Vattnet är i - några frågor om fortsättningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willeling
    • December 2008
    • 24

    Vattnet är i - några frågor om fortsättningen

    Hej,

    Skulle behöva lite feedback från experterna här

    I fredags em så startade jag och fyllde vatten i mitt nyinköpta 100L kar och placerade ut 5 växter i bottenmaterialet som är svart Råda sand.
    Jag har hällt i Tetra AquaSafe samt näringsämne som heter Easy-Life ProFito, utöver detta så har jag inte gjort något annat (skjölt sanden ordentligt givetvis).
    - Är det för tidigt att köpa 3-5 fiskar på onsdag, dvs. 5 dagar efter start?
    - Har jag missat något som skall i vattnet?
    - Stämmer det att jag ska släppa i lite mat redan nu, även om inte fiskarna finns där?
    - Jag tycker inte att vattnet blivit riktigt klart ännu, löser det sig om några dagar eller ska jag göra något?
    - Ska jag redan nu köpa sk. teststickor för att kolla t.ex. PH och ... ?
    - Något annan jag missat?

    Jag är medveten om att man kan läsa sig till de flesta svaren på mina frågor, men efter ett antal timmar här och en hel bunt med gratisblad från butiken och sist men inte minst snack med personal så snurrar det ordentligt innanför pannbenet...

    Tack på förhand!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av willeling
    Hej,

    Skulle behöva lite feedback från experterna här

    I fredags em så startade jag och fyllde vatten i mitt nyinköpta 100L kar och placerade ut 5 växter i bottenmaterialet som är svart Råda sand.
    Jag har hällt i Tetra AquaSafe samt näringsämne som heter Easy-Life ProFito, utöver detta så har jag inte gjort något annat (skjölt sanden ordentligt givetvis).
    - Är det för tidigt att köpa 3-5 fiskar på onsdag, dvs. 5 dagar efter start?
    - Har jag missat något som skall i vattnet?
    - Stämmer det att jag ska släppa i lite mat redan nu, även om inte fiskarna finns där?
    - Jag tycker inte att vattnet blivit riktigt klart ännu, löser det sig om några dagar eller ska jag göra något?
    - Ska jag redan nu köpa sk. teststickor för att kolla t.ex. PH och ... ?
    - Något annan jag missat?

    Jag är medveten om att man kan läsa sig till de flesta svaren på mina frågor, men efter ett antal timmar här och en hel bunt med gratisblad från butiken och sist men inte minst snack med personal så snurrar det ordentligt innanför pannbenet...

    Tack på förhand!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • willeling
      • December 2008
      • 24

      #3
      Tack för den länken, har läst den en gång, men den fick sig en runda till nu...
      Jag misstänker att jag får chansa lite på vissa saker, i tråden hittade jag någon som skrev att jag kunde släppa i fiskar efter 3 dagar, tjejen i butiken sa att jag skulle vänta 7-10 dagar

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Du kan släppa i fiskarna direkt. Helt onödigt att vänta två veckor. Det enda som behöver väntas på är att temperaturen ska stiga till den grad du vill.

        Kommentar

        • willeling
          • December 2008
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Du kan släppa i fiskarna direkt. Helt onödigt att vänta två veckor. Det enda som behöver väntas på är att temperaturen ska stiga till den grad du vill.
          ja det är inte lätt att vara nybörjare... du säger direkt och NIC säger 2 veckor, jag tror att jag tar mitt emellan då.
          Ska iväg idag och handla teststickor idag för att kolla av läget.

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Du kan släppa i fiskarna direkt. Helt onödigt att vänta två veckor. Det enda som behöver väntas på är att temperaturen ska stiga till den grad du vill.
            Hur tänker du nu?
            Han har ju inte ens kollat vattenvärdena.. Helt omöjligt att det finns några nyttobakterier i karet redan.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              nyttobaggarna kan ju inte komma förrän det finns nåt att käka, dvs fiskbajs. så vänta tills tempen är ok, vattnet har klarnat och du är nöjd med inredningen sen är det bara att köra. dock lite fisk i början!!!

              lycka till!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av NIC
                Hur tänker du nu?
                Han har ju inte ens kollat vattenvärdena.. Helt omöjligt att det finns några nyttobakterier i karet redan.
                Det kommer inte bildas några nitrifierings bakterier förrän det finns fiskar i karet så det är meningslöst
                att vänta 2 veckor... kan lika bra vänta i 2 år
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av willeling
                  ja det är inte lätt att vara nybörjare... du säger direkt och NIC säger 2 veckor, jag tror att jag tar mitt emellan då.
                  Ska iväg idag och handla teststickor idag för att kolla av läget.
                  du kan låta karet så nån dag med filtret igång och filtrera och lufta vattnet sedan tillsätter du nitrivec och efter ca 24 tim tillsätter du aquatan (vattenberedning som neutraliserar klor, binder tungmetaller och skyddar fiskens slemhud) och på en gång introducerar du de första få fiskarna, du doserar sedan fulldos nitrivec varje dag i 3 veckor och matar ytterst sparsamt! efter 3 veckor gör du första delvattenbytet, ca 20-30% sedan är karet cyclat och redo för fler fiskar! sedan bör man byta 20-30% vatten varje eller varannan vecka och aldrig övermata fiskarna!
                  Lycka till
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    Och istället för teststickor köp dropptest de är mer tillförlitliga

                    Kommentar

                    • willeling
                      • December 2008
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      du kan låta karet så nån dag med filtret igång och filtrera och lufta vattnet sedan tillsätter du nitrivec och efter ca 24 tim tillsätter du aquatan (vattenberedning som neutraliserar klor, binder tungmetaller och skyddar fiskens slemhud) och på en gång introducerar du de första få fiskarna, du doserar sedan fulldos nitrivec varje dag i 3 veckor och matar ytterst sparsamt! efter 3 veckor gör du första delvattenbytet, ca 20-30% sedan är karet cyclat och redo för fler fiskar! sedan bör man byta 20-30% vatten varje eller varannan vecka och aldrig övermata fiskarna!
                      Lycka till
                      Tackar, ditt inlägg är utprintat och sitter på anslagstavlan, perfekt!

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Jag släppte i 6 scalare o 2 blåciklider samma dag som ja fyllde på karet.. O de verkade inte må dåligt av d. O fick heller inte för mkt nitrit i karet....

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Narii
                          Jag släppte i 6 scalare o 2 blåciklider samma dag som ja fyllde på karet.. O de verkade inte må dåligt av d. O fick heller inte för mkt nitrit i karet....
                          allt beror på hur mycket mat man tillför i karet, problemet om man har för många fiskar är att man får svälta dem för hårt! tyvärr är nog inte blåciklid lämpad som sällskap till skalar...
                          Senast redigerad av åheim; 21 December 2008, 18:14.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            ...och hur stort karet är. Är det ett 720 är det inga problem, men skulle karet vara på 100 liter så....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av willeling
                              Tackar, ditt inlägg är utprintat och sitter på anslagstavlan, perfekt!
                              Härligt här får du en en bra länk där du kan följa cyclings processen som karet genomgår: http://www.bestfish.com/newtank3.html
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...