Nybörjare---hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskbiten
    • September 2008
    • 8

    Nybörjare---hjälp

    Hej!

    Har inte haft akvarium på 30 år och försöker starta ett till mina barn. De vill helst ha Nemofiskar, Scalarer, Kampfiskar, Guppies och allt färgglatt med långa fenor...
    Vi har köpt ett enkelt nytt 112 liters paket med Aqua el filterFan2. Det är äntligen , pust, lodat och klart med vatten och superfin vit sand och lite växter, rot och stenar. Känns lite tomt...barnen tittar förväntansfullt på bubblorna.
    Om en vecka tänkte jag köpa några platy. Sen tänkte jag sakta men säkert gradvis fylla på med 2 stim små tetror, kanske kardinal och rosentetra, 3 dvärgpansarmalar,kanske nån algätare och sist 2 fjärilsciklider. Tror att jag struntar i Guppies, eftersom de verkar svåra med vissa fiskar.
    Får jag godkänt på dessa? Har ni några andra tips som helst ska stämma in på barnens önskemål och ändå vara hyfsat lättskött? Kanske Mollysar?

    Jag har fått väldigt olika tips???och nästan blivit utskälld av en helt galen akvarieaffärs personal som svor och bannade nästan alla kombinationer.

    Otroligt tacksam för lite tips!
    Fiskbiten
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    I mina öron låter det inte helt fel alls

    Du gör som man ska, börjar med några stycken och ligger till några gradvis. Avslutar med fjärilsciklid som kan vara ganska känsliga. Låter bra detta

    Enda lilla reaktionen är pansarmalarna där du lätt kan ha några till eftersom de trivs bäst i en grupp på minst 6st.

    Välkommen tillbaka in i akvarieträsket föresten och hit till Zoopet
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • fiskbiten
      • September 2008
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      I mina öron låter det inte helt fel alls

      Du gör som man ska, börjar med några stycken och ligger till några gradvis. Avslutar med fjärilsciklid som kan vara ganska känsliga. Låter bra detta

      Enda lilla reaktionen är pansarmalarna där du lätt kan ha några till eftersom de trivs bäst i en grupp på minst 6st.

      Välkommen tillbaka in i akvarieträsket föresten och hit till Zoopet

      Tackar...oj vad det har blivit mer komplicerat sen jag hade akvarium...eller oxå har jag dåligt minne. Läste precis att man inte ska fylla på med varmt kranvatten...precis vad vi har gjort!!!Ska jag byta allt måntro och låta det värmas av värmaren?
      Fiskbiten

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av fiskbiten
        Tackar...oj vad det har blivit mer komplicerat sen jag hade akvarium...eller oxå har jag dåligt minne. Läste precis att man inte ska fylla på med varmt kranvatten...precis vad vi har gjort!!!Ska jag byta allt måntro och låta det värmas av värmaren?
        Det går jättebra fylla på med varmvatten! Det gör nog alla här på Zoopet.
        Lycka till och grattis till en trevlig hobby!!!
        Förresten, du vet väl att "Nemo-fiskar" (Clownfisk) är saltvattenfiskar?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Det går bra med varmvatten.. dock så kan det bli problem om du bor i ett nytt hus med nya ledningar (Tror det var så?). Jag fyller alltid på med lite kyligare vatten, fiskarna verkar uppskatta det

          Kommentar

          • fiskbiten
            • September 2008
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Det går jättebra fylla på med varmvatten! Det gör nog alla här på Zoopet.
            Lycka till och grattis till en trevlig hobby!!!
            Förresten, du vet väl att "Nemo-fiskar" (Clownfisk) är saltvattenfiskar?
            Tack för svar!
            Saltvattenfisk det vet jag....därför satte jag tre punkter efter deras härliga önske-kombination...
            Fiskbiten

            Kommentar

            • fiskbiten
              • September 2008
              • 8

              #7
              Skönt att höra...vårat hus är urgammalt...snart hundra år!!
              Fiskbiten

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Det går jättebra fylla på med varmvatten! Det gör nog alla här på Zoopet.
                Lycka till och grattis till en trevlig hobby!!!
                Förresten, du vet väl att "Nemo-fiskar" (Clownfisk) är saltvattenfiskar?
                Nej, det går inte alls bra, så där enkelt rakt över, och jag fyller aldrig på med varmt vatten, bara med kallvatten. Det beror på hur ledningarna ser ut i kåken. Är det kopparrör, så kan det bli farligt höga nivåer av koppar, och det är särdeles onyttigt för fisken.

                Dessutom blir många arter triggade till lek av en temperatursänkning. Har man gigantiska akvarier, och egen djup brunn så kan det väl bli lite problem med temperaturdippen, men annars inte.

                Jag skulle i ditt läge ha gjort så att jag böt ut så mycket som möjligt av vattnet, utan att för den skull joxsa med växter och grus. Dagen efter så skulle jag sätta i tre platy, för det behövs nämligen lite fiskbajs för att få igång bakteriekulturen i filtret.
                Och det är ju den som är hela trixet med att få en bra start i akvariet.

                Anledningen till att man låter akvariet stå en dag eller två innan man sätter i fiskar är att eventuella partiklar från gruset ska hinna sätta sig igen och kloret avdunsta. Men det händer ingenting med vattnet i sig, som motiverar att det står längre än så.
                Använd ett vattenberedningsmedel och ett bakteriemede för att få igång kulturen av nedbrytningsbakterier.

                I dag är det onsdag, så säg att du och ungarna på fredag traskar iväg för det första viktiga fiskinköpet!!?

                Kan ni hålla er sedan i två veckor tills nästa köp, så är det bra, men i alla fall minst en vecka.

                Ta och läs artbeskrivningarna här på Zoopet, så blir det lättare att välja en bra mix. Det finns en otroligt bra tråd om att starta akvarium på nybörjardelen av formet, av Danne och Anzo, plöj den.

                Du har väl förresten inte köpt vattentester med stickor, utan med dropar. De första är i stort sett värdelösa, de senare mycket mer exakta.

                Mata förstås mycket sparsamt första tiden, du kanske måste gömma fodret för ungarna, och håll koll på i första hand nitriten.

                Återkom gärna med fler frågor om du har, och rapporter hur det går förståss.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • fiskbiten
                  • September 2008
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Nej, det går inte alls bra, så där enkelt rakt över, och jag fyller aldrig på med varmt vatten, bara med kallvatten. Det beror på hur ledningarna ser ut i kåken. Är det kopparrör, så kan det bli farligt höga nivåer av koppar, och det är särdeles onyttigt för fisken.

                  Dessutom blir många arter triggade till lek av en temperatursänkning. Har man gigantiska akvarier, och egen djup brunn så kan det väl bli lite problem med temperaturdippen, men annars inte.

                  Jag skulle i ditt läge ha gjort så att jag böt ut så mycket som möjligt av vattnet, utan att för den skull joxsa med växter och grus. Dagen efter så skulle jag sätta i tre platy, för det behövs nämligen lite fiskbajs för att få igång bakteriekulturen i filtret.
                  Och det är ju den som är hela trixet med att få en bra start i akvariet.

                  Anledningen till att man låter akvariet stå en dag eller två innan man sätter i fiskar är att eventuella partiklar från gruset ska hinna sätta sig igen och kloret avdunsta. Men det händer ingenting med vattnet i sig, som motiverar att det står längre än så.
                  Använd ett vattenberedningsmedel och ett bakteriemede för att få igång kulturen av nedbrytningsbakterier.

                  I dag är det onsdag, så säg att du och ungarna på fredag traskar iväg för det första viktiga fiskinköpet!!?

                  Kan ni hålla er sedan i två veckor tills nästa köp, så är det bra, men i alla fall minst en vecka.

                  Ta och läs artbeskrivningarna här på Zoopet, så blir det lättare att välja en bra mix. Det finns en otroligt bra tråd om att starta akvarium på nybörjardelen av formet, av Danne och Anzo, plöj den.

                  Du har väl förresten inte köpt vattentester med stickor, utan med dropar. De första är i stort sett värdelösa, de senare mycket mer exakta.

                  Mata förstås mycket sparsamt första tiden, du kanske måste gömma fodret för ungarna, och håll koll på i första hand nitriten.

                  Återkom gärna med fler frågor om du har, och rapporter hur det går förståss.

                  Tack! Ok, om jag fyller på akvariet med krankallt vatten tål mina nyinköpta lättskötta växter det tro?
                  Fiskbiten

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Finns ingen större anledning till panik. Att det blir problem med varmvatten tillhör nog undantagen enligt mina erfarenheter. Skall du framledes göra ett större vattenbyte behöver du varmvatten iaf för fiskarnas skull. Lika bra att testa med engång innan du har mycket fisk i.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      ha tålamod
                      introducera lite fisk, låt dom gå där 2-3 veckor, täta vattenbyte under den tiden.
                      i mer ytterligare 2-3 fiskar, låt gå i 2-3 veckor, täta vattenbyten
                      sedan i med resten.

                      köp nitrittest (100 kr), dropptest, kolla nitriten varje dag den första månaden.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Köp nitrivec eller så går du ut i skogen med barna och plockar svart mylla som du låter dra i vatten innan du filtrerar det.

                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          ha tålamod
                          introducera lite fisk, låt dom gå där 2-3 veckor, täta vattenbyte under den tiden.
                          i mer ytterligare 2-3 fiskar, låt gå i 2-3 veckor, täta vattenbyten
                          sedan i med resten.

                          köp nitrittest (100 kr), dropptest, kolla nitriten varje dag den första månaden.
                          dock så förlängs inkörningsprocessen om man tillämpar täta vattenbyten i ett nystartat kar, därför gör man bäst i att inte byta vatten alls första månaden och endast något mindre byte om problem uppstår under den tiden, används nirtivec och väldigt sparsam matning så ska det inte vara några problem
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Tomty
                            • January 2008
                            • 26

                            #14
                            Har haft mitt igång i 8 dagar idag. Mätte nitriten för första gången med dropptest... Den visade 0,1. Då har jag matat lite varannan var tredje dag... Fast idag fick de 2 gånger... De äter dock upp direkt. Det ligger mycket bajs från de 3 platyna på botten. Ser inte snyggt ut, men det kanske är bra ?

                            Kampfisken börjar markera revir mot de andra nu, men allt verkar gå bra så jag tycker nog att du vågar prova med att köra igång. Jag tog blandat kallt o varmt vatten och sedan medel i samt så satte jag i 4 fiskar direkt... Enda som verkar vara lite sådär är växterna... Jag har inget gödningsmedel i. De gulnar lite...

                            Jag har inte gjort vattenbyte utan tänkte vänta 1 månad... Tänkte sätta i 2 malar om en vecka...

                            Med andra ord gör jag nog precis som du tänkt och det verkar funka än så länge... Sen får vi se inom 3 veckor...

                            Kommentar

                            • fiskbiten
                              • September 2008
                              • 8

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tomty
                              Har haft mitt igång i 8 dagar idag. Mätte nitriten för första gången med dropptest... Den visade 0,1. Då har jag matat lite varannan var tredje dag... Fast idag fick de 2 gånger... De äter dock upp direkt. Det ligger mycket bajs från de 3 platyna på botten. Ser inte snyggt ut, men det kanske är bra ?

                              Kampfisken börjar markera revir mot de andra nu, men allt verkar gå bra så jag tycker nog att du vågar prova med att köra igång. Jag tog blandat kallt o varmt vatten och sedan medel i samt så satte jag i 4 fiskar direkt... Enda som verkar vara lite sådär är växterna... Jag har inget gödningsmedel i. De gulnar lite...

                              Jag har inte gjort vattenbyte utan tänkte vänta 1 månad... Tänkte sätta i 2 malar om en vecka...


                              Med andra ord gör jag nog precis som du tänkt och det verkar funka än så länge... Sen får vi se inom 3 veckor...
                              Jag har bara haft igång akvariet 3 dagar..inga fiskar. Såg precis oxå att växterna börjar se lite gula ut och det flyter något vitt på ytan, måste vara de båda vatten medlen man ska hälla i? Min rot börjar få som spindelnät på sig...yippee...det verkar klurigt. Jag tror att jag köper tre Platy redan imorgon. Tänkte vänta en vecka från början egentligen.
                              Fiskbiten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...