Död fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammamia
    • August 2008
    • 7

    Död fisk

    Är "rookie" som akvarist. Fått "överta" min dotters akvarium på 50 l vilket var väntat när vi startade upp det i somras. Jag är kanonglad för jag tycker det är så roligt!
    Min fråga: Hur gamla är de fiskar man köper i akvarieaffärer? Vi införskaffade ett svärdfiskpar i juli i år. Igår började hannen bete sig märkligt. Hade slagsida, ingen ork och andades snabbt. Simmade inte upp till ytan utan lade sig på botten och kämpade. När vi insåg att den inte var frisk och tänkte avliva den dog den av sig själv. Inga tecken på sjukdom vad jag kan bedöma, men stjärtfenan såg mycket blekare ut än tidigare. Var en stilig orange hanne med svart stjärtfena. Övriga fiskar mår prima. Så min fråga är om den kanske dog av ålder?
    Jag byter vatten en gång per vecka, 15-20%. Matar sparsamt. Kollat nitrit som brukar ligga omkring 0,3. Den enda förändring som skett den senaste veckan är att jag lagt växtnäring i form av lerkulor i sanden omkring växterna.
    Bör jag införskaffa en ny hanne till den kvarvarande honan? Har förstått att de gillar att gå i par i akvariet.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Grattis och välkommen till zoopet.
    Med svärdfisk menar du säkert svärdbärare.

    Jag tycker att du ska vänta med att skaffa fler fiskar tills du vet varför svärdbäraren dog.

    Vilka andra fiskar har du i akvariet och hur ofta byter du vatten och hur mycket?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Svärdfisk!? Är det inte sådana som väger 150kilo och lever i Stilla havet?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Sluta mata, tillsätt bakteriekultur och skaffa INTE fler fiskar föränn din nitrit är på 0. Första rådet jag kan ge

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av mammamia
          Jag byter vatten en gång per vecka, 15-20%. Matar sparsamt. Kollat nitrit som brukar ligga omkring 0,3.
          Nitrit är dödligt och skall ALLTID vara noll! om du "brukar" ha nitrit så är det dax att komplettera med ett filter till för att klara avfalls belastningen
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Givetvis kan det vara så att den var gammal! Men det är alltid säkrast att avvakta med nyinköp när man inte är säker. Nitriten bör som sagt vara 0 och inget annat. Djuraffärer har generellt sett inte så stor koll på hur gamla fiskarna i affären är, av naturliga skäl, är fiskarna dessutom vildfångade så kan ju ingen veta. Lycka till och välkommen till zoopet!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ett litet OBS bara:
              OM du byter filter till ett lite större (ju mer filteryta, desto fler nyttobakterier som bryter ner nitrit), så kör båda filtren parallellt i 3-4 veckor, alltså båda i akvariet samtidigt...

              För i det gamla filtret sitter alla nyttiga bakterier. Tar du bara bort det är det som att göra en omstart i akvariet, nitriten kommer att stiga direkt. Alltså måste nya nyttobakterier ("smutsen" man ser är viktig!) få bildas i det nya filtret, om du köper ett sådant.

              Men kanske har du redan ett jättestort och bra filter, det vet vi ju inte. Men då kanske du gör rent det för mycket? Det kan ju göra att nitrithalten stiger, för när man gör rent tar man bort nyttobakterierna.

              Ibland kan fiskar drabbas av inre problem (parasiter, mask, infektioner) som inte syns utifrån. Kanske var din fisk försvagad av nitriten och fick då en infektion av något slag. Jag menar bara att även om fiskarna inte dör av nitriten direkt, så kan de vara försvagade i sitt immunförsvar och därför drabbas av andra saker.

              Lycka till hur du än gör!
              / Ebba

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Om du har ett dropptest för nitrit från sera så visar den svagaste mätbara nivån <0.3mg/l och då bör du inte vara i farozonen men precis som Ebba skriver kan även små mängder slå ut fisk och då oftast i första hand svaga individer, har du däremot ett sk sticktest så byt ut detta mot ett dropptest.

                Växtnäring är ett kärt debattämne och om du går in på forumets avdelning för växter och alger kommer du att hitta en massa positiva omdömen om någonting som heter pmdd, trevlig lösning.


                Se till så att utblåset från akvariefiltret är någon centimeter under vattenytan och att vattenstrålen är riktad svagt uppåt så att det bildas lite vågor på ytan, den enda syrekällan i ett akvarium är ju akvarieväxterna samt det gasutbyte som sker mellan vattenytan och den omgivande luften.

                Som Johanski skriver finns det alltid en risk för övermatning och om man är det minsta osäker kan man stoppa matningen mellan 2-3 dagar för att inte fortsätta att belasta akvariet.

                Bakteriekultur som tex Nitrivec kan köpas i zoobutiken men är i mitt tycke oskäligt dyrt varför jag återigen passar på att slå ett slag för Lasses-DIY-Nitriväck som är en trevlig möjlighet att knalla upp i skogen med sina barn och visa dom små tv-spelande världsmästarna att pappa eller mamma inte bara är föråldrade punkstofiler utan lite kloka gubbar och gummor med en massa trix och knep i skjortärmen oxå.

                Slutligen har vi salt som mildrar nitritförgiftning och återigen hänvisar jag till ett "Lasse inlägg" tänk bara på att du ska lösa upp saltet innan du behöver tillsätta det men ta det med ro om inga andra fiskar visar symptom.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  normalt så brukar inte fiskar vara så gamla när de säljs. särskilt inte svärdbärare/platys/mollys/guppies + andra levandefödare och andra
                  med standardfiskar, exempelvis neontetror.

                  kanske 2-5 månader.

                  undantag finns,,,,men oftast ganska unga.

                  vissa fiskar blir heller inte så gamla, men svärdbärare borde väl uppnå en ålder
                  på kanske 3-5 år om de trivs.


                  vilka andra fiskar har du i karet ??????????????


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tamarind
                    Givetvis kan det vara så att den var gammal! Men det är alltid säkrast att avvakta med nyinköp när man inte är säker. Nitriten bör som sagt vara 0 och inget annat. Djuraffärer har generellt sett inte så stor koll på hur gamla fiskarna i affären är, av naturliga skäl, är fiskarna dessutom vildfångade så kan ju ingen veta. Lycka till och välkommen till zoopet!
                    Den röda "svärdfisken" var med all säkerhet inte viltfångad. Efersom levandefödare generellt är lättodlade, så går inte grossisterna och håller på dom i onödan, utan säljer dem så fort de nåt försäljningsstorlek, vilket borde ta max ett halvår från födseln. Det är nog väldigt sällan akvariefiskar dör av ålder, om de inte tillhör de mest extremt kortlivade arterna.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ähum...."För i det gamla filtret sitter alla nyttiga bakterier. Tar du bara bort det är det som att göra en omstart i akvariet, nitriten kommer att stiga direkt"

                      Den största delen nyttig bakteriekultur finns väl främst i substratet ändå?

                      En stor mängd mogen substrat borde vara viktigare än det/de ganska små filter som finns i pumparna....väl?

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Nej, eftersom det genom ett filter i optimala fall strömmar syreberikat vatten kommer den totala ytan i ex en medium grov filtermatta (PPI 10) att motsvara en halv åker med bottensubstrat.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Tamarind
                          • February 2008
                          • 482

                          #13
                          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                          Den röda "svärdfisken" var med all säkerhet inte viltfångad. Efersom levandefödare generellt är lättodlade, så går inte grossisterna och håller på dom i onödan, utan säljer dem så fort de nåt försäljningsstorlek, vilket borde ta max ett halvår från födseln. Det är nog väldigt sällan akvariefiskar dör av ålder, om de inte tillhör de mest extremt kortlivade arterna.
                          Du har rätt i det du skriver, levandefödare brukar inte vara gamla när man köper de, men någon omöjlighet tror jag inte det är då vissa affärer mer än andra tar emot fiskar från folk som tröttnat och därför kan ha en del åldringar i affären. Fast just levandefödare kanske folk mest spolar ner i toaletterna iochförsig, tyvärr...

                          Kommentar

                          • mammamia
                            • August 2008
                            • 7

                            #14
                            Tack för alla svar!
                            Ja, självklart menar jag svärdbärare. Jag är som sagt "rookie" på området...
                            Jag använder dropptest från Sera. Byter cirka 8 l vatten i veckan. Har ett 50 liters akvarium och tillsätter varje gång nitrivec. Rengör filtret som är ett Aquael fan-1 plus en gång i månaden. Har läst någonstans att ta vara på de nyttiga bakterier som finns i filtret så jag kramar ur det i akvariet innan det rengörs. Rätt eller fel? När jag rengör filtret har det alltid luktat som jord om det. Är det ett gott tecken?
                            Håller en temperatur på ca 26-28 grader. Har luftströmmen från pumpen riktad snett uppåt så det blir "småvågor" på ytan samt cirka 1,5 cm under vattenytan. Har till och från gjort uppehåll med matning i cirka 2 dagar och de dagar jag matar ser jag till att de äter upp den mängd jag lägger i (torrfoder-heter det så?) inom några minuter. Varvar detta med ärtor och ibland gurka för malens skull...
                            Övriga fiskar: 5 neontetror, 1 ancistrus, 1 svärdBÄRARE (hona), 2 molly (hane + hona) samt 1 dvärgbotia (tror jag de heter)...
                            Har kollat de övriga fiskarna noga de senaste dagarna och de mår bra vad det verkar.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Bakterierna i filtret gynnas av den syregenomströmning som hela tiden är när vattnet dras genom filtret. Att sprida ut filter-mojset i akvariet är inte så bra tror jag.

                              Att filtret luktar jord är bra, det är nog inget fel på ditt filter. Men du behöver inte alls göra rent det varje månad, bara om vattenflödet minskat så att det inte längre är stark rörelse på ytan. Sätts filtret igen så mycket av smuts på en månad har du ett för litet filter..

                              Men när du väl gör rent, gör istället så att du kramar ur den värsta smutsen i lite halvljummet vatten (till exempel i en hink), så att lite "mojs" finns kvar i filtret, sen sätter du tillbaka det.

                              Det är bra att du har bra sprutt på ytvattnet. Ingenting låter konstigt i akvariet, så fortsätt bara som vanligt med att mata sparsamt, byta 8 liter i veckan, men gör rent filtret lite mer sällan och krama inte ur det i akvariet, så går nog allt bra

                              Du kan köpa speciella algtabletter till malen, som sjunker, så att han får i sig lite mer än bara ärtor och gurka. En halv sådan tablett var tredje dag eller något skulle jag nog ha provat, men först när akvariet har släckts på kvällen och de flesta fiskar börjat vila.. För då är ancistrusen mest aktiv

                              Bara några tips, lycka till!
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...