Guppysar, hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #16
    Mina corysar snor alltid några yngel från mina ellioti-ciklider. Så länge ynglena är på eller nära botten kommer de nog snappa åt sig ett eller två, har förresten Corydoras Trilineatus. Kanske skiljer sig åt mellan arterna.
    //Salle

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #17
      Bäst att införskaffa ett större! Trivs en Ancistrus på 120 L? Har ett gammalt gerbilakvarium som kan göras om för fiskar som är på just 120 L.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Även 60 liter är för litet för Ancistrus när de växt till sig, och det gör de fort.
        Personligen tycker jag inte att Guppy är så stora marodörer på att äta yngel om man jämför med andra ungfödare, och även om där inte finns så många gömställen i karet kommer det att bli en hel del fisk efter ett litet tag.
        Corysar äter inga yngel, men de är bra "städfiskar" som tar överbliven mat samt är ett kul komplement till tex guppy. Men det finns heller inte där så många olika arter du kan välja mellan eftersom karet om igen är såpass litet.
        Mina Guppy äter allt som rör sig och är mindre än 5mm

        Och ja, jag matar ... T.o.m 2ggr/dag när de har yngel för att försöka hålla dem mätta men det går inte. De skulle kunna äta hela tiden
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av dancehall
          Bäst att införskaffa ett större! Trivs en Ancistrus på 120 L? Har ett gammalt gerbilakvarium som kan göras om för fiskar som är på just 120 L.
          120L är lagom för Ancistrus
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av Big_Sal
            Mina corysar snor alltid några yngel från mina ellioti-ciklider. Så länge ynglena är på eller nära botten kommer de nog snappa åt sig ett eller två, har förresten Corydoras Trilineatus. Kanske skiljer sig åt mellan arterna.
            Har ett bra bildbevis på att Corydoras är dåliga på att äta yngel, även om de ligger precis under nosen på dem
            Bifogade filer
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • dancehall
              • May 2007
              • 306

              #21
              Metallpansarmal, tror ni det får plats i mitt kar? Läste att de behöver minst 60 L men att de också måste vara minst 6 stycken.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Se till att tvätta ur karet ordentligt och noga så det inte luktar så mycket Gerbilpiss längre bara.
                Det kan vara svårt att få det rent vid silikonet, och kolla även detta så de inte har gnagt sönder det någonstans och en provfyllning är ett ganska bra tips.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av dancehall
                  Metallpansarmal, tror ni det får plats i mitt kar? Läste att de behöver minst 60 L men att de också måste vara minst 6 stycken.
                  Har du ett kar på 120 liter kan du i princip välja bland alla de vanliga sorterna av Corydoras och även köpa minst 6 st.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #24
                    Tack

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Har ett bra bildbevis på att Corydoras är dåliga på att äta yngel, även om de ligger precis under nosen på dem

                      Hihi, nej den verkade inte så intresserad iaf
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...