Algätare som äter penselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Algätare som äter penselalger

    Hej!
    Jag är ny akvarie ägare sedan augusti i år.Jag har fått med mig penselalger från växter jag köpt.De växer trots att jag har bra vattenvärden och jag rensar växterna.
    Så nu undrar jag finns det nån bra algätare mot dessa alger? För ett 72liters akvarie.
    Otocinclus vittatus är den effektiv? vissa är tydligen nöjda andra inte
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Den allra bästa penselalgätaren är siamesisk algätare. Tyvärr blir den för stor för ett 72-liters. Det finns även andra fiskar som äter penselalger, men de gillar inte den sortens alger riktigt och är inte lika effektiva. Otocinclus är en av dessa, Black Molly en annan. Du kan också använda (många) Amano-räkor och/eller äppelsnäckor.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sassypassy
      • August 2008
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Den allra bästa penselalgätaren är siamesisk algätare. Tyvärr blir den för stor för ett 72-liters. Det finns även andra fiskar som äter penselalger, men de gillar inte den sortens alger riktigt och är inte lika effektiva. Otocinclus är en av dessa, Black Molly en annan. Du kan också använda (många) Amano-räkor och/eller äppelsnäckor.
      tack snälla för ett utförligt svar!

      Kommentar

      • fairing
        • October 2003
        • 574

        #4
        jag har ochså haft siamensis och dom e kanon mot alger.bra att ha såna hela tiden i akvariet.
        www.akvarietorget.se

        Kommentar

        Arbetssätt...