bästa sättet att starta om man har tiden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utter
    • January 2009
    • 166

    bästa sättet att starta om man har tiden??

    jag ska köpa ett akvarium det blir ett litet till en början 54-60l någonstans jag har läst artiklar men saknar ändå vilket sätt som är bäst. (om man har tiden)

    jag tänkte om jag häller i grus och sätter i pump och dopper hur låg tid kan det ta innan jag kan lägga i fiskar??

    jag förstår ju att man måste ha i fiskarna för att få rätt bakterieflora eller vad man kallar det.....

    ska jag ha växter i från början eller måste jag vänta tills gödslet kommer (fiskarna)
    93 l 3 guppy hanar
    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
    4 yngel eller mer och
    1 dvärgklogroda
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Här har du den perfekta guiden


    Lycka till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Om vi låtsas att du köper akvariumet i morgon, så kan du samma dag fylla upp med vatten, starta pumpen, och plantera växterna. Sedan på onsdag så är det fritt fram att sätta i 3-4 fiskar.

      Därefter så låter du allt vara i en månad, och under den månaden matar du väldigt sparsamt. (Mer än mata ska du inte göra den månaden, vattenbyte kan du börjar med sen)

      Du ska helst inte hälla i mer medel än vattenberedningsmedel ochbakterie kultur den månaden.

      Efter den månaden så kan du köpa ytterligare 3-4 fiskar. Nu ska du också börja byta 20-30% av vattnet varje vecka.

      Sen väntar du 2-3 veckor, sen i med 4-5 fiskar till

      Sen kan du stoppa i 3-4 fiskar varannan vecka, tills du har önskat antal.


      Jag själv har brutit mot nästan alla dessa uppstarts regler i mina akvarium, och det har gått fint än då. Dock om man vill vara säker, så borde man nog inte bryta dom.

      OBS: Om du känner någon med akvarium som kan tvätta innehållet i hans/hennes pump i ditt akvarium så kan du stoppa i mycket mer fiskar första gången (Upp till 15 små, kardinaltetra storlek, eller 7-8 stycken lite större, guppy storlek), och sedan köra 4-5 fiskar varannan vecka direkt tills du har önskat antal.,
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Utter
        • January 2009
        • 166

        #4
        tack för den länken nina82 men vad gör vattenberedningsmedlet det trodde inte jag att man behövde om man väntade längre????
        93 l 3 guppy hanar
        3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
        4 yngel eller mer och
        1 dvärgklogroda

        Kommentar

        • Utter
          • January 2009
          • 166

          #5
          när jag köpt pump och grejer ska det tvättas innan man använder det?

          nu menar jag inte gruset för det vet jag ju att man ska men stenar rötter pump doppvärmare m,m
          93 l 3 guppy hanar
          3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
          4 yngel eller mer och
          1 dvärgklogroda

          Kommentar

          • berraåsnobben
            • December 2007
            • 113

            #6
            tvätta även växterna för de är ofta besprutade också
            Camping

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Utter
              när jag köpt pump och grejer ska det tvättas innan man använder det?

              nu menar jag inte gruset för det vet jag ju att man ska men stenar rötter pump doppvärmare m,m
              skölj allt i ljummet vatten och krama ur filterpatronen då den kan innehålla slaggprodukter från tillverkningen!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Utter
                tack för den länken nina82 men vad gör vattenberedningsmedlet det trodde inte jag att man behövde om man väntade längre????
                Oftast behöver man inte ens vattenberednings medel, eller vänta.

                Dock för att vara på säkra sidan så kan du hälla i medel, eller vänta 5 dagar. Men dock borde du köpa vattenberednings medel, eftersom det kommer behövas vid vattenbyte ändå. (Om du inte har vattenmedel vid vattenbytena, men ändå vill ha "rent" vatten, så kommer du behöva fylla upp några hinkar och låta stå i 5 dagar innan du faktiskt ska byta vattnet)

                Ursprungligen postat av Utter
                när jag köpt pump och grejer ska det tvättas innan man använder det?

                nu menar jag inte gruset för det vet jag ju att man ska men stenar rötter pump doppvärmare m,m
                Rötterna kommer att färga vattnet ganska brunt de första månaderna.

                Men för att slippa detta totalt, så kan du göra som jag gjorde: Lägg ner rötterna i en balja med det varmaste vattnet som du kan få fram i kranen. Därefter så låter du rötterna ligga där i några timmar, varefter du häller ut allt vatten, skrubbar roten med en ny diskborste (oanvänd, utan diskmedel). Fyll sedan på varmt vatten igen och lägg i roten.

                Byt vatten och skrubba roten 1-2 gånger om dagen i 1-2 veckor. Därefter är all färgning borta.

                Ursprungligen postat av berraåsnobben
                tvätta även växterna för de är ofta besprutade också
                Oj. Det har jag aldrig hört talas om.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Utter
                  • January 2009
                  • 166

                  #9
                  ok tack alla för svaren jag ska tvätta allt innan....

                  kanske kan använda denna tråden till en helt annan fråga:

                  om jag vill ha molly eller platy i mitt akvarium så ska man ju ha 3 st. kan man blanda olika arter då te.x en black molly en silver molly och en dalmatiner molly som dom tre djuraffären sa att man kunde göra så men jag vet ju att dom inte har hundra koll så för att vara på den säkra sidan
                  93 l 3 guppy hanar
                  3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                  4 yngel eller mer och
                  1 dvärgklogroda

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Utter
                    ok tack alla för svaren jag ska tvätta allt innan....

                    kanske kan använda denna tråden till en helt annan fråga:

                    om jag vill ha molly eller platy i mitt akvarium så ska man ju ha 3 st. kan man blanda olika arter då te.x en black molly en silver molly och en dalmatiner molly som dom tre djuraffären sa att man kunde göra så men jag vet ju att dom inte har hundra koll så för att vara på den säkra sidan
                    Hmm, vet inte riktigt det. Tror inte det, för min dalmatiner molly hona blev aldrig intresserad av black molly hanen.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Utter
                      om jag vill ha molly eller platy i mitt akvarium så ska man ju ha 3 st. kan man blanda olika arter då te.x en black molly en silver molly och en dalmatiner molly som dom tre djuraffären sa att man kunde göra så
                      Japp, det kan du göra.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Japp, det kan du göra.
                        men leker de verkligen då? Det är ju min egen erfarenhet att de inte gör.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Hur tror du att de olika odlingsformerna kommit till annars.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Jag har både silver, svart och prickiga mollys (snart skall de väck!) i 600-baljan, och de korsar sig med varandra hela tiden... här iallafall...

                            Kommentar

                            • Utter
                              • January 2009
                              • 166

                              #15
                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Jag har både silver, svart och prickiga mollys (snart skall de väck!) i 600-baljan, och de korsar sig med varandra hela tiden... här iallafall...
                              varför ska dom väck?

                              är det inte bra med för mycket korsningar??

                              men känner dom sig som en trio när det är olika arter...

                              vill gärna att min son på 3 år ska ha lite koll på fiskarna så dom blir lite personligare i alla fall mollyn eftersom vi inte kan ha så många av varje sort kommer ju bara ha ett litet akvarium.....
                              93 l 3 guppy hanar
                              3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                              4 yngel eller mer och
                              1 dvärgklogroda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...