariet log på 28C helt plötsligt, och den steg hela tiden. Sänkte värmaren en aning och hade fönstret öppet i en kvart. Nu ligger den lite över 27C. Om det inte blir lägre tills ikväll blir det nog avstängning av värmare och kanske öppning av ett par fönster.
                              Fiskarna började dock inte bete sig annorlunda. Vad kunde ha hänt?

                              Igår så såg jag några små genomskinliga saker (yngel) simmande på gruset. Vet inte hur platyyngel ser ut dock. Iaf blev de snart uppätna av de 3 platys jag har där i. Detta efter att jag varit hemifrån i 3-4 timmar. Ingen av honorna har blivit smalare, iaf inte så betydligt mycket. Är det möjligt att en kull blev uppäten så snabbt? Lite läskigt isf.

                              Just nu så simmar trion runt och smaskar på alger (tror jag) lite här och där.

                              Den hära hobbyn är tydligen mycket mer intressant är vad det ser ut.
                              Mitt akvarie!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...