Fiskfunderingar från nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiiia
    • November 2008
    • 17

    Fiskfunderingar från nybörjare

    Har ett 100 liters akvarium som det börjar bli dags att köpa fiskar till.
    Har spanat runt mycket och läst artbeskrivningar, och fastnat för några sorter. Dock är det lätt att bli snurrig i huvudet av allt som ska stämma ihop, så skulle bli otroligt tacksam för hjälp.

    Jag hade tänkt mig några kilfläcksrasbora (kanske 6-7st), ett siamesiskt kampfisk par, två st kuhlii ålar, några guppy eller endlers (hur många?).
    Funkar den mixen överhuvudtaget?

    Dessutom har jag fastnat för clown pleco malen, vet att de bör vara ett par stycken, och i ett lite större akvarium, men jag tänkte en hane och en hona? Eller plågar jag dem då, för det vill jag inte?
    Isåfall, tacksam för tips på andra duktiga städare!

    Vilka ska jag börja med, och vilka är bra att ta senare?
    Påpeka gärna om jag är helt ute och snurrar, är ivrig att lära mig!

    Vattentemperaturen i akvariumet ligger mellan 25-26 grader och Ph på 7,5.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av fiiia; 09 November 2008, 17:31.
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av fiiia
    Har ett 100 liters akvarium som det börjar bli dags att köpa fiskar till.
    Har spanat runt mycket och läst artbeskrivningar, och fastnat för några sorter. Dock är det lätt att bli snurrig i huvudet av allt som ska stämma ihop, så skulle bli otroligt tacksam för hjälp.

    Jag hade tänkt mig några kilfläcksrasbora (kanske 6-7st), ett siamesiskt kampfisk par, två st kuhlii ålar, några guppy eller endlers (hur många?).

    Dessutom har jag fastnat för clown pleco malen, vet att de bör vara ett par stycken, och i ett lite större akvarium, men jag tänkte en hane och en hona? Eller plågar jag dem då, för det vill jag inte?
    Isåfall, tacksam för tips på andra duktiga städare!

    Vilka ska jag börja med, och vilka är bra att ta senare?
    Påpeka gärna om jag är helt ute och snurrar, är ivrig att lära mig!

    Vattentemperaturen i akvariumet ligger mellan 25-26 grader och Ph på 7,5.

    Hej!
    Hur långt har du kommit med starten på akvariet? Är det igång (med grus, växter, vatten)?

    Kilfläcksrasbora låter bra, minst 10 bör du nog ha så det blir ett litet stimm. Vad jag har hört så fungerar det inte att ha Kampfisk tillsammans med guppy-hanar. Kampfiskarna stressar lätt ihjäl guppyhanarna och biter deras slöjor i småbitar. Välj en av sorterna. Eller så kan du ha två kampfiskar (hona och hane, absolut inte två hanar) och bara guppyhonor. Väljer du att bara ha guppy så ska man helst ha fler honor än hanar, så att honorna inte blir så jagade. Endlers har jag hört ska vara tåligare än vanlig guppy. Clown pleco vet jag inget om tyvärr. Läste att de ska ha minst 160 liter och vara några stycken, så det kanske inte passar så bra då. Tydligen måste akvariet vara ännu större om man ska ha två hanar.

    Corydoras (pansarmal) är jättesöta fiskar som städar bra. Finns mängder med olika sorter. Kolla artbeskrivningarna.

    Väljer du guppys, börja med några sådana. 1 hane + 2 honor kanske. Låt de gå där 3 veckor kanske och sätt sedan i några fiskar i taget med några veckors mellanrum.

    Kommentar

    • fiiia
      • November 2008
      • 17

      #3
      Hej och tack för svaret!

      Det är igång, det har stått ca 2 veckor, och jag har några inlånade så kallade "starters", som jag ska lämna tillbaka sen. De har varit i akvariumet ett par dagar, och jag tänkte åka iväg och handla några egna firrar nästa helg. (har ca 5 mil till närmaste fiskaffär, och inget körkort, så vill dra ner på resorna så mycket det går)

      Nåt tips på någon annan fisk som funkar ihop med guppy och de andra då, om jag utesluter kampfisken?

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Om du vill ha lite mer glädje av kuhlii-ålarna så tycker jag att du ska satsa på fler än 2. 5-6 stycken blir gladare och kommer vara framme mer! (märks det på min avatar att jag gillar ålar?)

        Kommentar

        • fiiia
          • November 2008
          • 17

          #5
          Det blir inte proppfullt i mitt 100 liters då? Med 5-6 ålar, 10 kilfläcksrasbora, guppys, någon mal och eventuellt en till sort? Kom gärna med förslag!

          Förresten Tamarind, häftigt att du fått kuhlii ålarna att yngla av sig!
          Senast redigerad av fiiia; 09 November 2008, 18:08.

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Ålarna tar inte plats på samma sätt som andra fiskar eftersom de mestadels håller sej på botten (fast givetvis ska man inte ha för många pga vattenkvaliteten). Guppys har ju en förmåga att bli hundratals på nolltid, man kanske ska fundera på hur man ska göra om man plötsligt har 50 halvvuxna yngel så att man inte blir överraskad... Personligen föredrar jag att ha många små av få arter istället för få individer av många arter och skulle därför ha exempelvis 20 kilfläcksrasboror, 6 ålar och eventuellt någon ancistrus. Detta är ju förstås en smaksak!

            Kommentar

            • fiiia
              • November 2008
              • 17

              #7
              Men om jag väljer bort guppyn och tar ett kampfisk par istället? Känns lite tråkigt att begränsa sig så, när det är första akvariumet..

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #8
                Ojoj, det är mycket att tänka på när man väljer fiskar! Jag förstår om du inte vill begränsa dej för mycket... Kampfiskar är fina, men du bör ha åtminståne 3 honor till hannen annars är det stor risk att honorna får storstryk och står och skakar i hörnen... Men en ensam kamphanne skulle ju gå alldeles utmärkt! Finns i nästan vilka färger som helst så det går lätt att matcha med övriga fiskfärger!

                Kommentar

                • fiiia
                  • November 2008
                  • 17

                  #9
                  Någon gurami kanske? Mamma har nyss fått yngel av marmorgurami, så om några sådana överlever skulle det kanske bli fint med ett par.. Blev även lite sugen på en guldfärgad ancistrus, är de svåra att få tag på och är de duktiga städare?

                  Förresten, hur bifogar man en bild i inläggen? Skulle vilja visa vilket fint akvarium jag har

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av fiiia
                    Någon gurami kanske? Mamma har nyss fått yngel av marmorgurami, så om några sådana överlever skulle det kanske bli fint med ett par.. Blev även lite sugen på en guldfärgad ancistrus, är de svåra att få tag på och är de duktiga städare?

                    Förresten, hur bifogar man en bild i inläggen? Skulle vilja visa vilket fint akvarium jag har
                    Inte gurami med kampfisk, har hört dom biter av deras känselspröt (Kamfisken biter av guramins)

                    Inte svåra att få tag i, och är bra städare ja

                    Och du måste bli guldmedlem (Betala 250 kr om året) för att kunna lägga in bild, därför får du lägga in den på imageshack och sen länka hit.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Tamarind
                      • February 2008
                      • 482

                      #11
                      Man kan bara bifoga bild direkt om man är guldmedlem, men man kan ju gå in på exempelvis http://www.ladda-upp.com/ och sedan länka till sin bild. Jag kan inte så mycket om varken marmorguramis eller guldancistrus, men skulle anta att guldancistrusar är precis lika effektiva som de vanliga.

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Inte gurami med kampfisk, har hört dom biter av deras känselspröt (Kamfisken biter av guramins)

                        Inte svåra att få tag i, och är bra städare ja

                        Och du måste bli guldmedlem (Betala 250 kr om året) för att kunna lägga in bild, därför får du lägga in den på imageshack och sen länka hit.
                        Ja precis, du hann först!

                        Kommentar

                        • fiiia
                          • November 2008
                          • 17

                          #13
                          Ojojoj, det är så himla mycket att tänka på när det är dags att skaffa firrar.
                          När man väl har fastnat för några olika sorter, så kommer ni och protesterar! ;P
                          Tror att jag är lite fyrkantig av mig, svårt att börja om med tänket och komma på ett nytt gäng med fiskar som kan trivas ihop...
                          Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

                          Ska prova och se om jag får till det med en bild, är inte den mest tekniska..

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Jag tycker du fixar ett stim på 15 tigerbarber samt 2 marmor guramis.

                            På bottnen kan du ha 4-5 pakistan botior, och några otocinclus

                            Då har du vips en asien biotop med skit häftiga fiskar.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • fiiia
                              • November 2008
                              • 17

                              #15
                              Här är annonsbilden, det är ett begagnat akvarium jag har köpt.
                              Har inte orkat fota det på plats ännu, men det kanske kommer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...