snigelätare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jossanna
    • January 2008
    • 43

    snigelätare ?

    Jag skulle behöva tips på nån fisk som kan hjälpa mig att äta upp lite sniglar.
    jag har ett 200 liters kar med molly, platy och tetror än så länge.

    någon som ar bra tips på snigelätare?
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Botior är bra, men tänk på att de är stimfiskar som måste vara åtminstone 7-8 för att trivas bra och utveckla ett naturligt beteende. Praktbotior blir för stora för ditt akvarium (ca 30 cm) så välj någon mindre art, t ex skunkbotia (Botia morleti).

    Olle

    Kommentar

    • jossanna
      • January 2008
      • 43

      #3
      tack Olle för svar. Ska kolla upp vad för sorter där finns.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        finns många Botior som du kan ha för ditt kar

        du fick ett bra förslag Botia morleti,Yasuhikotakia morleti - vacker och underbar botia dock lite bråkig om där inte finns tillräckligt med utrymmen.

        andra som du kan ha är dessa, alla vill vara i stim och är vackra och blir inte lika stor som Praktbotia.

        Botia kubotai
        Botia striata
        Botia almorhae
        Yasuhikotakia sidthimunki - blir endast 3-6cm

        Kommentar

        • jossanna
          • January 2008
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          finns många Botior som du kan ha för ditt kar

          du fick ett bra förslag Botia morleti,Yasuhikotakia morleti - vacker och underbar botia dock lite bråkig om där inte finns tillräckligt med utrymmen.

          andra som du kan ha är dessa, alla vill vara i stim och är vackra och blir inte lika stor som Praktbotia.

          Botia kubotai
          Botia striata
          Botia almorhae
          Yasuhikotakia sidthimunki - blir endast 3-6cm
          när du pratar om botior i stim, hur många ska man ha då?
          tack för förslag ska kolla upp dessa

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av jossanna
            när du pratar om botior i stim, hur många ska man ha då?
            tack för förslag ska kolla upp dessa
            mer desto bättre. men från 5 till 10st. exempel Dvärgbotian vill vara i stim mer än 5 men Botia striata klarar sig bra med 5som minst antal.

            inte under 5st men som Lars-Olof skrev runt 7-8passar dom flesta.

            Kommentar

            • jossanna
              • January 2008
              • 43

              #7
              tackar så hemskt mycket
              nu har jag lite att titta efter i eftermiddag under mitt besök på zoo

              Kommentar

              • Mymh
                • January 2009
                • 2

                #8
                Perfekt, hade samma fråga. Antar att den återkommer ibland?

                Hoppas det inte gör något att jag "lånar" av din tråd, jossanna, har några frågor på samma ämne.

                Inte haft akvarium på många år, brukade ha algproblem då men aldrig sniglar. Köpte ett nytt nyligen och fick just sniglar, efter några veckor, i ett kar som är lite för litet för praktbotior.. rensade ändå stenar och växter (i synnerhet rötter) väldigt noggrant när jag satte igång.

                Äter även de små botiorna upp alla sniglar? Hur illa är det om några sniglar finns kvar? Jag läste på lite om sniglar och just praktbotior innan jag såg den här posten.. verkar som om de i synnerhet äter små/baby-sniglar, och att sniglar både är bra/dåligt (i större grupper bra, i mindre.. äter de upp växter och lämnar skräp efter sig).

                Så ett litet stim mindre botior "löser problemet" och sedan kan man strunta i sniglarna? Tack!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  jag vet inte hur mycket dom äter av det(dvärgbotian). jag själv har inga sniglar och har sällan haft i mängder.

                  men har du plats för dom så tycker jag du kan testa dom. det finns ju även andra botior som inte behöver ha samma utrymme som praktbotia.

                  annars är ju sniglar ett tecken på att man matar för mycket. sedan är ju en del sniglar nyttodjur som tar hand om skräp.

                  Kommentar

                  • Mymh
                    • January 2009
                    • 2

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    annars är ju sniglar ett tecken på att man matar för mycket. sedan är ju en del sniglar nyttodjur som tar hand om skräp.
                    Fick det intrycket när jag läste på lite innan jag hittade det här forumet.

                    Var osäker med matningen, visste att "hellre för lite än för mycket", tyckte jag gav ganska lite men det var svårt att avgöra.. i början åt fiskarna maten när den sjönk från ytan. Efter några dagar kände de sig trygga nog att äta direkt när jag kom och matade och jag såg då att mängden var för mycket, så drog ner ganska drastiskt på maten ett par dagar för att se till att de verkligen åt upp allt innan det sjönk till botten.

                    Känns iaf bra att du verifierar misstankar jag hade, inget vidare att gissa hit och dit.
                    Tack

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      jag vet inte om du matar för mycket eller för lite. men jag själv har fått lära mig här att det är ett tecken på att man ev matar för mycket.

                      man kan säkert få en massa sniglar av att inte mata för mycket också.

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #12
                        Det finns vissa akvarie affärer som hyr ut boitior till personer som har problem med sniglar för att dom är så bra på att äta dom små rackarna.
                        jag själv har en (1st)pakistan botia som går aldelse själv i mitt 100l.
                        har även ett 40l med guppy o en del sniglar.
                        Brukar ta lite sniglar i bland o lägga ner i 100l det tar inte många minuter förs dom är borta. Ligger lite toma genomskinliga skal efter dom kvar.
                        Så man behöver inte ha ett stim med botior men dom trivs så klart bäst med polare.
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Zarp
                          • January 2009
                          • 27

                          #13
                          Dvärgbotian och snäckor

                          Har av skilda skäl 2 (borde ha 5 men de kostar, svåra att få tag i och burken är inte så stor) dvärgbotior. Hade en del snäckproblem (kanelbullesnäckor) och släppte ned dessa två rackare. Soprent på kanelbullesnäckor på 2-3 dagar. De 2 trivs och simmar mycket tillsammans. De gör en hel del utflykter på egen hand också. Har fått intrycket att det beror på storleken på snäckorna, mina större malaysiska sandsnäckor (1,5-2cm) går de inte på, eller lyckas inte med. De större sniglarna jag har (algätande större historia, som jag glömt namnet på, cirka 1,5 cm med runt hus i mörkbrunt /orange med svarta prickar på, ledsen för demensen) får vara helt ifred. Upplever att jag med dvärgarna får lite balans i karet.

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #14
                            Snäckor är nytto djur som bör finnas i akvariet.
                            Snäckorna äter allt ifrån död fisk, alger, ruttnande växtdelar och överbliven fisk mat. Om man har för många är det för att man matar för mkt.
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            • jossanna
                              • January 2008
                              • 43

                              #15
                              ingen fara låna tråden bara

                              visst är det väl bra att ha lite sniglar i akvariet, men inte kul när de tar över och det bara myllrar överallt .. det får nog bli ett par botior här så småningom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...