nybörjare, råd och synpunkter för SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svenhn
    • January 2006
    • 11

    #16
    Hej, en fråga till om någon orkar.

    Jag hade tänkt ha SAE, kardinal- och kolglödstetror samt någon corydoras i 180 liter. PÅ inrådan här lutar jag åt att ersätta SAE med ottosar. Detta lämnar ett tomrum eftersom jag överhudtaget inte har någon ens aningen större fisk. Jag skulle gärna ta emot förslag på fiskar enligt följande:

    *Ca 7-8 cm och gärna lite kraftig kropp
    *Äter ej kolglödstetra
    *trivs som ensam eller par eller tre st
    *gärna aktiv högt upp i akvariet, minst viktigt, men inte bottenlevare i alla fall

    alla råd är uppskattade

    /Sven

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av svenhn
      Jag skulle vilja fråga igen om uppställning av akvariet. Jag läste Juwels manual på nätet och de skrev att man inte skulle ha någon cellplast eller dylikt under karet. Verkar det rimligt?
      Du ska inte ha någonting mellan möbel och kar enligt Juwel.

      Belysning, Juwels high lite belysning med reflektorer, hur bra blir det? Någon som vet ungefär vilken belysningsnivå det motsvarar i artbeskrivningarna på växter här på Zoopet?
      Jag är väldigt osäker där då jag själv har T8 i mitt Juwelkar, men läste om en som bytte ut originalrören mot andra rör som Juwel hade.
      Jag återkommer med eventuella framsteg med bänk och akvariet.
      Och med bilder!
      Jag kan kanske till och med lära mig hur jag infogar bilder.
      Som sagt, men ska du infoga dem här måste du bli Guldmedlem först.

      Jag hade tänkt ha SAE, kardinal- och kolglödstetror samt någon corydoras i 180 liter. PÅ inrådan här lutar jag åt att ersätta SAE med ottosar. Detta lämnar ett tomrum eftersom jag överhudtaget inte har någon ens aningen större fisk. Jag skulle gärna ta emot förslag på fiskar enligt följande:

      *Ca 7-8 cm och gärna lite kraftig kropp
      *Äter ej kolglödstetra
      *trivs som ensam eller par eller tre st
      *gärna aktiv högt upp i akvariet, minst viktigt, men inte bottenlevare i alla fall
      Eftersom du kan tänka dig göra avsteg från SA är ett trevligt tips några gurami, och jag tänker särskilt på min favorit Mosaikgurami http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243 , men det finns ett stort antal sorter att välja mellan...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • svenhn
        • January 2006
        • 11

        #18
        Tack för svaren Anders.

        Jag funderar på det det med aningen större fisk. Anders svar satte mig på spåret och sedan jobbade jag med att lära mig sökfuntionen ordentligt. De två främsta kandidaterna jag fick fram blev gul fjärilsciklid och honugsgurami. Hur funkar dessa med mina andra planerade invåndare, ottos, corydora, kardinaltetra och kolglödstetra?

        /Sven

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          De kommer säkert att funka rent temperamentaktigt med de övriga fiskarna, men båda sorterna är lite svårare än medelfisken, men riktigt snygga är de.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av svenhn
            Tack för svaren Katharina och Tina. Jag försöker bli klok på det hela.

            Loka, det är kolsyran som är poängen där förmodar jag? Undrar hur saltinnehållet är.
            Det var så lite. Jag fick så bra hjälp och läste om så mycket bra tips så när jag startade upp mitt kar så förlorade jag inte en fisk på 6 månader och balansen var helt perfekt. När jag väl började förlora fisk så var det en parasit så det berodde inte på skötsel. Det är klart att man är entusiastisk att förmedla sånt vidare...
            Ja, det är co man är ute efter och det finns ju salt i men jag märkte aldrig något och jag hade räkor i karet som inte alls gillar salt. Men jag höll inte på länge med det utan bara första kvartalet-halvåret lr så... Sen behövdes det inte...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • svenhn
              • January 2006
              • 11

              #21
              Tack för alla råd.

              Jag har köpt ett akvarium ,det blev Rio 180. Arbete pågår med en bänk och planering av inredning. Jag hoppas kunna återkomma med lite framsteg snart.

              Om jag får ställa en fråga till. Jag har nästan bestämt mig för Rådasand 2-3 mm som huvudsaklig fyllning under växterna. Jag tänker ha en oplanterad yta. Jag underar på om någonting som 0,35-1,2 eller 0,8-1,2 skulle vara ett bra val där med tanke på corysarna?

              Ett klart oavslutat arbete är växtval. Det verkar lika intressant som att välja fiskar.

              För att ta upp en gammal fråga igen. Är sandsnäckor fördel/nackdel/oviktigt för växternas välmående?

              alla råd är uppskattade

              /Sven

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Ska du ha två olika sandstorlekar bör du ha en avdelare mellan dessa, risken att de blandar sig är annars väldigt stor.
                Växter är ett kapitel i sig, men nu på hösten/förvintern är utbudet oftast som störst hos grossisterna och det kan finnas en hel del att välja mellan.
                Snäckor var något som jag inte gillade förr, men nu har jag avsiktligt lagt dem i alla mina kar, och de Malaysiska sandsnäckorna gräver i sanden och luckrar upp den samt tar överbliven mat som ramlat ner, så visst är de nyttiga.
                Nu när du bor på "rätt" sida av Sverige så finns det stora möjligheter att träffa andra akvarienördar, så bli en Guldis du med så kan du haka på träffen till Åled samt ett par hembesök i oktober med Zoopetväst: från inlägg 6097 http://www.zoopet.com/forum/showthre...ghlight=v%E4st
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  Hej och välkommen!

                  Tänkte bara komplettera med en sak angående gödning vid start av akvarium.

                  Denna produkt har jag använt med mycket lyckat resultat.

                  Sera Floradepot 4.7 kg

                  Långtidsverkande bottengödning för akvarium med mycket växter. Räcker till 100 lit. i flera år. Ovanpå läggs minst 5 cm tjockt lager finkorning (1-2 mm) akvariesand.



                  Att den räcker i flera år är inte sant, men den hjälper till att få en bra start på växterna tills man har fått balans i karet.


                  Sen håller jag med om att du ska skippa Siameserna, har själv haft dem i omgångar, men de blir för stora och "tar över" karet så tetrorna "försvinner".

                  En lite större fisk skulle kunna vara Grön bågciklid, grön bågfensciklid eller Regnbågsciklid
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • svenhn
                    • January 2006
                    • 11

                    #24
                    Hej,

                    det blir någon avdelare mellan sandsorterna. Jag kolal rpå om jag skall jaga upp Råda 2-3m eller om jag skall ta Hornbach akvariegrus, de har 1-2mm eller 2-4mm, jag skall bara bestämma mig.

                    Det blir sandsnäckor, jag vill att växterna skall må bra.

                    Trevligt att bli inbjuden till Halmstadsresa. Har nog inte riktigt tid tyvärr, men Zoopetväst låter ju allmännt trevligt. Skall ta och fixa det. Jag kommer nog att skjuta på det tills akvariet är igång och lite prydligt dock så att jag kan visa lite trevligare bilder.

                    Bänken är klar och står på plats med akvariet på. Återstår att fylla det. Skall försöka fixa den döda fyllningen i helg och kanske även läsa på och välja växter. Jag kan säkert komma med lite mer frågor på det temat.

                    Sera flora depot låterju bra men det jag har hittat är JBL aquabasic plus om jag minns rätt. Är detta en vettig produkt om någon har testat?

                    Jag har läst på lite om PMDD, det var en fin förkortning att få på sig oförberedd för några inlägg sedan. Om någon har prövat detta och/eller estimated index metod för gödning så är jag väldigt tacksam för erfarenheter.

                    stort tack till alla som skriver här, mycket trevligt och lärorikt forum

                    /Sven

                    Kommentar

                    Arbetssätt...