Färdigställt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Färdigställt första akvarium

    Så nu är alltså mitt "första" akvarium på 200 liter färdigställt med egenhändigt tillverkad bergsbakgrund i gråton och med lite små springor och hålrum, mörkt bottengrus, några större vita stenar, tre mangroverötter, fem Pakistanbotior, sex Fembandsbarber, en Eldstjärt, samt två malar.

    Ser riktigt bra ut och fiskarna verkar trivas perfekt. Botiorna är inte alls skygga, utan leker runt o busar även i dagsljus. Någon eller några av dem sätter fart och så hänger ett par barber på i en liten jakt.

    Eldstjärten glider omkring i lugnt mak o backar inte för någon, tycks det. Inte heller aggressiv mot någon annan.

    En fråga dock - hur stora snäckor/sniglar kan små Botior på sådär sex cm egentligen ta? Inte för att jag har några snäckor i akvariet, men jag skulle nog gärna vilja ha ett gäng som städare, och undrar då hur stora de måste vara för att inte bli mat?
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet av snäckor stora nog att överleva 5 cm Pakistanbotior?

    Kommentar

    • Per-Olof
      • September 2008
      • 4

      #3
      Jag har tre st äppelsnäckor som har klarat sig i två veckor tillsammans med två st, 4 cm långa zebra botior. Botiorna var fram och nosade lite på dem i början men har sedan dess inte visat något intresse.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Per-Olof
        Jag har tre st äppelsnäckor som har klarat sig i två veckor tillsammans med två st, 4 cm långa zebra botior. Botiorna var fram och nosade lite på dem i början men har sedan dess inte visat något intresse.
        - Ja små Botior och stora Äppelsnäckor borde ju funka iof, men det blir lite dyrt att köpa en hel bunt bara för renhållning. Tänkte ju smygstjäla ett gäng mindre snäckor ur räkkaret....hmm...

        Kommentar

        Arbetssätt...