Fiskfunderingar från nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #16
    Det var ett fint akvarium med mycket potential!
    JojjeN: blir det inte lite mycket med 4-5 pakistanbotier?? De blir ju relativt stora ändå. Men tigerbarber är ju alltid fina!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av Tamarind
      Det var ett fint akvarium med mycket potential!
      JojjeN: blir det inte lite mycket med 4-5 pakistanbotier?? De blir ju relativt stora ändå. Men tigerbarber är ju alltid fina!

      Men om dom är mindre antal så trivs dom inte
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #18
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Men om dom är mindre antal så trivs dom inte
        Sant, men de passar nog alltså bättre till ett något större kar...

        fiiia: De fiskarna du skrev om i första inlägget går bra, fast jag föreslår som sagt fler rasboror, fler kuhliis och hälften så många kampfiskar...

        Kommentar

        • fiiia
          • November 2008
          • 17

          #19
          Kom gärna med fler förslag, nu är det movie-tajm för min del
          Det är alltid intressant att höra vad andra tycker

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #20
            Ursprungligen postat av Tamarind
            Sant, men de passar nog alltså bättre till ett något större kar...

            fiiia: De fiskarna du skrev om i första inlägget går bra, fast jag föreslår som sagt fler rasboror, fler kuhliis och hälften så många kampfiskar...
            Man ska nog inte ha Kampfisk och guppyhanar ihop. Har läst om många som hittat sina guppys dödade av kampfisken.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Min väns guppy honas stjärt blev också sönderstrasad av en kampfisk.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #22
                hej fiia, jag tycker också du hade valt bra fiskar till att börja med.

                Men jag skulle välja bort kampfisken mot ett fint Gurami par( Rubin,honung,dvärg etc)

                Och istället för den alldagliga Poecilia reticulata Guppyn skulle jag välja Endlers guppys då de förökar sig 'mer sällan'..( jag skulle rekomendera 3 hanar och 5 honor)

                Ancistrus eller plecostomus funkar bra vilket som, även tillsammans.(I mitt guppy akvarium på 60l har jag 2st ancistrus och 2 Red Claw krabbor)

                Om du väljer att skaffa Kuhliål måste du tänka på att ha finkornigt grus som ej är för vasst och mycket växter.

                Clown plecon som du nämnde har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

                I mitt mixakvarium på 180l har jag 3st olika sorters pleco's och dom trivs jätte bra tillsammans.(Även med mina 3st Red claw crab och 2 praktbotior och min Pakistanbotia, som numera stimmar ihop med praktbotiorna )

                Kilfläcksrasbora är en trevlig fisk att ha , och enligt min uppfattning en tålig fisk.

                För att summera detta lite så hamnar vi då på c:a:

                8st Endlers Guppy
                10-12 Kilfläcksrasbora
                2-3 Ancistrus/pleco
                1 par Gurami
                samt ett par Kuhliålar
                = c:a 25st fiskar + Kuhli

                Då har du plats för att sätta in någon mer fisk i ditt akvarium om du hittar någon ny favorit.

                /M
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #23
                  Ursprungligen postat av Markus1984

                  8st Endlers Guppy
                  10-12 Kilfläcksrasbora
                  2-3 Ancistrus/pleco
                  1 par Gurami
                  samt ett par Kuhliålar
                  = c:a 25st fiskar + Kuhli

                  Då har du plats för att sätta in någon mer fisk i ditt akvarium om du hittar någon ny favorit.

                  /M
                  Bra mix detdär, förutom att 1 hane och 3 honor hade varit bättre för Endlers, dom fyller ändå på hela akvariumet så fort.

                  Men många plecos blir väl ganska stora i slutändan?

                  Jag (VARNING! PERSONLIG ÅSIKT!) tycker att det är snyggare med lite färre fiskar som simmar runt harmoniskt, än att maxa akvariumet så det rör sig överallt och man stressar sönder.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #24
                    Ja de flesta plecos blir ju tillslut stora. De vanligaste Ancistrus'arna tycker jag växer långsammare och blir inte lika stora.

                    Å andra sidan finns det ju många som vill köpa XL Plecos så har man ett friskt akvarium när dom blivit stora nog är det "lätt" att sätta in en ny och sälja de som blivit förstora.

                    För att minska den stora ökningen och få längre livstid på Endlers/Guppy så sänker man temperaturen lite.

                    Håller med dig JojjeN, ofta är det snyggt med färre fisk än att fylla det till max. Det beror förstås på stl på akvarium och fisk.

                    Men just nu i Fiias fall skulle jag pesonligen nog hålla mig till en c:a 25-30 fisk i början.

                    Fiia: Du kommer alltid få minst 10 olika svar när det gäller vad som är bäst,passar ihop osv osv. Du får genom att läsa allas åsikter skapa dig en egen uppfattning och prova dig fram inom rimliga gränser. Pirayor är ju tex svåra att hålla med andra mindre fiskar

                    Då får ta ett kort sen när dina inneboende flyttat in.

                    Lycka till!
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • fiiia
                      • November 2008
                      • 17

                      #25
                      Tack så mycket för alla svar, det har varit intressant
                      Jag lovar att ladda upp en bild sen då allt är klart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...