hjälp med belysning!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esperenza
    • March 2008
    • 17

    hjälp med belysning!!

    Hej

    Ska starta ett stort tusenliters kar med sydamerikanska ciklider och en del växter men behöver verkligen hjälp med belysning... jag vill få fram växternas och fiskarnas färger vill också att det ska vara någorlunda ekonomiskt... måste jag ha helt heltäckande belysning över hela karet.. har ett akvarium som är 6 kantigt och det finns inte de måtten... men kanske inte måste ha 4 rör utan kanske räcker med 2 rör? eller om jag kör 4 rör men lite kortare variant som inte täcker hela på längden? behöver verkligen hjälp med detta och vad för slags ljus jag bör ha blått,rött?vilka lysrör?
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Vilken höjd har du på karet?
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Esperenza
      • March 2008
      • 17

      #3
      ca 70 cm högt 2 meter långt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Blir detta för dyrt i inköp och drift: http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9727.jpg http://www.aquastyle.se/ ? Skulle de vara det så finns även begagnade att få tag i.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Esperenza
          • March 2008
          • 17

          #5
          Superfin med metallhalogen och vad jag förstår mkt bra ljus...men e ju dyr om jag ska ha den på 1800 mm... jag fundera på ev köpa ramp för 4 rör som är 150 cm brett men då saknas det ju 25 cm på vardera sida..men det kanske inte gör så mkt om jag koncentrerar växterna åt mitten och sedan kombinera flera olika rör som är bra för olika saker..ngn för växter, ett rör för färger på fiskar..uv-rör... låter det bra??men då får jag byta rör ca 1 g per år om jag förstått det hela rätt??

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vill du ha en ramp som är två meter funkar det fint då rören ligger växelvis i armaturen och du kommer inte att se så stor skillnad där rören blir färre. Köper du däremot en ramp som är 150 cm är rören ännu kortare och det kommer att bli ganska mörkt i ändarna. Problemet, eller om man man nu ska kalla det problem, är att ditt kar inte är rektangulärt utan har sneda kanter i fronten om jag förstått saken rätt. Men hur djupt är karet där det är 2 meter men ändå som bredast på kortsidan? Kanske du får plats med en ramp som är 2 meter?
            Lysrör finns det en uppsjö av, men själv föredrar jag Philips Aquarelle då du inte behöver byta ut dessa innan de slocknar samt de är ett riktigt bra rör för växter. Att sedan fiskanra får i mitt tycke bra färger gör inte saken sämre.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Esperenza
              • March 2008
              • 17

              #7
              ramp

              det värsta är att de enda ramperna jag sett är 60 cm och då eftersom jag har 6kantigt akvarie med fasade kanter så står det ut 10 cm för det är 50 cm i de korta ändarna men i mittenpartiet går det ut till 75... så vet inte hur jag ska göra
              tack för tipset ang ljusrör ska jag lägga på minnet när jag köper

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kanske en ramp med lysrör som hänger från taket? Det finns även sådana på sidan som jag hänvisade till.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...