Första dagen med akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooler
    • October 2008
    • 26

    Första dagen med akvarium

    Hej!

    Köpte Hexa set 20 idag! just plug and play.
    Däremot så är den första akvarium jag har, och har inte köpt några fiskar ännu.

    Jag försökte så gott som rena stenarna som man kunde, och hällde in dem i akvarium, sedan till satte jag med vanlig vatten från kran, men jag ska ha sötvatten fiskar, så jag vet inte om man ska tillsätta något annat?
    Sedan så blev ju vattnet inte direkt fint, utan smutsigt, och kollade "filtret" tror jag det var, *Hrm* då var den fyr kantig liten ask, med något hård matriel som typ kan bli mjukt efter den har fått vatten på sig.
    Däremot så kollade jag på förpackningen, på bilden så fanns inte den mjuka saken där? Ska den vara där eller ska man ta bort den? För det är ju ett filter så jag förmodar att den ska vara kvar, öhm, sedan hur byter man filtret? bara ta bort den och klämma ut allt skit?

    Jag försöker alltså typ "cykling" det, förutom jag kom på att jag inte hade något kemi man skulle ha...

    Så, lite tips och ideir!?
    Första gången jag installerar ett akvarium + instruktionerna står på engelska :S
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    1. Du måste ha i vattenberedningsmedel som tar bort klor.
    2. Nitrivec heter en bakteriekultur som du ska ha i efter flaskans anvisningar för att bygga upp stadigt med goda bakterier som bekämpar sjukdomar.
    3. Hr många liter är akvariumet på?
    4. Vilka fiskar?
    5. Vattnet är bara smutsigt ett tag, det läger sig.
    6. Rengjorde du grusen först?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Rooler
      • October 2008
      • 26

      #3
      1: ajfan, då måste jag köpa det
      2: nitrivec? köpa på djuraffären?
      3. 20 L
      4: har inga fiskar ännu, söt vatten fisk ska det bli
      5: ska man ta bort den mjuka/hårda grejen som ligger i filtret?
      6: så gott som jag kunde

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Rooler
        Hej!

        Köpte Hexa set 20 idag! just plug and play.
        Däremot så är den första akvarium jag har, och har inte köpt några fiskar ännu.

        Jag försökte så gott som rena stenarna som man kunde, och hällde in dem i akvarium, sedan till satte jag med vanlig vatten från kran, men jag ska ha sötvatten fiskar, så jag vet inte om man ska tillsätta något annat?
        Sedan så blev ju vattnet inte direkt fint, utan smutsigt, och kollade "filtret" tror jag det var, *Hrm* då var den fyr kantig liten ask, med något hård matriel som typ kan bli mjukt efter den har fått vatten på sig.
        Däremot så kollade jag på förpackningen, på bilden så fanns inte den mjuka saken där? Ska den vara där eller ska man ta bort den? För det är ju ett filter så jag förmodar att den ska vara kvar, öhm, sedan hur byter man filtret? bara ta bort den och klämma ut allt skit?

        Jag försöker alltså typ "cykling" det, förutom jag kom på att jag inte hade något kemi man skulle ha...

        Så, lite tips och ideir!?
        Första gången jag installerar ett akvarium + instruktionerna står på engelska :S
        Om det är detta kar: http://images.google.se/imgres?imgur...SE279%26sa%3DN så är det den svarta mjuka biten som ligger i den lilla asken som är själva filtermaterialet och den renar vattnet, så den ska du ha där, när den blir full med smuts så tar du ur den och kramar ur den i lite vatten, men håll inte på och rengör den för ofta för då försämrar du den biologiska reningen! Sen kan du köpa en filterbit och trä på insugsröret (röret med ett galler där vattnet sugs in) så får du ännu bättre filtrering av vattnet! Det finns cykling medel att hälla i akvariumet (nitrivec)! sen så stoppar du i bara nån enstaka fisk den första månaden så akvariumet körs in sakta och försiktigt och väldigt viktigt att inte mata fiskarna för mycket!!! Tänk på att detta är ett väldigt litet akvarium och du kan bara ha små fiskar och inte så många Lycka till
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rooler
          • October 2008
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Om det är detta kar: http://images.google.se/imgres?imgur...SE279%26sa%3DN så är det den svarta mjuka biten som ligger i den lilla asken som är själva filtermaterialet och den renar vattnet, så den ska du ha där, när den blir full med smuts så tar du ur den och kramar ur den i lite vatten, men håll inte på och rengör den för ofta för då försämrar du den biologiska reningen! Sen kan du köpa en filterbit och trä på insugsröret (röret med ett galler där vattnet sugs in) så får du ännu bättre filtrering av vattnet! Det finns cykling medel att hälla i akvariumet (nitrivec)! sen så stoppar du i bara nån enstaka fisk den första månaden så akvariumet körs in sakta och försiktigt och väldigt viktigt att inte mata fiskarna för mycket!!! Tänk på att detta är ett väldigt litet akvarium och du kan bara ha små fiskar och inte så många Lycka till
          Ja, exakt det var den
          *Hrm* Hur många är inte så många?
          Tänkte ha ungefär *Hrm* 4-5 styckna
          På tal om det, rengöra akvarium... den där lilla svarta fisken som är platt under, som typ brukar simma runt och rengöra... ska man ha en sådan också?
          Eller sköter filterna allt nu?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Rooler
            Ja, exakt det var den
            *Hrm* Hur många är inte så många?
            Tänkte ha ungefär *Hrm* 4-5 styckna
            På tal om det, rengöra akvarium... den där lilla svarta fisken som är platt under, som typ brukar simma runt och rengöra... ska man ha en sådan också?
            Eller sköter filterna allt nu?
            Jag antar du syftar på mal, men eftersom det finns flera hundra/tusen olika sorters malar så måste du ge en närmare beskrivning av vad du syftar på.

            I ett 20 liters akvarium tycker jag inte det är lämpligt att ha några fiskar alls, dom ryms ju såklart där inne, men trivs tvivlar jag på att dom kommer göra. Istället tycker jag du odlar körsbärsräkor där,riktigt häftigt! Dessutom kan du ju ha en massa häftiga och snygga växter.

            Men du vet förståss sånthär som att du måste byta vatten ca var fjärde dag osv (I ett så litet akvarium, annars inte lika ofta) så inte vatten kvaliteten blir dålig. Dock byter du bara ca 25% åt gången.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Rooler
              Ja, exakt det var den
              *Hrm* Hur många är inte så många?
              Tänkte ha ungefär *Hrm* 4-5 styckna
              På tal om det, rengöra akvarium... den där lilla svarta fisken som är platt under, som typ brukar simma runt och rengöra... ska man ha en sådan också?
              Eller sköter filterna allt nu?
              4-5st blir nog lagom men sån där "svart platt" blir tyvärr alldeles för stora för det akvariumet, men det är ingen fara du klarar dig utmärkt utan sugmal!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                4-5st blir nog lagom men sån där "svart platt" blir tyvärr alldeles för stora för det akvariumet, men det är ingen fara du klarar dig utmärkt utan sugmal!
                Hur kan du säga att inte 5 st är förmånga innan du vet vilken fisk han snackar om? Tänker om han tex. går och köper 5 blackghost, och sen skäller ut dig för att du sa att det var lagom?
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Rooler
                  • October 2008
                  • 26

                  #9
                  Haha, ja en mal var det ja

                  Haha, jag hade faktis tänkt mig små söta havsfiskar med färger bara
                  Jag frågade idag vilka som skulle passa akvariumet, och de var typ *Hrm* 2cm fiskar eller något men indeed, borde köpa blackghost

                  *Hrm* Någon vad säger man, vänlig art? men som gillar ha stim men är små? och färglada? rekommendationer för det? samt den ska tycka om 20L ^^
                  Jag är tyvärr inte så fäst vid räkor förutom att äta dem

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rooler
                    Haha, ja en mal var det ja

                    Haha, jag hade faktis tänkt mig små söta havsfiskar med färger bara
                    Jag frågade idag vilka som skulle passa akvariumet, och de var typ *Hrm* 2cm fiskar eller något men indeed, borde köpa blackghost

                    *Hrm* Någon vad säger man, vänlig art? men som gillar ha stim men är små? och färglada? rekommendationer för det? samt den ska tycka om 20L ^^
                    Jag är tyvärr inte så fäst vid räkor förutom att äta dem

                    *censurav JojjeN, han erkänner att det kanske fanns då*
                    Senast redigerad av JojjeN; 24 October 2008, 20:17.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Okej, jag ger mig! Det finns tydligen intressanta fiskar till 20 liter!
                      Denhär fastnade jag för, en fisk som jag lätt hade valt, läs allt om den:



                      Dessutom kan du googla på "Dario dario", "Kardinalfisk", och "Endlers" för andra små fiskar som skulle kunna trivas, men jag står fast vid den första som jag länkade till
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Rooler
                        • October 2008
                        • 26

                        #12
                        Usch vad ful den var :P

                        Haha, inte direkt färgglad av sig :P

                        Hehe, jag ska ta namnen på dem jag tar sedan så kan ni se vilka

                        Föresten, hur länge lever en fisk?

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rooler
                          Usch vad ful den var :P

                          Haha, inte direkt färgglad av sig :P

                          Hehe, jag ska ta namnen på dem jag tar sedan så kan ni se vilka

                          Föresten, hur länge lever en fisk?
                          Jo, exakt så tänkte jag också första månaden, men man fattar ganska snart att man vill ha en fisk med mer personlighet liksom, annars är färglada fiskar oftast liksom bara fiskarnas korkade pippdockor som bara gör samma saker om och om igen, simmar fram och tillbaka och parar sig och äter. (Då syftar jag på såna små fiskar som kan vara i akvarium under 80 liter, sen i större akvarium finns det färglada fiskar med personligheter också)

                          Den där fisken jag länkade till däremot är ständigt runt och utforskar och hittar på alla möjliga upptåg.

                          Och köp nu för guds skull inga fiskar innan du hört här så du verkligen kan ha dom där utan att det blir djurplågeri!

                          Ålder för när dom dör varierar så extremt mellan varje art, från 9 månader till 30 år.
                          Senast redigerad av JojjeN; 24 October 2008, 20:24.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Rooler
                            • October 2008
                            • 26

                            #14
                            Låter intressant må jag säga
                            Jag ska nog skaffa en bara för du gav den som rekommandtion och den hade en personlighet som liknar min

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rooler
                              Låter intressant må jag säga
                              Jag ska nog skaffa en bara för du gav den som rekommandtion och den hade en personlighet som liknar min
                              "Pippdockorna" eller snäcklekaren?
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...