Akvarium snart 1 månad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Akvarium snart 1 månad

    Har ett kar som är snart 1 månad. Mina vitasvarta stenar på botten har börjat bli lite fula redan och växterna har en del svart på sig.

    Är det dags att börja byta vatten? Karet är på 60 liter, ska jag ta 10-15 liter per vecka? Bör jag spola av filtret framöver ? (Lyfte filtret lite idag och satte ner det igen, så att vattnet blev lite skitigt så jag antar att det är en del skräp i det)

    Löser vattenbyte skiten på stenarna? (De har blivit lite ljusbruna)
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    låter bra som du tänker med vattenbyten, det löser dock inte problemet med "skiten" på stenarna men när den biologiska balansen är riktigt etablerad så kommer karet se renare ut så lite tålamod är bra att ha
    Filtret är bäst om man rör så lite som möjligt men när du ser att flödet är försämrat så gör man bäst rent det i en hink akvarievatten!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      och gör aldrig filtret "helt" rent.
      efter en månad bör du ha fått igång en ganska bra biologisk balans som inte lika lätt störs av ett vattenbyte, så det tycker jag du ska börja med om du vill motverka Att stenar och dyl. blir gröna kan jag rekommendera en Ancistrus (dock lite för litet kar, men jag tror inte det blir några problem om du bara har en)
      ett annat alternativ är att skaffa snabbväxande växter, hört att det är bäst ifall de har "luftrötter" alltså inte sånna som stoppas ner i botten substratet.
      andmat växer extremt snabbt och bör motverka din algbildning men OBS! mycket svårt att få bort det när det väl är i!... annars finns det vattenpest som är en snabbväxande inte så ljuskrävande växt och den är ganska vacker...
      jag brukar få göra rent mitt lilla innerfilter kanske 1 gång vanannan månad ibland oftare, det gör jag vid vattenbyte, tar akvarievatten i en skål och försöker få överfiltermattan så fort som möjligt i skålen med akvarievatten, sen klämmer jag till den en gång bara, det räcker för att vattnet i skålen blir vääldigt brunt.

      Lycka till med akvariumet!
      Mvh Oskar Wallin
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Bluesman
        • August 2008
        • 177

        #4
        Annars så skall man väl egentligen inte göra vattenbyte och filterengöring samma dag...eller har jag lärt mig fel här?

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Ursprungligen postat av Bluesman
          Annars så skall man väl egentligen inte göra vattenbyte och filterengöring samma dag...eller har jag lärt mig fel här?
          Det var något nytt för mig, aldrig hört innan. Jag rengör alltid mitt filter i samband med vattenbyte dock inte vid varje VB, utan kanske ca en gång per månad. Men jag har två innerfilter och alternerar rengörningen på dom.
          Eftersom jag har två rengör jag filtret ordendligt under rinnande ljummet kran.vatten
          Agnez

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Ja, vattenväxter är bra mot alger - de konkurrerar med algerna om ljus och näring. Jag har bl a flytväxterna simbräken, andmat, hornsärv, flytormbunkar. Har planterade javaormbunkar. Absolut inga algproblem, men jag har ju även ancistrusmalar, men även innan jag hade ancistrus så hade jag noll problem med alger.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            Arbetssätt...