Är min fisk-uppsättning bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andi
    • October 2007
    • 8

    Är min fisk-uppsättning bra?

    Hittat ett 170L akvarium på blocket som jag tänkt köpa. Angående fiskuppställning så har jag tänkt mig något liknande:

    1 Eldstjärt (Inte förhandlingsbar!, kommer nog bli ögonstenen)
    12st Rödmunstetra

    Som städfiskar funderar jag på:

    3st Kuhlii ålar (kan de ersätta en pansarmal eller behövs pansarmalens "bökande"? Kanske till och med eldstjärten ensam klarar av att hantera foderrester?)
    1 äppelsnäcka (ingen fisk men kan nog vara bra att ha. Skaffar jag två så är jag rädd att de blir en massa snäckbäbisar)
    1 otocinclus (blir en "otto" överflödig? Tycker egentligen inte om dem)
    1 ancistrus (behövs verkligen en sån? Har läst att de ibland går på växter och det vill jag inte)

    Hur mycket städfiskar behövs jag egentligen? Har förstått att det är bra att skaffa städfiskarna innan problemen kommer så att växterna behåller sitt "övertag".
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du behöver inte pansarmalar när du har Kuhlii. Både Kuhlii, Eldstjärt och äppelsnäcka städar botten från matrester.

    Det du skulle kunna göra med din Ancistrus är ju att byta in dem mot några Otocinclus till ... Som du kanske vet är Otocinclus stimfisk och jag tror att de är skonsammare mot växter.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Andi
      • October 2007
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Du behöver inte pansarmalar när du har Kuhlii. Både Kuhlii, Eldstjärt och äppelsnäcka städar botten från matrester.

      Det du skulle kunna göra med din Ancistrus är ju att byta in dem mot några Otocinclus till ... Som du kanske vet är Otocinclus stimfisk och jag tror att de är skonsammare mot växter.
      Kanske det räcker med en äppelsnäcka och en eldstjärt för foderrester då? Kuhlii ålar är så skygga under dagen ändå :-)

      3st otocinclus kanske skulle funka då? Tanken var att välja lite olika städare eftersom de äter olika sorters alger. Räcker det med 3st otocinclus och en äppelsnäcka? Kanske det till och med kan räcka med bara äppelsnäckan?

      Finns det fler lämpliga städare som jag inte tänkt på? Siamesen går inte ihop med eldstjärten och räkan tycker jag inte om :P

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Andi
        Kanske det räcker med en äppelsnäcka och en eldstjärt för foderrester då? Kuhlii ålar är så skygga under dagen ändå :-)

        3st otocinclus kanske skulle funka då? Tanken var att välja lite olika städare eftersom de äter olika sorters alger. Räcker det med 3st otocinclus och en äppelsnäcka? Kanske det till och med kan räcka med bara äppelsnäckan?

        Finns det fler lämpliga städare som jag inte tänkt på? Siamesen går inte ihop med eldstjärten och räkan tycker jag inte om :P
        Kuhlii är inte så skygga så länge de känner sig trygga. För att känna sig trygga måste det finnas många kompisar och bra gömställen.

        Samma gäller Otocinclus. 3st är i minsta laget och du skulle lätt kunna ha 5-6 st i ditt 170L. Men gillar du inte dem kan du ju skippa dem helt. Fattade det som du redan hade en bara

        Ska du bara ha äppelsnäckan kan du kanske skaffa lite fler snäckor då om du vill.
        Det räcker såklart även med bara en snäcka och eldstjärten oxå ... Blir många val nu
        När det gäller att bestämma sig för vad man ska ha för fisk så kan jag säga att du kommer ändra dig många gånger om på resans gång
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Jag hade nog satsat äppelsnäckan, 5 otocinclus eller en ancistrus (Min ancistrus klänger ibland på växterna, men äter aldrig) och 5 kuhlii ålar som städpatrull.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • kungen11
            • October 2008
            • 2

            #6
            Jag hade från början flera Otocinclus men alla utom en hoppade ur hinken när jag tömde ut vattnet för att byta bakgrund, så nu är det bara en som simmar bland mina Maliwi och verkar trivas som fisken i vattnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...